محمدهادی مرعشی روز پنجشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این ماده‌مخدر که در مناطق سردسیر افغانستان کشت می‌شود نیاز به پیش‌ساز ندارد و خودش تبدیل به شیشه می‌شود.

وی گفت: تولید این ماده قیمت ماده مخدر شیشه را در افغانستان از ۱۰۰ میلیون تومان به ۶ میلیون تومان کاهش داده و کشفیات اخیر سال گذشته در حوزه سیستان نشان از ورود این مواد دارد که پاتوق‌ها نیز در حال افزایش است و باید به طور جدی در این زمینه اقداماتی صورت گیرد.

 معاون امنیتی - انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان افزود: در گذشته ۷۰ تا ۷۵ درصد کشفیات موادمخدر مربوط به تریاک بود اما اکنون به ۶۷ درصد کاهش یافته و با افزایش روبه رشد کشفیات شیشه مواجه هستیم.

وی با اشاره به فعالیت مراکز DIC در استان بیان کرد: ۱۸ مرکز DIC دولتی در استان داریم که بیشتر آنها در مرکز استان فعال است.

مرعشی ادامه داد: این مراکز تنها ۱۰۰ نفر را می‌توانند زیرپوشش قرار دهند و ۱۰۰ میلیون تومان باید ستاد برای آنها اعتبار اختصاص دهد که تحقق نمی‌یابد.

وی اظهار داشت: مراکز DIC نقش مهمی در شناسایی بیماران مبتلا به ایدز دارند.

افزایش ۱۰۰درصدی کشفیات موادمخدر 

جانشین فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: کشفیات موادمخدر توسط مرزبانی، اداره اطلاعات، انتظامی و سپاه در چهار ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال در استان ۱۰۰درصد افزایش داشته است.

سردار احمد طاهری بیان کرد: امسال در دستگیری سرشبکه‌های اصلی موادمخدر ۲۰۰ درصد، دستگیری مجرمان موادمخدر ۶۵ درصد، دستگیری خرده‌فروشان ۱۰ درصد و دستگیری معتادان ۹۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی افزود: همچنین ۴۷ قبضه سلاح و  ۲۹۸ دستگاه خودرو و موتورسیکلت از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است.

جانشین فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مجموع کشفیات موادمخدر در حوزه انتظامی استان ۴۹ تن و ۳۷۷ کیلوگرم بوده که اگر مرداد ماه را هم اضافه کنیم به ۵۷ تن افزایش می‌یابد.

وی گفت: در راستای مبارزه با موادمخدر سه هزار و ۱۶۰ عملیات انتظامی در استان انجام شده که از این تعداد ۴۹ عملیات توام با درگیری مسلحانه بوده و ۱۳ نفر از قاچاقچیان موادمخدر به هلاکت رسیدند.

سردار طاهری افزود: همچنین ۳۱ باند قاچاق موادمخدر منهدم و سه نفر از سرشبکه‌های مواد نیز دستگیر شدند.

وی بیان کرد: ۶۵ قبضه سلاح سبک و نیمه سنگین کشف و ۳۵۰ دستگاه خودرو و موتورسیکلت از قاچاقچیان مواد مخدر توقیف شده است.

جانشین فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: ۹ هزارو ۹۹۸ نفر نیز در رابطه با جرائم موادمخدر دستگیر شدند که از این تعداد هزار و ۲۱۰ نفر خرده فروش و هشت هزارو ۴۵۰ نفر معتاد بودند.

وی گفت: ۲۶ باب اماکن و منازل فروش موادمخدر در استان نیز پلمب شده است.

رشد ۵۱ درصدی کشفیات مرزبانی سیستان و بلوچستان 

فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون کشفیات موادمخدر در حوزه مرزبانی ۵۱ درصد افزایش داشته‌ است.

سردار محمد ملاشاهی افزود: افغانستان به عنوان محل تولید شیشه در همسایگی مرزهای ایران قرار دارد که باید به طور جدی و کاربردی در این زمینه اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۳۹ درصد در زمینه دستگیری، ۸۳ درصد کشفیات خودرو، ۱۰۰ درصد توقیف و کشف موتورسیکلت و ۱۹۰ درصد کشف سلاح نسبت به مدت مشابه سال قبل در حوزه مرزبانی افزایش داشته است. 

فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در یک مرحله کشف بیش از یک تن موادمخدر ۱۷ قبضه کلت کمری نو کشف کردیم که نشان می دهد باندهای قاچاقچیان به صورت مشترک موادمخدر و سلاح قاچاق می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سند محرومیت زدایی در حوزه بلوچستان نیاز به فرهنگسازی مناسب دارد، ادامه داد: باید کانون‌های مساجد فعال شوند و از پتانسیل سران قبایل و طوایف، بسیج همگانی و غیره در زمینه مبارزه با موادمخدر استفاده شود.

هیچ یک از دانشجویان عضو کمیته‌های فرهنگی -مذهبی به موادمخدر مبتلا نیستند

رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان نیز با تاکید بر اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، گفت: هیچ یک از دانشجویان عضو کمیته‌های فرهنگی و مذهبی به موادمخدر و روانگردان‌ها مبتلا نیستند به همین سبب باید دستگاه‌های متولی برای رونق دادن این کمیته‌ها و سوق دادن دانشجویان به سمت آنها تلاش کنند.

رسول راشکی افزود: خانواده نیز در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد.

وی افزود: این کمیته در سال گذشته بیشتر در زمینه پیشگیری اقداماتی انجام داده و در بخش مدارس به عنوان مراقبت محور، اجتماع محور، مراقبت از خود و غیره اقدامات و کارهای خوبی انجام داده است. 

رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان بیان کرد: در مهد کودک‌ها، دانشگاه‌ها و زندان‌ها آموزش‌های خوبی در زمینه پیشگیری و مبارزه با اعتیاد انجام شده و کارکنان و مدیران ارشد دستگاه‌ها آموزش‌هایی را از کانال ستاد دریافت کردند.

وی گفت: سال گذشته حدود ۱۶۵ کارگاه و ۲۳۰ جشنواره برای جامعه هدف برگزار و ۱۹ هزار و ۲۵۰ نسخه آموزشی توزیع شد و تفاهم‌نامه‌ کشوری با ۱۰ دستگاه اجرایی براساس سند جامع پیشگیری از اعتیاد امضا شد.

راشکی ادامه داد: در سال جدید کارهای بهتر و بیشتری در زمینه مبارزه با موادمخدر در سیستان و بلوچستان انجام شده است.

به گزارش ایرنا در این نشست حکم انتصاب سید محمد هاشمی‌شهری به عنوان رئیس کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان به مدت چهار سال ابلاغ شد.

۹۹۲۳**۶۰۸۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.