سیدجواد حسینی روز جمعه در نشست شورای اداری و آموزش و پرورش قطب جنوب استان سیستان و بلوچستان در فرمانداری چابهار اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی تلاش‌های زیادی برای توسعه آموزش و پرورش کرده است و نباید مناطقی نظیر چابهار و سایر شهرهای جنوب سیستان و بلوچستان با ظرفیت‌های فراوان از کمبود فضای آموزشی و امکانات رنج ببرند. 

وی بیان کرد: سرانه فضای آموزشی چابهار کمتر از ۲ مترمربع فعلی باید به هشت مترمربع ارتقا پیدا کند تا شاهد تحول، توسعه و ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی باشیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: عدالت آموزشی از جوهره‌های اصلی سند بنیادین آموزش و پرورش است و باید تلاش کنیم بیشترین اعتبارات را به این استان اختصاص دهیم تا مشکلات حل شود.

وی افزود: دانش آموزان عشایری باید سه برابر دانش آموزان معمولی سرانه بگیرید تا حق رعایت شود و شاهد عدالت آموزشی باشیم.

دکتر حسینی ادامه داد: سیستان و بلوچستان از استان‌های مرزی، عشایری و محروم است و باید همه کمک کنیم در حد وسع و توان مدارس این استان استاندارد شوند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: مناطق محروم با نیروی انسانی خلاق و کارآمد می تواند توسعه پیدا کند و باید فضاهای آموزشی استاندارد برای دانش آموزان مستعد ساخته شود. 

وی افزود: هم اینک ۱۰۷ هزار مدرسه داریم و سرانه فضای آموزشی کشور به ازای هر دانش‌آموز بطور میانگین پنج مترمربع و استاندارد هشت مترمربع است اما این آمار در سیستان و بلوچستان سه مترمربع است.

حسینی با اشاره به اینکه ۹۵۸ میلیارد تومان برای ساخت مدارس در سالهای گذشته هزینه شده است، خاطرنشان کرد: در هر سال در مجموع ۳۱۸ میلیارد تومان برای ساخت و تجهیزات مدارس سیستان و بلوچستان هزینه می‌شود تا بخشی از مشکلات مرتفع شود.

وی ادامه داد: ۲۰۰ مدرسه را خیران تعهد کرده‌اند تا در مهرماه سالجاری تحویل آموزش و پرورش دهند.

وی ساخت مدارس شبانه روزی را از اولویت‌های این وزارتخانه ذکر کرد و گفت: ساخت ۴۰ مدرسه در سراسر سیستان و بلوچستان باید در اولویت باشد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ۲ هزار پروژه آموزشی از اول مهر آماده بهره برداری می‌شود که ۵۰۰ مدرسه در سیستان و بلوچستان قرار دارد.

حسینی گفت: اولین مدرسه اوتیسم را در این استان کلنگ زنی کردیم و در سه نقطه زاهدان، چابهار و ایرانشهر دانشگاه فرهنگیان راه‌اندازی می‌شود و در ایرانشهر نیز چهار هکتار زمین با همت نماینده مجلس و مردم برای این منظور در نظر گرفته شده است. 

وی با بیان اینکه مرحله نخست بیمارستان فرهنگیان سیستان و بلوچستان آماده بهره برداری است، خاطرنشان کرد: برای این منظور ۱۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا می‌کند تا هر چه سریعتر آماده و تکمیل شود.

حسینی بیان کرد: در مهرستان موسسات ملی را موظف کردیم تا مرکز رشد کارآفرینی و ارتقای کیفیت آموزشی این منطقه محروم را دنبال کنند و در نیکشهر نیز باید مدرسه سمباد راه اندازی شود.

وی به ساخت مجتمع آموزشی در کنارک اشاره و خاطرنشان کرد: مدرسه ۱۲ کلاسه نیز در چابهار کلنگ‌زنی می‌شود و حاشیه شهر نیز مورد توجه خوبی قرار می گیرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای کاهش مشکلات آموزشی و پرورشی بزودی تاسیس اداره کل آموزش و پرورش جنوب سیستان و بلوچستان پیگیری و عملیاتی می‌شود.

۲ هزار میلیارد تومان برای ساخت فضاهای آموزشی سیستان و بلوچستان نیاز است

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار داشت: ۲ هزار میلیارد تومان برای ساخت مدارس این استان نیاز است و باید همه قشرها به آموزش و پرورش کمک کنند و حداقل در تامین هزینه ۲۵ درصد ساخت مدارس همکاری و مساعدت کنند تا دولت نیز وظیفه خود را انجام دهد.

احمدعلی موهبتی با بیان اینکه این استان از نظر نیروی انسانی، فضا و امکانات محروم‌ترین نقطه استان است، افزود: دولت موظف است مشکلات حوزه آموزش و پرورش را حل کند تا بتوانیم به توسعه و آبادانی برسیم.

وی افزود: نگاه وزارت آموزش و پرورش به همه مناطق کشور با رویکرد وفاق ملی شکل گرفته که با حضور سرپرست وزارتخانه در سیستان و بلوچستان این مهم اجرایی شده و با ظرفیت‌های خوبی رو به پیشرفت است.

استاندار بیان کرد: بدون همکاری و همراهی مردم نمی‌توان در حوزه آموزش و پرورش به موفقیت رسید و باید مردم همانطور که در امور مذهبی و ساخت مسجد تلاش می کنند در حوزه ساخت مدرسه نیز ورود کنند.

وی ادامه داد: جذب مشارکت‌های عمومی بویژه خیران بومی در ساخت مدرسه هر منطقه و شهرستان اولویت اصلی است و باید بر این اساس ۲۵ درصد تعهد ساخت هر پروژه‌ای را خیرین مدرسه ساز بومی تعهد کنند.

وی توجه و دلسوزی و مشارکت همه جانبه مردم بویژه اولیا دانش آموزان و اهالی هر شهرستان و منطقه برای حفظ و نگهداری از بیت‌المال و فضاهای عمومی از جمله مدارس و اماکن آموزشی را ضروری دانست.

وی تغییر نگاه و فرهنگ و بینش عمومی مردم نسبت به ایفای نقش و حضور پررنگ تر در عرصه‌های مختلف را مورد تاکید قرار داد.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که نوعی جنگ اقتصادی را در پیش رو داریم  باید بتوانیم با تدبیر و دلسوزی  کار را هدفدار پیش ببریم.

حضور خیران برای ساخت مدرسه در سیستان و بلوچستان کمرنگ است

نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، کنارک، نیکشهر و قصرقند نیز اظهار داشت: خیران برای ساخت مدرسه از آموزش و پرورش جلوتر هستند ولی در این استان حضور خیران کم رنگ و خیلی ضعیف است.

عبدالغفور ایران‌نژاد افزود: راه اندازی اداره مستقل آموزش و پرورش در بخش‌های پلان و زرآباد از ضرورت‌های مهم است تا بتوان بخشی از مشکلات را مرتفع کرد. 

وی بیان کرد: معلمان خرید خدمات با وجود مشکلات متعدد از جمله بیمه، وضعیت شغلی و پرداخت حقوق  در دورترین نقاط روستایی با کمترین امکانات رفاهی مشغول به خدمت هستند.

وی ادامه داد:حوزه انتخابیه چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند از نظر فضای آموزشی مشکلات فراوانی دارد و در صورت ساخت بیش از ۶ هزار کلاس درس به استاندارد هشت مترمربعی کشور نزدیک می شوند.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: راه انداری اداره کل آموزش و پرورش جنوب سیستان وبلوچستان موجب ارتقا کیفیت آموزشی می‌شود و باید وزارت آموزش و پرورش آن را در دستور کار قرار داده و امسال عملیاتی کند.

وی از وزارت آموزش و پرورش برای پیگیری مشکلات آموزشی قدردانی کرد و افزود: استخدام نیروی بومی باید از اولویت‌های این وزارتخانه باشد تا بعد از مدت کوتاهی شاهد انتقال معلمان نباشیم.

نماینده مردم شهرستان های چابهار، کنارک، نیکشهر و قصرقند ادامه داد: بعد مسافت بیش از ۷۰۰ کیلومتری چابهار تا زاهدان ایجاب می کند اداره کل آموزش و پرورش در جنوب استان تاسیس تا براساس عدالت آموزشی امکانات و مدارس ساخته شود.

ایران‌نژاد گفت: چابهار از نظر آموزشی محروم ترین نقطه کشور است.

معلمان خرید خدمات با حقوق اندک و بدون بیمه خدمت می کنند

امام جمعه موقت اهل سنت چابهار نیز اظهار داشت: معلمان خرید خدمات با کمترین حقوق و بدون بیمه در دورترین نقاط روستایی خدمت می‌کنند.

مولوی عبدالواحد بزرگزاده افزود: معلمان چابهار در چند شیفت مشغول به تحصیل هستند و توانایی و کارایی لازم برای آموزش استاندارد را ندارند.

وی بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش باید هر چه سریعتر مشکلات فضاهای آموزشی و کمبودها را جبران کند تا استعدادهای درخشان بتوانند با خیال آسوده ادامه تحصیل دهند.

به گزارش ایرنا، مدیران آموزش و پرورش و تعدادی از فعالان فرهنگی و آموزشی در این جلسه خواستار حل مشکلات حوزه آموزش و پرورش شدند.

 سرپرست وزارت آموزش و پرورش با حضور در کنارک مجتمع آموزشی  ۲۴ کلاسه با زیربنای بیش از سه هزار و ۲۶۴ مترمربع و اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات طرح توسعه سواحل مکران را افتتاح کرد.

دکتر سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش روز جمعه به اتفاق هیات همراه و استاندار سیستان و بلوچستان در بدو ورود به چابهار مورد استقبال مدیرعامل منطقه آزاد، نمایندگان مردم چابهار و ایرانشهر در مجلس، فرمانداران چابهار و کنارک  و جمعی از مقامات محلی شهرستان‌های چابهار و کنارک قرار گرفت.

دیدار با خانواده شهدا، امضا تفاهم نامه میان سازمان منطقه آزاد چابهار و وزارت آموزش و پرورش برای مشارکت در ساخت پروژه مجموعه گردشگری، تفریحی، فرهنگی و اقامتی در منطقه آزاد چابهار، کلنگ زنی مدرسه ۱۲ کلاسه رسالت و بازدید از حاشیه شهر کمب و مرادآباد از دیگر برنامه های سفر سرپرست وزارت آموزش و پرورش در چابهار بود.

کلنگ زنی ساختمان دانشگاه فرهنگیان چابهار در زمینی به مساحت سه هکتار از دیگر برنامه های سفر سرپرست وزارت آموزش و پرورش به چابهار بود.

۳۰۴۳**۶۰۸۱ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.