محسن حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشینه سرعت توفان گرد و خاک امروز در زابل به ۳۱ متر بر ثانیه معادل ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت رسید که گرد و غبار حاصل شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه این شهر را به ۶۰۰ متر کاهش داد.
وی افزود: وزش این توفان شدید موجب افزایش غلظت ذرات معلق در هوای زابل به سه هزار و ۹۵۷  میکروگرم بر مترمکعب شد که ۲۶ برابر حد مجاز است و چندین برابر شرایط بحرانی محسوب می شود.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: وضعیت جوی زهک نیز تا ظهر امروز در شرایط بحرانی قرار داشته است به طوریکه توفان گرد و خاک شعاع دید افقی را در این شهر به کمتر از هزار متر رساند.
وی با بیان اینکه سه روز قبلهواشناسی در اخطاریه جوی شماره ۱۱ خود نسبت به وزش توفان گرد و خاک و شن در شمال سیستان و بلوچستان هشدار داده بود، گفت: انتظار می رود این شرایط تا روز شنبه در شمال استان ادامه یابد.
حیدری تصریح کرد: براساس پیش بینی های انجام شده روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده اندکی از سرعت وزش باد در شمال استان کاسته می شود اما مجدد تا اواخر هفته وزش بادهای شدید در این منطقه ادامه می یابد.
وی از تشکیل توده عظیم گرد و غباری و نفوذ آن به سایر مناطق شرقی و مرکزی سیستان و بلوچستان خبر داد و اظهار داشت: هم اینک به سبب نفوذ گرد و غبار ناشی از توفان زابل به زاهدان، میزان دید افقی در محدوده فرودگاه بین المللی این شهر به چهار هزار متر کاهش یافته است.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: غلظت غبار و کاهش دید در زاهدان و سایر نواحی مرکزی استان در ساعات آینده بیشتر از این نیز می شود.
وی بیان کرد: هم اینک از  شهرهای زاهدان، نصرت آباد، میرجاوه، خاش، سراوان، مهرستان، ایرانشهر، سرباز، نیکشهر و چابهار پدیده گرد و غبار گزارش شده است.

۷۳۱۶**۳۲۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.