اولیاء میرلاشاری روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سایت پرورشی میگو گواتر چابهار در سال جاری با ظرفیت ۱۳۰ میلیون قطعه پست لارو در گستره  ۷۰۶ هکتار در قالب ۵۰ مزرعه با ۶۴۳ استخر به زیر کشت رفته  و در چند روز گذشته برداشت میگو در این سایت آغاز شده است.

وی بیان کرد: عملیات برداشت و صید در مزارع سایت پرورشی گواتر از اواخر تیرماه آغاز شده که تاکنون استحصال از حدود ۴۶ استخر انجام شده است.

رئیس دامپزشکی چابهار افزود: نظارت بهداشتی و بازدید از محل کارگاه فرآوری میگو و روند کار انجام و پس از آزمایش‌های لازم در آزمایشگاه دامپزشکی شامل مالاشیت گرین، فلزات سنگین، بامانده‌های دارویی و آزمایش‌های میکروبی برای صادرات آن اقدام می شود.

معاون مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: بازدیدهایی متعددی از سایت پرورش میگو و دیدارهایی با مدیران مزرعه و دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان انجام شده است و حساسیت کارشناسان دامپزشکی در اجرای ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای در سایت گواتر و نظارت‌های مستمر بیشتر شده و خوشبختانه شاهد آغاز برداشت از مزارع بدون وقوع هرگونه بیماری هستیم.

میرلاشاری ابراز امیدواری کرد که در ادامه این فصل نیز بدون رخداد بیماری در سایت انجام و سودآوری سرمایه گذاران در این منطقه روز به روز بیشتر شود تا شاهد استقبال چند برابر در سالهای آینده باشیم که این خود به افزایش تولید و اشتغال کمک می کند.

 رئیس دامپزشکی چابهار با ابراز خرسندی از فعال شدن کارگاه‌های فرآوری که نقش مهمی در اشتغال و توسعه پایدار منطقه دارد، ابراز امیدواری کرد که با راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی آبزیان در آینده نزدیک، شاهد خدمت‌رسانی هرچه بهتر به فعالان این حوزه باشیم.

برگزاری کلاس های بیماری لکه سفید میگو
میرلاشاری تصریح کرد:  با همت مرکز آموزش جهاد کشاورزی، اداره کل دامپزشکی، اداره کل شیلات و مرکز تحقیقات شیلات چابهار، یک دوره آموزشی در خصوص بیماری لکه سفید و سایر مسائل مرتبط با پرورش میگو در محل سایت پرورش گواتر با حضور بهره برداران و پرسنل پرورشی برگزار شده است.

وی افزود: با توجه به اهمیت بیماری لکه سفید تا کنون در این زمینه ۳۵ مورد بازدید، ۲۰۱ مورد نمونه برداری و  ۶۵ مورد آزمایشات تشخیصی در راستای پایش این بیماری انجام شده است.

رئیس دامپزشکی چابهار با بیان اینکه ۲۰ سایت مستعد پرورش میگو با مساحت حدود ۴۲ هزار هکتار در سواحل چابهار و کنارک شناسایی و هم اینک زیرساخت ها برای سایت گواتر آماده شده است، خاطرنشان کرد: منطقه ساحلی سیستان و بلوچستان قابلیت کاشت و برداشت ۲ نوبت میگو در سال و در برخی موارد سه نوبت را دارد.

وی با اشاره به اینکه میگوی کشت شده در گواتر چابهار از نوع وانامی پاسفیدغربی مقاوم در مقابل بیماری ها است افزود: کشت میگو برای سرمایه‌گذار بیش از ۵۰ درصد سود دارد.

معاون مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: سایت پرورش میگوی گواتر با چهار هزار هکتار مساحت و ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار اراضی مفید و قابل کشت هم اینک ۶۶۰ هکتار تاسیسات زیربنایی دارد که به ۲ فاز شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است.

۳۰۴۳**۶۰۸۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.