به گزارش ایرنا، امضای موافقت‌نامه همکاری ایران، هند و افغانستان موسوم به «موافقت‌نامه چابهار» توسط سران سه کشور، آغاز فعالیت شرکت IPGL هندوستان به عنوان اپراتور تخلیه و بارگیری کشتی‌ها و کالاها در بندر شهید بهشتی و ارسال نخستین محموله‌های ترانزیتی هند و افغانستان از طریق بندر چابهار در ۶ ماه گذشته؛ نشان از علاقه‌مندی و عزم جدی مسئولان و بازرگانان هند و افغانستان برای بهره مندی از مواهب بندر چابهار دارد.

امروزه کاهش زمان و هزینه از مزیت‌های اصلی مسیرهای ترانزیتی است. بر اساس گزارش‌های آنکتاد، هزینه های حمل و نقل بین المللی و بیمه به طور متوسط ۱۵ درصد از قیمت تمام شده کالاها را در بر می گیرد و این میزان در مورد کشورهای محصور در خشکی نظیر افغانستان و CIS تا ۲۰ درصد افزایش می یابد.

در چنین شرایطی، اولویت اصلی می بایست در بهره‌مندی از فرصت موجود و در گام نخست اقتصادی کردن انتقال کالا از مسیر چابهار با رویکرد کاهش هزینه و زمان و در گام بعدی بازاریابی و جذب صاحبان کالا و تجار جدید با هدف افزایش ترافیک کالا و بار باشد.

لذا برای کاهش قیمت تمام شده و زمان عبور کالاهای وارداتی و صادراتی متعلق به کشورهای مختلف و ایجاد مزیت نسبی برای مسیر ترانزیتی چابهار، اهداف مشترک کشورهای هند، ایران و همچنین افغانستان در مسیرهای دریایی و زمینی می بایست حول محور تقلیل فرآیندهای اسنادی، تسهیل رویه‌های ورود و خروج معطوف شود.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: برای تحقق اهداف مهم بندر اقداماتی نظیر ایجاد خط کشتیرانی مستقیم بین بنادر اصلی هند و بندر شهید بهشتی چابهار با حمایت دولت‌های ایران و هند و افغانستان نیاز است. 

حسین شهدادی افزود: ایجاد بستر مناسب برای جابجایی کالا بصورت حمل و نقل ترکیبی با استفاده از شرکت لجستیکی موجود در هند، ایران و افغانستان و سایر کشورها و اعطای تخفیف در عوارض و هزینه‌های بندری و دریایی وارده بر کالا و کشتی در بنادر اصلی هند مشابه آنچه در بندر شهید بهشتی چابهار اجرایی شده است.

وی حذف و یا کاهش عوارض و هزینه‌های عبور ناوگان جاده‌ای در مرزهای زمینی مشترک بین ایران با کشور افغانستان، تلاش برای ایجاد اتاق‌های بازرگانی مشترک خواستار شد. 

وی ادامه داد: تحقق موضوعات یاد شده نیاز به انجام کار تیمی و بازاریابی‌های جامع و مشترک و از همه مهمتر شناخت مستمر و برنامه ریزی مداوم برای رفع موانع در گلوگاهها است. 

۳۰۴۳**۶۰۸۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.