رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: کاهش بیماران مبتلا به فشار خون بالای مراقبت نشده از 48 درصد قبل از شروع این طرح به 17 درصد در پایان این طرح کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، دکتر سید محمد هاشمی شهری در مراسم رسمی اختتامیه بسیج ملی کنترل فشار خون افزود:

امیدواریم تا همکاران ما با استمرار ارتباطات مسئولانه و هوشمندانه با مردم، تلاش برای افزایش سواد سلامت جامعه و پیگیری و مراقبت بیماران شناسایی شده از این سرمایه ارزشمند اجتماعی به خوبی صیانت و حفاظت نمایند .

وی بیان کرد: اینکه برنامه هایی همچون طرح بسیج ملی کنترل فشار خون و ودر کل طرحهای پیشگیرانه سلامت که منجر به شناسایی بیماران می گردد از عوامل  شکوفایی اقتصاد سلامت کشور است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به تغییر الگوی بیماری ها و در عین حال افزایش تعداد موارد مثبت بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) گفت: در کنار توجه به بیماری های مزمن غیر واگیر مانند انواع سکته های قلبی و مغزی ، بیماری های روانی، انواع سرطان ها و حوادث و سوانح، همچنان با بیماری های عفونی نوپدید و بازپدید هم مواجه هستیم و لازم است تا به طور همزمان در هر دو حوزه برنامه ریزی و فعالیت داشته باشیم .

دکتر هاشمی شهری اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون را یک تجربه موفق و ارزشمند برای کنترل بیماری های مزمن غیر واگیر برشمرد و گفت: موفقیت دانشگاه علوم پزشکی در این طرح بدون مشارکت جمعی هموطنان، همکاری صمیمانه دستگاه های اجرائی و حضور افراد تاثیر گذار و مرجع اجتماعی محقق نمی شد و همکاران ما اوج مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی را در اجرای طرح ملی کنترل فشار خون تجربه کردیم .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در بخش دیگری از سخنان خود پرفشاری خون را به عنوان یک عامل خطر مهم برای ابتلاء افراد به بیماری های مزمن غیر واگیر معرفی کرد و گفت: اضافه وزن،  چربی خون و دیابت از دیگر عوامل خطر بیماری های مزمن غیر واگیر است.

وی افزود: میزان شیوع پرفشاری خون در  دنیا حدود 22 درصد و در کشور ما  حدود 28 درصد است و بدین ترتیب در دنیا1.2 میلیارد نفر و در کشور ما نیز 10 میلیون فرد مبتلا به پرفشاری خون زندگی می کنند .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به عوارض جدی بیماری پرفشاری خون بر سلامت جسمی افراد گفت: 50 درصد بیماری های قلبی، نارسایی های کلیوی، و سکته های مغزی به دلیل پرفشاری خون است و این عامل خطر مسئول  18 درصد از مرگ و میر انسان هاست. به گفته دکتر سید محمد هاشمی شهری علاوه بر سکته های قلبی، بیماری های چشمی و کلیوی از دیگر عوارض بیماری پرفشاری خون است و 70 درصد از بیماران دیالیزی استان به دلیل پرفشاری خون به نارسائی کلیه مبتلا شده اند .

وی شناسائی افراد جدید مبتلا به پرفشاری خون که از بیماری خود مطلع نیستند را از نتایج با ارزش اجرای طرح فشار خون بر شمرد و گفت: در طول این برنامه همکاران ما موفق شدند تا فشار خون 319478 نفر از ساکنان منطقه تحت پوشش این دانشگاه  را مورد سنجش قرار دهند که از این تعداد 26204 نفر فشار خون بالاتر از حدّ طبیعی داشتند .

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان کاهش بیماران مبتلا به فشار خون بالای مراقبت نشده از 48 درصد قبل از شروع این طرح به 17 درصد در پایان این طرح کاهش پیدا کرده است .

دکتر هاشمی شهری با تقدیر از همه دست اندرکاران اجرای این طرح گفت: مرحله اطلاع رسانی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از 27 اردیبهشت ماه در استان آغاز شد و 1990 نفر از همکاران ما در 77 ایستگاه غربالگری فشار خون  تا پایان روز  15 تیرماه بیش از 77 درصد از گروه هدف را مورد غربالگری فشار خون قرار دادند .

معاون بهداشتی دانشگاه نیز در این همایش ضمن تقدیر از خدمات 50 روزه تیم های سلامت شامل پرستاران، بهورزان، کارکنان بیمارستان ها، فوریت ها، داوطلبان سلامت  و  سایر دست اندرکاران سلامت، توسعه و تقویت همکاری سازمانها و نهادهای استان در افزایش پوشش مراقبت بیماران فشار خون بالا را از دستاوردهای مهم طرح بسیج ملی کنترل فشار خون برشمرد و افزود: اجرای این طرح به طور مستقیم با افزایش پوشش و کیفیت خدمات که مرتبط با اهداف طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت می باشد مرتبط بود .

دکتر سید مهدی طباطبایی استاندارد سازی شیوه های سنجش و استاندارد سازی ابزارهای سنجش فشار خون را از دیگر مزایای اجرای این طرح برشمرد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.