یک استاد دانشگاه گفت: طرح پروژه بذر بدون خاک در سیستان و بلوچستان که استانی کم آب است رقم خورد.

عبدالعلی صوفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در این باره گفت: این پروژه با پیشنهاد بنده و همکاری سازمان نظام مهندسی و جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان انجام پذیرفت و با توجه به اهمیت آب که در تولید محصولات کشاورزی در استان کم آبی مانند سیستان و بلوچستان وجود دارد مصرف آب در این زمینه  را به حداقل رساندیم.

وی افزود: چندی پیش تصمیم گرفتیم تمامی محصولات کشاورزی را داخل سیستم هیروپونیک " کشت بدون خاک" در یک دوره انتقال نشاء آماده کنیم. از جمله محصولاتی مانند صیفی جات، سبزی‌جات و ذرت که باید یک متر هنگام کاشت فاصله داشته و آب زیادی برای آنها نیاز است این مصرف را به حداقل برسانیم.

صوفی ادامه داد: در زراعت هایی که به شکل مستقیم بذر کشت می‌شود وقتی این بذر به رشد نهایی رسید آب در سطح وسیعی جهت رشد نیاز دارد. چیزی در حدود 4 الی 5 هزار متر مکعب در هر هکتار که با این طرح کشت بدون خاک این مصرف به حداقل رسید و برای این صرفه جویی در بخش کشاورزری بذرها را در بسترهای هیدروپونیک قرار می دهیم و اکثر محصولات قابل نشاء تولید می‌کنیم و حدود یک ماه داخل سینی نشاء نگهداری می شوند و برای مبارزه با آفت، بیماری های احتمالی و همچنین برای تغذیه خوب که بتوانیم نهال های خوبی در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

1

این استاد دانشگاه ادامه داد: آبی که کشاورز قرار است در سطح کلان مصرف کند با طرح کشت بدون خاک این محصول در زمینه مصرف آب به یک ده هزارم کاهش می یابد و بعد از آماده سازی بذر را در اختیار کشاورزان قرار می دهیم که در داخل مزرعه خود کشت کنند و کشاورز نسبت به اینکه هم نشاء شناخته شده و خوبی در اختیارش قرار گرفته و هم در مصرف آب جهت کشاورزی برایش به صرفه است اطمینان خاطر  پیدا می کند.

وی ادامه داد: این پروژه بر خلاف این که فکر می کردیم با مقاومت کشاورزان سنتی مواجه شود بسیار موفقیت آمیز بوده و مورد استقبال آنها قرار گرفت و این موضوع در بحث مصرف آب جهت کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

5

این کارآفرین گفت: با اجرای این پروژه هکتارها زمین کشاورزی کشت ذرت  در خاش تا 10 روز آینده و در ایرانشهر تا تیر و مرداد ماه آغاز نشاء شروع می شود و وقتی که این نشاء تا 25 سانت رشد کرد در اختیار کشاورزان  گذاشته شده  و با دستگاه نشاء‌کاری   یک کشت وسیع چند هزار هکتاری را ظرف یک روز با وجود تنها 2 نفر کارگر  انجام می دهند.

صوفی گفت: این طرح از اسفند ماه 97 در استان سیستان و بلوچستان جهت تولید محصولات کشاورزی بهاره از جمله صیفی جات، چای ترش و گیاه سالیکورنیا که گیاهی شور دوست بوده و ای سی آب 50 هزار را در حاشیه دریای عمان تحمل می کند اجرایی شد.

7

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.