به گزارش ایرنا دکتر محمد گویا چهارشنبه شب در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی سیستان و بلوچستان که در فرمانداری چابهار برگزار شد اظهار داشت: وضع کشور از نظر بیماری های مالاریا، ایدز و سایر بیماری های واگیردار نسبت به گذشته خیلی خوب است.
وی بیان کرد: با تلاش های نیروهای خدوم وزارت بهداشت و درمان در سراسر کشور، همراهی مسئولان و تعامل بین بخشی در طول سالهای گذشته سبب شده تا با کمترین مشکلات دچار شویم.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: چابهار مرز آبی و خاکی با کشورهای مختلف از جمله پاکستان دارد که به لحاظ اقتصادی و سرمایه گذاری برای ایران مهم است و نباید بیماری های مختلف و خطرناک آن را تهدید کند.
وی بیان کرد: در دهه 1370 بیش از 70 هزار مورد بیماری مالاریا در کشور بوده که هم اینک این آمار به کمتر از انگشتان دست رسیده و موفقیت های خوبی حاصل شده است.
گویا اظهار داشت: دامپزشکی باید با قرنطینه و مراقبت های لازم از دام های وارداتی نسبت به ورود بیماری های مشترک انسان و دام در کشور اقدام کند و در این باره حساسیت های لازم را داشته باشد.
وی افزود: تب کریمه کنگو کشنده است و نباید این نوع بیماری موجب کشتن انسان ها شود.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: سگ های ولگرد تهدید جدی هستند که نیاز است دستگاههای مختلف با همکاری همدیگر نسبت به کاهش جمعیت این سگ ها اقدام کنند.
وی درخصوص بیماری ایدز و مراقبت های لازم و پیشگیری از این بیماری نیز هشدار داد.
گویا تصریح کرد: عزیزترین، فداکارترین و زحمتکش ترین نیروهای بهداشت و درمان در سه دانشگاه علوم پزشکی استان سیستان و بلوچستان خدمت می کنند و خدمات آنان قابل تقدیر است.

** هیچ توجیهی درباره مرگ انسان توسط سگ های ولگرد در استان وجود ندارد
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان وبلوچستان نیز اظهار داشت: در قرن 21 هیچ توجیهی درباره گزیدگی و مرگ و میر انسانها توسط سگ های ولگرد وجود ندارد و باید فرمانداران در فرصت کوتاه به صورت جدی در زمینه جمع آوری و اتلاف سگ های ولگرد فعال شوند.
علی زینی وند افزود: کارگروههای ستاد سلامت شهرستانها باید فعال و دبیرخانه ها به صورت تخصصی باید وارد عمل شوند.
وی بیان کرد: اطلاع رسانی در سیستان وبلوچستان فقیر و مظلوم است و باید در این باره فکری اساسی شود.
ماون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: فرمانداران ملزم به اجرای سند سلامت و امنیت غذایی استان هستند و باید گزارشی از عملکردها و خروجی مناسب و اثربخش آنها به مردم داده شود.
وی استفاده از تریبون های نمازهای جمعه و جماعات، ظرفیت انجمن های غیردولتی و فعالان شبکه های اجتماعی برای آگاهی بخشی به جامعه و بیان دستاوردهای دولت در حوزه های مختلف را خواستار شد.
زینی وند بر ساماندهی مناطق حاشیه شهرهای چابهار و کنارک در فاصله زمانی سه تا پنج ساله تاکید کرد و افزود: اگر عزم جدی وجود داشته باشد مشکلات حاشیه نشینی در کمترین زمان مرتفع خواهد شد.

**استقرار کانکس تشخیص مالاربا در شهرستان چابهار ضروریست
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نیز با ارائه گزارش عملکرد بهداشت و درمان در یکسال اخیر اظهار داشت: استقرار کانکس تشخیص مالاریا در شهرستان چابهار ضروریست تا بتوانیم تعداد مالاریا را کاهش و نگرانی ها را کمتر کنیم.
محمد مهران امینی فرد افزود: راه اندازی ١٤ واحد نمونه گیری آزمایشگاهی در شهرستان چابهار و کنارک، راه اندازی یک آزمایشگاه در چابهار، راه اندازی پنج مرکز هاری در چابهار و کنارک، افتتاح تسهیلات زایمانی نگور از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در این مناطق است.
وی بیان کرد: از دیگراقدامات مهم این دانشگاه می توان به ارتقا بخش شیمی آزمایشگاه کنترل مواد غذایی چابهار، پیگیری و راه اندازی مرکز رشد چابهار، نصبHIS مرکز درمان بستر کنارک و چابهار، افتتاح کلینک سینا در چابهار خرید و سردخانه جسد سه کشویی چابهار نام برد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر به ظرفیت های موجود چابهار اشاره کرد و گفت: این شهرستان موقعیت ویژه ای دارد و با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب به منظور توسعه سواحل مکران نیاز به توجه بیشتر و بستر سازی مناسب برای رشد و توسعه از جمله توسعه هر چه سریع تر امکانات بهداشتی و درمانی دارد.

**بیماری های واگیردار در چابهار نیازمند توجه بیشتر مسئولان هستند
سرپرست معاونت استانداری سیستان و بلوچستان و فرمانداری شهرستان ویژه چابهار نیز اظهار داشت: بیماری های واگیردار نظیر مالاریا و تب کریمه کنگو در چابهار نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.
رحمدل بامری افزود: چابهار با 300 هزار نفر جمعیت و 488 روستا تنها نقطه ای از کشور است که تمام روستاهای آن با تانکر آبرسانی سیار می شوند.
وی بیان کرد: 320 کیلومتر مرز آبی و بیش از 100 کیلومتر مرز خاکی فرصتی برای اشتغال و توسعه این شهرستان است و باید وزارت بهداشت نیز تعهدات خود را در زمینه ساخت بیمارستان 540 تختخوابی که بیش از 6 ماه از کلنگ زنی آن می گذرد، عمل کند.
سرپرست فرمانداری چابهار ادامه داد: این شهرستان با مشکلات حاشیه نشینی 70 هزار نفری مواجه است که در این مناطق بدون امکانات برق، آب، مدرسه، طرح هادی و بهداشت تهدید جدی امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی هستند و احتمال هر نوع بیماری واگیردار وجود دارد.
وی بیان کرد: چابهار کمترین امکانات و سرانه های فضای آموزشی، بهداشتی، ورزشی، راه، برق و آب در سیستان وبلوچستان را دارد و از نظر پزشک و بهداشت و درمان به شدت محروم است.
بامری حل مشکلات بهداشتی و درمانی، تکمیل پروژه های نیمه تمام بهداشت و درمان و تخصیص اعتبارات برای ارتقای شاخص های زندگی در چابهار را خواستار شد.

**سلامت مردم در اولویت وزارت بهداشت است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز با اشاره به اینکه سلامت مردم در اولویت وزارت بهداشت است، اظهار داشت: علت برگزاری نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی سیستان و بلوچستان در چابهار به دلیل موقعیت خاص این شهرستان در روند توسعه سواحل مکران و لزوم جلب توجه ویژه به موضوع سلامت هموطنان است.
سید محمد هاشمی شهری گفت: حضور مدیران ارشد و کارشناسان تخصصی وزارت بهداشت در این منطقه ضمن حساس سازی مردم و مسئولان به همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر کمک می کند تا با توان بیشتر و موانع کمتری در این مسیر حرکت کنند.

**81 درصد مردم چابهار از آب سالم و بهداشتی محرومند
رئیس شورای اسلامی چابهار نیز اظهار داشت: 81 درصد مردم این شهرستان با تانکر آبرسانی سیار می شوند.
معین الدین سعیدی افزود: بیماری واگیردار در چابهار نگران کننده و همت وزارت بهداشت برای رهایی از خطرات آنها را می طلبد.

**40 هزار سگ ولگرد در منطقه سیستان خطر آفرین هستند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز اظهار داشت: بیش از 40 هزار سگ ولگرد در منطقه سیستان وجود دارد که هر روز برای مردم خطر آفرین هستند و باید هر چه سریعتر برای آنها فکری شود.
دکتر جواد اکبری زاده افزود: پیگیری های زیادی برای اتلاف سگهای ولگرد منطقه سیستان انجام شده ولی هیچگاه موفقیت آمیز نبوده و هر روز آمار سگهای ولگرد بیشتر می شود.
وی بیان کرد: کاهش مشکلات بهداشتی و درمانی و مقابله با بیماری ها در مناطق مختلف سیستان و هم در منطقه بلوچستان مورد انتظار است.
به گزارش ایرنا، فرمانداران ایرانشهر، نیکشهر، کنارک، قصرقند و مهرستان نیز ارتقای شاخص های بهداشت و درمان، تکمیل چارت بهداشتی ودرمانی، تعریف پروژه های متناسب با مشکلات سلامت و ساخت خانه های بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی، افزایش تخت های بیمارستانی براساس استاندارد کشوری را خواستار شدند.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.