به گزارش ایرنا آمار صید هر سال در نشست کمیته علمی آمار صید سازمان شیلات ایران بررسی و در نیمه نخست سال بعد تصویب و تعیین می شود.
این کمیته پس از بررسی آمار و جمع بندی های لازم از بنادر صیادی سراسر کشور مجموع میزان صید سال 1397 صیادان چابهار و کنارک را حدود 340 هزار تن اعلام کرد.
صیادان چابهار و کنارک از سال 1394تاکنون بصورت متوالی آمار نخست صید را کسب کرده اند که این خود نشان از تلاش و کوشش صیادان در استفاده از ظرفیت دریاست.
سال 1394 سیستان و بلوچستان با 231 هزار تن صید، سال 1395با 251 هزار تن، سال 1396حدود 302 هزار تن صید و سال 1397حدود 340 هزار تن برای چهارمین سال رتبه نخست کشور را کسب کردند.

**فعالیت صیادان در 11 اسکله و جایگاه تخلیه صید چابهار و کنارک
11 بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستانهای چابهار و کنارک برای صید و صیادی فعالند.
همچنین 6 شهرک و ناحیه صنعتی و بیش از 100 واحد تولیدی صنایع شیلاتی در سیستان و بلوچستان فعال هستند.
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کسب مقام نخست صید در چهار سال متوالی(از سال 1394تاکنون) نشان از توجه عمیق دولت در تامین زیرساخت های صید و صیادی در این استان است.
مهرداد میرزایی افزود: چابهار و کنارک با دارا بودن 42 درصد سهم صید در میان استانهای جنوبی، 40 درصد سهم صید ایران و تامین بیش از 60 درصد ماهیان صنعتی نقش مهم و بسزایی در اشتغالزایی و اقتصاد کشور ایفا می کنند.
وی بیان کرد: در یک سال اخیر با تمهیدات و برنامه ریزی های انجام شده و با همکاری، حمایت مسئولان و دستگاههای دست اندر کار، فراهم کردن شرایط دریا روی و سوخت مورد نیاز سبب رشد میزان صید با آمار بیش از 340 هزار تن شده که در مقایسه با سالهای گذشته رشد خوبی داشته است.
قائم مقام اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: بیش از 25 هزار صیاد در قالب 35 تعاونی صیادی در آبهای ساحلی شهرستانهای کنارک و چابهار به وسیله حدود هزار فروند لنج و هزار و 500 فروند قایق مشغول صید و صیادی هستند.
وی از مهمترین نیازهای صیادان و بنادر صیادی را لایروبی بنادر، بهسازی، برقرسانی و آسفالت محوطه و مسیر راه عنوان کرد.
میرزایی تصریح کرد: چابهار با موقعیت راهبردی، بزرگترین بندر اقیانوسی کشور است و اهمیت زیادی برای سرمایه ‌گذاران ایرانی و کشورهای همسایه و حاشیه اقیانوس هند دارد.

**لنج ها برای صید 45 روز در دریا هستند
معمولا هر لنج برودتی حدود 45 روز تا یک ماه در دریاست و در طول فصل صید سه تا چهار بار می توانند صید را انجام دهد.
حدود 500 لنج برودتی در آبهای ساحلی چابهار و کنارک از شهریور صید خود را آغاز و تا خرداد سال بعد ادامه دارد.
همچنین فصل صید برای بیش از 400 لنج یخی در طول سال است ولی لنج برودتی در تیر و مرداد استراحت دارند و در نیمه دوم شهریور پس از استراحت و بازسازی و تعمیر لنج بار دیگر به دریا می روند.

**اشتغال 15 تا 25 نفر در هر لنج
در لنج های برودتی 15 تا 25 نفر، قایق 2 نفر و لنج های یخی هفت تا 10 نفر مشغول به کار هستند.
معمولا هر لنج برودتی حدود 45 روز تا یک ماه در دریاست و درطول فصل صید سه تا چهار بار می توانند صید را انجام دهد.
در لنج های برودتی 15 تا 25 نفر، قایق 2 نفر و لنج های یخی هفت تا 10 نفر مشغول به کار هستند.

**حضور لنج های سیستان و بلوچستان در صیدگاههای مشترک
لنج های برودتی در صیدگاه های مشترک صید می کنند.
این لنج ها بیشترین اشتغال را در حوزه صید و صیادی ایجاد کرده اند.
چابهار و کنارک منطقه ای بالقوه برای صید و صیادی است به طوریکه 36 درصد صید آبهای جنوب کشور، 31 درصد صید کل کشور، 20 درصد کل تولید آبزیان کشور(صید و آبزی پروری)، دارای رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی، رتبه نخست صید در غرب اقیانوس هند و تامین کننده بیش از 70 درصد تن ماهیان کشور است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر به نام های چابهار،پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.