به گزارش ایرنا، ملخ های صحرایی بر خلاف گفته های مسئولان علاوه بر مراتع و طبیعت به زمین های کشاورزی چابهار هجوم آورده و برخی کشت های دیم و انواع درختان را از بین برده اند.
سمپاشی غیراصولی و کمبود شدید امکانات، خودرو، تجهیزات و نیروی انسانی سبب شده تا پرندگان و دام ها در برخی نقاط روستایی با سم های بجای مانده برای مبارزه با ملخ، تلف شوند و ضرر و زیان هایی متوجه مردم محروم روستایی چابهار شود.
دوست محمد بلوچ یکی از شهروندان چابهاری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر مقابله اصولی با ملخ ها نشود ادامه فعالیت آنها در نقاط دیگر مخرب تر از سیل، بارندگی، زلزله و هر حادثه غیرمترقبه دیگر است.
وی اظهار داشت: سمپاشی در مناطق آلوده به ملخ سبب شده برخی از دامها تلف شوند و در این باره متاسفانه کسی پاسخگو نیست.

**سه ماه مبارزه با ملخ صحرایی
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیش از سه ماه در حال دیدبانی و مبارزه با ملخ های صحرایی هستیم.
نورالدین میرلاشاری افزود: سطح مبارزه با ملخ ها از مرز 12 هزار هکتار گذشته است و از اسفند سال گذشته تاکنون حتی یک ریال اعتبار ملی برای مبارزه با ملخ ها در چابهار پیش بینی نشده است.
وی بیان کرد: برای مبارزه اصولی با ملخ های صحرایی شدیدا نیازمند جبران هزینه سوخت، تعمیر و نگهداری خودروها، تهیه کفش و لباس مخصوص مبارزه با ملخ ها، تهیه ماسک، آب، غذا، هزینه کارگر، 20 دستگاه لودر و گریدر، خودروهای کمک دار و نیروهای انسانی کافی و از همه مهمتر دستگاه ULV سمپاش هستیم.
مدیر جهاد کشاورزی چابهار افزود: بیش از پنج هزار کیلوگرم سم دلتامترین و مالاتیوم برای سمپاشی اراضی آلوده به ملخ ها استفاده شده که توصیه اکید به دامداران و روستاییان این است که سه روز تا 2 هفته و حتی 20 روز از ورود دام هایشان برای چرا به مناطق سمپاشی شده جلوگیری و پرهیز کنند چون احتمال تلف شدن دام ها جدیست.
وی با بیان اینکه 6 گروه 2 نفره هر کدام با خودرو هر روز براساس گزارش های مردمی و دیده بانی های انجام شده برای مقابله به مناطق مختلف اعزام می شوند، خاطرنشان کرد: مهمترین نیاز برای این منظور وجود دستگاه ULV است که سم خالص را پودر و مصرف اندکی برای مقابله با ملخ ها دارد زیرا با نیم لیتر سم می توان یک هکتار را سمپاشی کرد.
میرلاشاری با اشاره به اینکه نقاط مختلف شهرستان چابهار مورد هجوم ملخ ها قرار دارد، از مسئولان درخواست کرد به منظور تهیه حداقل 20 دستگاه سمپاش ulv و 20 دستگاه لودر و گریدر برای تسطیح مسیر خودروهای سبک و رسیدن سریع به اراضی و مراتع همکاری و مساعدت کنند.
وی تصریح کرد: بیشتر زمین های کشاورزی و مراتع دارای بندهای خاکی بلند و یا اراضی شخم زده نرم بوده و غیر قابل تردد برای خودروهای سمپاشی هستند و باید مسیر راه با گریدر و لودر تسطیح و رگلاژ شود.
مدیر جهادکشاورزی چابهار گفت: توان شهرستان برای مقابله اصولی با ملخ ها ناچیز است و پس از پیگیری های فرمانداری و مدیریت جهاد کشاورزی تاکنون در طول سه ماه اخیر، منطقه آزاد، شرکت نفت، محیط زیست، گمرک، شیلات و شبکه بهداشت و درمان هر کدام یکدستگاه خودرو برای چند روز و برخی ها خودرو با ساعت های مشخص اختصاص داده اند.
وی ادامه داد: چابهار در طول چند دهه اخیر هر سال مورد هجوم ملخ ها بوده و به دلیل شرایط آب و هوایی، رطوبت کافی، بارندگی ها و شرجی بودن هوا ملخ ها تخم ریزی کرده و به سرعت تبدیل به پوره و ملخ بالغ شده و کار برای مقابله سخت می شود.
میرلاشاری تصریح کرد: مسئولان باید چابهار را به ستاد و مرکز فرماندهی قوی همراه با تجهیزات و نیرو و اختصاص اعتبار لازم تبدیل کنند و از اینجا تصمیمات اتخاذ و اجرایی شود.
وی ادامه داد: با وجود مشکلات موجود 6 گروه اعزامی در منطقه فعالند که هر گروه شامل یک راننده و کارشناس روزانه 200 هکتار را سمپاشی می کند.
به گزارش ایرنا، سازمان خواربار کشاورزی (فائو) وابسته به سازمان ملل متحد هجوم ملخ ها در چابهار را از بهمن سال گذشته (1397) اعلام کرده و مبارزه با ملخ های صحرایی توسط مدیریت جهاد کشاورزی در نیمه دوم اسفند در مناطق مختلف آغاز شده است.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.