نادر میرشکار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان صادارت در سال 97 از گمرکات سیستان و بلوچستان به کشور پاکستان دارای ارزش 147 میلیون و 203 هزار و 736دلار و از بازارچه های مرزی این استان به ارزش 432 میلیون و 906 هزار و 959 دلار بوده است.
وی از جمله اقلام صادراتی از سیستان و بلوچستان به پاکستان را مصالح ساختمانی (سیمان)، خرما، گوگرد، کاشی، گاز، سرامیک، سوخت، سیب درختی و صیفی جات عنوان کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان همسایگی این استان با کشور پاکستان را ظرفیت بزرگی در حوزه تجارت و مبادلات مرزی دانست که باید به آن توجه شود.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به واسطه قرار داشتن در موقعیت خاص جغرافیایی شرایط ویژه ای از نظر نقش آفرینی در مبادلات منطقه ای و فرامنطقه ای برای ایران و کشورهای منطقه نظیر پاکستان و افغانستان به وجود آورده است.
سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران اسلامی حدود هزار و 600 کیلومتر یعنی معادل یک ششم از مجموع مرزهای جمهوری اسلامی ایران، با کشورهای افغانستان، پاکستان و حوزه دریای عمان مرز دارد.
طول مرزهای خاکی این استان با کشور افغانستان حدود 300 کیلومتر یعنی معادل یک سوم از کل مرز ایران با افغانستان و طول مرزهای خاکی مشترک استان با کشور پاکستان 921 کیلومتر است که مجموع کل مرز مشترک ایران و پاکستان را تشکیل می دهد.
طول مرزهای آبی این استان در سواحل دریای عمان با کشور پاکستان نیز 370 کیلومتر است.
روابط اقتصادی پاکستان با سیستان و بلوچستان دارای گستردگی فراوانی است و راه آهنی که از زاهدان به پاکستان کشیده شده بود همچنان در مسیر تبادلات اقتصادی منطقه فعال است و حتی پیمان تاریخی هم بین ایران، پاکستان و ترکیه برقرار شده که بر اساس آن نیز قراردادهای همکاری های اقتصادی و نظامی بین این سه کشور برقرار شده است.
9914**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.