به گزارش ایرنا بیشترین تعداد چاههای کشاورزی چابهار در بخش دشتیاری و در مسیر رودخانه باهوکلات قرار دارد و این بخش وسیع با جمعیت حدود 90 هزار نفری بیشترین آمار کشاورزان را به خود اختصاص داده است.
بخش دشتیاری علاوه بر داشتن فرصت های مناسب اقتصادی از جمله بنادر صیادی بریس، پسابندر و گواتر و مرز ریمدان، اراضی حاصخیز کشاورزی دارد که مردم پس از سالها انتظار و رهایی از خشکسالی های 20 سال اخیر می خواهند با دریافت سوخت به کشاورزی بپردازند.
منطقه دشتیاری که به سبب خشکسالی های گذشته کانون ریزگردهای شده بود در ماههای اخیر تغییرات اقلیمی و تاثیر بارندگیها شرایط را به گونه ای رقم زده که زمینه برای کشت محصولات خارج از فصل برای کشاورزان این بخش فراهم شده است.
چاههای کشاورزی چابهار بعد از بارندگی های فصلی و جاری شدن روان آبها در بستر رودخانه باهوکلات و پایین دست سد زیردان و عورکی آبگیری شده اند و هم اینک در صورت امکان دریافت سوخت باردیگر شاهد رونق کشاورزی خواهیم بود.

** کشاورزان چابهاری و دغدغه تامین سوخت
شماری از کشاورزان چابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا خواستار حل مشکلات سوخت، شیرین سازی آب دریا، پروانه دار کردن چاهها و تخصیص اعتبار برای برقی کردن چاهها، جبران خسارت خشکسالی و بخشودگی وام های کشاورزی شدند.
غلام محمد جدگال یکی از کشاورزان گفت: حدود 4٠ سال پیش با استفاده از کشت دیمی کشاورزی را شروع کردم و با آمدن موتورهای زهکش کشاورزی ام را گسترش دادم و الحمداله ١٠ هکتار زمین را در این فصل به زیر کشت بردم اما با گذشت 6 ماه از کشت محصول تاکنون هیچ سوختی برای کشاورزی دریافت نکرده ام درصورتیکه بیش از ١٠ سال پرونده زهکش دارم و همیشه برای کِشت محصول، سوخت کشاورزی دریافت می کردیم.
عبدالعزیز رامش نیز اظهار داشت: کشاورزان هر روز با مشکلات فراوان رو به رو هستند انتظار می رود اکنون که وضعیت آب رو به بهبودی نهاده به کشاورزان سوخت تحویل شود تا به کار کشاورزی بپردازند. نباید آنان را برای چند لیتر سوخت ناامید کرد.
وی با اشاره به سومین حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در چابهار افزود: با وجودی که شهرستان چابهار بیشترین حضور مسئولان استانی و کشوری اعم از مجلس و دولت را دارد ولی متاسفانه مشکلی از کشاورزان حل نمی شود.
رامش خواستار بخشودگی وام های کشاورزان به ویژه منطقه باهوکلات، شیرین سازی و انتقال آب دریا به مزارع کشاورزی، استقرار سازمان جهاد کشاورزی در چابهار، احداث جاده های بین مزارع، لایروبی و بهسازی هوتگ ها و احداث سازه های آبخیزداری شد.
بیگ محمد کریمدادی یکی دیگر از کشاورزان چابهار نیز گفت: ٢٠ هکتار گندم کشت کرده ام و با وجودی که کارشناسان اداره جهاد کشاورزی و امور آب شهرستان چابهار از زمین های کشاورزی بازدید کرده اند اما متاسفانه بعد از چندین ماه کشت هنوز سوختی دریافت نکرده ام و مجبوریم سوخت موردنیاز خود از بازار آزاد با قیمت خیلی بالا خریداری کنیم که این هم از توان یک کشاورز خارج است.

دبیر خانه کشاورز شهرستان چابهار نیز اظهار داشت: مسئولان به جای حمایت از کشاورز و کار کشاورزی بر عکس در مقابل آنها ایستاده اند.
خلیل الله درخشان افزود: هر روز کشاورزان باهوکلات با اخطاریه های بانک کشاورزی مواجه هستند و عنوان می کنند اگر وامهای دریافت شده پرداخت نشود با جرائم سنگین و مصادره اراضی کشاورزی رو به رو می شوند.
وی گفت: چرا باید یک کشاورز در انتظار سوخت باشد و به این اداره و آن اداره مراجعه و در نهایت ناامید برگردد.
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی چابهار نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با آغاز کشت پائیزه و خارج از فصل کشاورزان چندین اکیپ متشکل از کارشناسان و نیرهای مجرب اداری برای بازدید از چاههای کشاورزی اعزام شده اند.
نورالدین میرلاشاری افزود: از تمامی اراضی کشاورزی و مزارع و پمپ های سیار (زهکش) و چاههایی که سوخت دریافت می کردند بازدید و سطح زیرکشت و تعداد اشتغال بکار به مسئولان ذیربط اعلام شده است.
وی با بیان اینکه سهمیه سوخت 483 حلقه چاه زهکش (پمپ سیار) با حدود هزار هکتار زمین زیر کشت کشاورزی از اردیبهشت سال گذشته تاکنون قطع شده و کسی در این باره پاسخگو نیست، خاطرنشان کرد: این در حالی است که همه این تعداد چاههای کشاورزی بیش از 30 سال سابقه دریافت سوخت دارند.
مدیر جهادکشاورزی چابهار گفت: براساس بازدیدها و گزارش کارشناسان تمامی این چاهها فعال بوده و دارای پروانه موقت سوخت هستند و حتی نوع کشت محصول برای راستی آزمایی به نهاد های مربوطه اعلام شده است.
وی ادامه داد: نقطه یابی زمین کشاورزی هر فرد با استفاده از دستگاه utm انجام شده و سطح زیر کشت و مقدار کشت در هر هکتار را مشخص کرده و گزارش آن به نهادهایی که با سوخت کشاورزان ارتباط مستقیم دارند بصورت مکتوب ارسال شده است.
میرلاشاری خواستار تعیین تکلیف چاههای پروانه دار موقت شد و افزود: هیچ دلیلی ندارد که از سوی کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان سیستان و بلوچستان به کشاورزان زحمتکش سوخت تحویل نشود و از کشت آنان جلوگیری شود.
وی تصریح کرد: تمامی چاههای فاقد پروانه، سطح زیرکشت و نوع کشت و تعداد کشاورزان توسط فرمانداری، کمیته سوخت و امور آب تایید و به استانداری ارسال شده و باید هر چه سریعتر تکلیف کشاورزان برای تحویل سوخت روشن شود.

مدیر امور منابع آب چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 618 حلقه چاه پروانه دار نیمه عمیق تا 50 متر و 734 حلقه چاه زهکش زیر 10 متر در سطح این شهرستان وجود دارد.
فرشید میربلوچزهی افزود: 151 حلقه چاه برقدار (136 چاه در عورکی، 9 چاه در باهوکلات و 6 چاه در طیس کوپان) و بقیه گازوییلی هستند که باید سوخت دریافت کنند.
وی درخصوص عدم تحویل سوخت به کشاورزان اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه سامانه برای ثبت نام چاههای پروانه موقت باز نیست و باید مسئولان کمیسیون قاچاق کالا و ارز و استانداری فکری برای تحویل سوخت کند.
وی گفت: امور منابع آب در چابهار هیچ مشکلی برای تایید سوخت کشاورزان ندارد.
3043 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.