به گزارش ایرنا، سد خیرآباد به منظور تامین آب آشامیدنی 50 ساله نیکشهر و 600 هکتار زمین های کشاورزی پایین دست شهر نیکشهر بر روی رودخانه کشیک در زمان ریاست جمهوری مرحوم آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی کلنگ زنی و در سال 1388 با مجموع هزینه 175 میلیارد ریالی تکمیل و افتتاح شده است.
این سد برای نخستین بار در نیمه دوم بهمن 1389 سرریز شده و پس از آن با گذشت حدود 9 سال سرریز نشده است.
رییس اداره منابع آب نیکشهر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در طول سه ماه اخیر و با ادامه بارندگی های پی در پی حدود 20 میلیون مترمکعب آب در پشت سدخیرآباد جمع آوری شده است.
فیض محمد بلوچی افزود: در اواخر سال گذشته حدود 6 میلیون و 300 هزار مترمکعب آب در پشت سدخیرآباد وجود داشت که 2 میلیون و 600 هزار مترمکعب حجم رسوبات مرده و با در نظر گرفتن 2 و نیم میلیون مترمکعب تبخیر سالانه فقط یک میلیون و 200 هزار مترمکعب حجم مفید آب قابل بهره برداری بود که شهر نیکشهر در شدیدترین وضع آبی بسر می برد.
وی بیان کرد: حجم ذخیره سازی این سد 27 میلیون و 300 هزار مترمکعب است که با افزوده شدن بیش از 20 میلیون مترمکعب شرایط آبی خوبی را برای استفاده شرب و کشاورزی رقم زده است.
وی گفت: حدود 2 میلیون و 600 هزار مکعب آب دیگر برای سرریز شدن سد نیاز است و براساس پیش بینی و ادامه بارندگی ها در روزهای آینده شاهد سرریز شدن آن خواهیم بود.
وی ادامه داد: با سر ریز شدن این سد، قنات ها، چاهها و سفره های زیرزمینی این شهرستان سیراب می شوند و امیدواریم 600 هکتار از زمین های کشاورزی پایین دست پس از سالها انتظار به زیر کشت محصولات فصلی، باغی و گلخانه ای بروند و با آب این سد مجددا احیا شوند.

** ساماندهی وضعیت پایین دست سدخیرآباد و انتقال آب با لوله نیاز اساسی منطقه
فرماندار نیکشهر نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ساماندهی اوضاع پایین دست سدخیرآباد و انتقال آب با لوله به طول چهار کیلومتر از نیازهای ضروری برای کاهش تنش آبی و هدر رفت آب است.
صاحب گل صالحی افزود: متاسفانه بعد از گذشت 9 سال از افتتاح این سد کار ساماندهی آن انجام نشده است و باید هر چه سریعتر انتقال آب با لوله تا بالادست چاههای آب شرب شهر نیکشهر در منطقه زهک انجام شود.
وی گفت: هیچ راهی بجز انتقال آب دریای مکران (عمان) به مناطق شهری و روستایی این شهرستان نداریم و باید در نهایت به آب مطمئن و پایدار دریا مراجعه کنیم.
وی با ابراز خوشحالی از آبگیری سد خیرآباد و احتمال سرریز شدن آن افزود: خشکسالی خسارت سنگینی به بخش کشاورزی نیکشهر وارد و آب آشامیدنی شهر نیکشهر را جیره بندی کرده است.
وی ادامه داد: خسارت خشکسالی سبب شده تا دسترنج دهها ساله کشاورزان به ویژه باغداران کاملا نابود شود و هزاران نفر شغل خود را از دست بدهند.
وی با بیان اینکه شهرستان نیکشهر همیشه با مشکلات بی آبی مواجه است، خاطرنشان کرد: ساخت آب شیرین کن وانتقال آب دریا می تواند مشکلات تامین آب کشاورزی و آشامیدنی این شهرستان را در افق بلند مدت مرتفع کند.
وی گفت: با انتقال آب دریا هزاران شغل در زمینه کشاورزی و دام و طیور ایجاد می شود و قابلیت استقرار صنایع مختلف نیز به وجود خواهد آمد.
وی افزود: وقتی آب مطمئن وجود داشته باشد رغبت سرمایه گذاران برای حضور در مناطق محرومی نظیر نیکشهر بیشتر می شود و این امر سبب توسعه و عمران این مناطق خواهد شد.
فرماندار نیکشهر ادامه داد: این شهرستان یکی از مناطق مستعد برای کشاورزی و گردشگری است که انتقال آب دریا موجب رونق اقتصادی و پیشرفت بیشتر آن می شود.
صالحی با بیان اینکه شهرستان نیکشهر از رودخانه های فصلی «شگیم، جسیس آهوران، تنگ سرحه، بنت، اسپکه، ملوران، ترادان و داروکان» برخوردار است، تصریح کرد: فقط سدخیرآباد با ظرفیت 27 میلیون مترمکعب در این شهرستان ساخته شده است که نقش مهمی را در تامین آب آشامیدنی حدود چهار هزار مشترک آب با جمعیت 20 هزار نفر شهر نیکشهر دارد.
وی با بیان اینکه بندهای آبخیزداری خاکی و بتنی با اعتبارات خشکسالی در سال های گذشته در نیکشهر ساخته شده که به دلیل بارندگی ها تخریب و آسیب دیده اند، خاطرنشان کرد: این سازه های آبخیزداری برای مرمت و بازسازی نیازمند اعتبارات و تعریف ردیف بودجه ای هستند.
وی گفت: از مجموع 395 روستای این شهرستان بیش از 100 روستا با تانکر آبرسانی می شوند که ناوگان آبرسانی سیار اعتبارات لازم برای سوخت، تعمیر و نگهداری تانکرها را ندارد.
وی بیان کرد: مطالعه برای ساخت سد بر روی رودخانه تنگ سرحه در محدوده بالادست روستای غریب آباد این شهرستان ضروری است.
فرماندار نیکشهر از مجلس و دولت خواست برای بخشودگی وام های کشاورزی این منطقه تلاش های لازم را انجام دهند تا موجب دلگرمی بیشتر کشاورزان برای تولید شود.
وی از پیگیری نماینده چابهار برای حضور میدانی اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به سیستان وبلوچستان قدردانی و اظهار امیدواری کرد برخی از مشکلات بزودی مرتفع شود.

**پایان جیره بندی آب در نیکشهر با آبگیری سد خیرآباد
مدیر آب و فاضلاب شهری نیکشهر با اشاره به آبگیری سد خیرآباد پس از حدود 9 سال گفت: بزودی پایان جیره بندی چند ساله آب را شاهد خواهیم بود.
سعید ریگی افزود: دامنه کم آبی در شهر نیکشهر در سالهای اخیر روز به روز بیشتر شده بود و در صورت عدم بارندگی های اخیر این احتمال وجود داشت که در شبانه روز فقط دقایقی آب در شبکه آبرسانی جاری شود.
وی بیان کرد: آب آشامیدنی شهر نیکشهر از پنج حلقه چاه رودخانه کشیک و پایین دست سدخیرآباد تامین می شود و نیاز است انتقال آب با لوله از سد تا بالادست این چاهها اقدام شود تا شاهد آبدهی بیشتری باشیم.
مدیر آب و فاضلاب شهری نیکشهر گفت: هم اینک وضعیت سد خیرآباد در بهترین شرایط آبی است و می توان گفت تا چندین مدت نیاز آبی چندانی نخواهیم داشت.
ریگی بر ساخت سیستم تصفیه آب، انتقال آب از سد خیرآباد به بالادست چاههای آب آشامیدنی، حفر چاههای جدید و انتقال آب از دریای عمان تاکید کرد.
وی ادامه داد: جیره بندی آب در طول حدود چهار سال اخیر مشکلات و نارضایتی های بسیاری بهمراه داشته به طوریکه در برخی از نقاط شهر به دلیل کمبود آب توان تامین آب مورد نیاز مردم را نداریم.
وی اظهار امیدواری کرد با سرریز شدن آب سد خیرآباد تا سالها مشکلات بی آبی در شهر نیکشهر وجود نداشته و رضایتمندی مردم را در پی داشته باشد.
به گزارش ایرنا، نیکشهر از شمال به شهرستان های ایرانشهر و دلگان، از شرق به شهرستان های قصرقند و سرباز، از جنوب به شهرستان های کنارک و چابهار، ازغرب به شهرستان فنوج و استان هرمزگان محدود است.
شهرستان نیکشهر با 395 روستا، چهار بخش بنت، لاشار، آهوران و مرکزی براساس سرشماری نفوس و مسکن آبان سال 1395 تعداد 141 هزار و 894 نفر جمعیت با 37 هزار و 207 خانوار در فاصله 510 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
3043 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.