به گزارش ایرنا، روز جهانی موزه به منظور اهمیت دادن و تاکید بر جایگاه پیشینه و هنر ملت ها هر سال در 18 می در سراسر دنیا برگزار می شود. این رویداد هر سال موضوع مشخصی را برجسته می‌ کند و فرصتی را به کارشناسان حوزه موزه می دهد تا با مردم دیدار مستقیم داشته باشند و چالش‌ هایی که موزه با آن روبرو است را برجسته می‌کند.
در واقع هدف از نامگذاری این روز این است که موزه جایگاه خود را به عنوان یک نهاد غیر خصوصی و دائمی برای عموم مردم به دست آورد.
نهادی که در خدمت و توسعه جامعه است و میراث ملموس و ناملموس بشریت را در هر کشور نگهبانی می‌کند و محیطی را برای اهداف آموزشی و مطالعه ایجاد می‌کند.
بنابراین روز جهانی موزه فرصتی است برای بالا بردن آگاهی عمومی در مورد نقش موزه در توسعه جامعه امروز و آشنایی با پیشینه هر قوم و سرزمینی؛ و این امر در سطح بین‌المللی نقش ایفا می‌کند.

**معرفی موزه منطقه ای جنوب شرق زاهدان
این موزه در جنوب شرق کشور در شهر زاهدان مرکز سیستان وبلوچستان قرار دارد که منطقه جنوب شرق ایران در بخش های مختلف باستان شناسی، مردم شناسی، بوم شناسی را معرفی می کند و با توجه به غنای فرهنگی و تمدنی منطقه، در بخش باستان شناسی اطلاعاتی مربوط به مشخصات محوطه های باستانی و نیز آثار مکشوفه (سفالی، سنگی، فلزی، مفرغی و...) از شهر سوخته، کوه خواجه، دهانه غلامان، اسپیدز بزمان، شهداد کرمان، جیرفت و خراسان جنوبی را برای بازدید مردم به نمایش می گذارد.
در بخش مردم شناسی برای این حوزه فرهنگی موضوعاتی شامل ادبیات شفاهی، مشاهیر، فرهنگ، آداب و رسوم، پوشاک، خوراک، صنایع دستی و... بوسیله صحنه سازی معرفی می شود.
در بخش بوم شناسی منطقه، نمونه هایی از تاکسیدرمی پرندگان و حیوانات در کنار آکواریوم بزرگی از آبزیان آب شور استان و همچنین در رمپ موزه تابلوهایی از جاذبه های طبیعی، تاریخی، مردم شناسی و... در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.
از دیگر بخش های موزه سالن های محققان، رایانه، آمفی تئاتر و کتابخانه تخصصی آن باچهار هزار جلد است.
طبقه همکف شامل بخش ورودی، مجسمه رستم، فروشگاه عرضه اقلام فرهنگی، اتاق نمایش، کتابخانه، سالن رایانه، سالن محققین، تاکسیدرمی و آکواریوم است.
کتابخانه تخصصی با سه هزار عنوان و چهار هزار جلد کتاب در زمینه های باستانشناسی، معماری، هنر، تاریخ و... است.
بخش تاکسیدرمی دارای 19 ویترین با 62 نمونه از گونه های حیوانی و پرندگان، سالن محققین با 16 پارتیشن برای استفاده اساتید و دانشجویان به منظور پژوهش و سایر فعالیت های تحقیقی، سالن رایانه با هفت پارتیشن و 18 رایانه به منظور استفاده از خدمات اینترنت برای عموم، اتاق نمایش با ظرفیت 40 نفر، نمایش فیلم کوتاهی از بخش های مختلف موزه برای بازدیدکنندگان، فروشگاه عرضه اقلام فرهنگی با ارائه کتابچه ها، کتابها، نقشه استان، سی دی های تور مجازی استان و شهر سوخته و موسیقی سنتی بومی استان خدمات ارائه می کنند.
در لابی این موزه زیبا مجسمه رستم دستان به طول تقریبی 3 متر و تعداد 3 ماکت از قلعه ناصری ایرانشهر، قلعه سب و آسباد قلعه مچی زابل قرار دارند. رمپ به طول تقریبی 600 متر برای نمایش 74 تابلو از تصاویر آثار و محوطه های باستانی، جاذبه های طبیعی، صنایع دستی و مردم شناسی استان و 126 ویترین برای نمایش آثار بدست آمده توقیفی و کشف شده از دوران پیش از تاریخ تا دوران معاصر با تنوع اشیا از نقاط مختلف ایران، شامل ظروف سفالی، کاشی های لعابدار، ظروف شیشه ای، ظروف سنگی، مفرغی، صنایع دستی، زیور آلات،ظروف فلزی و همچنین تعداد 7 اثر نقاشی قهوه خانه ای از هنرمند مشهور قولر آقاسی، نقش برجسته ای از خوان هفتم شاهنامه و نقشه های جغرافیایی و تقسیمات کشوری ایران در ادوار مختلف به همراه تعدادی از اشیا اهدایی از جمله تپانچه ها، شمشیرهای فولادی و اسلحه های سرپر ساچمه ای در معرض دید بازدید کنندگان گذاشته شده است.
طبقه اول این موزه شامل 234 ویترین به بخش های محتلف تقسیم شده است و هر بخش نیز به یکی از تمدن های منطقه ای جنوب شرق اختصاص دارد.
از جمله ویژگی های تمدنی و فرهنگی این استان می توان به تمدن شهر سوخته با قدمتی بیش از پنج هزار سال در شمال سیستان و بلوچستان اشاره کرد که در فاصله 55 کیلومتری شهر زابل واقع شده و دارای اشیا شاخص و منحصر به فرد از جمله اولین انیمیشن دنیا، جراحی جمجمه، چشم مصنوعی، خط کش با دقت میلیمتری، تخته بازی، شانه معرق، سبد حصیری دوقلو، پارچه های بافته شده از الیاف گیاهی و حیوانی، زیورآلات و... است. همچنین تمدن بلوچستان با قدمتی بیش ازپنج هزار سال در جنوب استان و در حوزه فرهنگی جازموریان واقع شده است که از محوطه های مهم آن می توان به تپه بمپور، جلگه چاه هاشم، اسپیدز بزمان و... اشاره کرد و آثار بدست آمده از بررسی ها و کاوش های اضطراری باستان شناسی این مناطق دارای قدمت و پیشینه را می توان در این موزه مشاهده کرد.
همچنین آثار مربوط به تمدن جیرفت و شهداد نیز با قدمتی مربوط به آغاز دوران شهرنشینی و با دست ساخته هایی از جنس سفالی و سنگ صابونی در معرض دید بازدید کنندگان گذاشته شده است.
طبقه دوم شامل 138 ویترین در بخش هایی همچون نسخ خطی و تمبر،سکه های تاریخی از دوران اشکانی تا پهلوی، ظروف نقره ای از دوران معاصر، ابزار و ادوات مورد استفاده روزمره و نیز سردیس هایی از مشاهیر و بزرگان استان در ادوار مختلف به همراه صحنه سازی هایی از مردم شناسی استان، از قومیت های سیستانی و بلوچ و نمادی از یعقوب لیث صفاری، اولین شهریار و فرماندار ایرانی پس از ورود اسلام به ایران و محمد وصیف سیستانی، اولین شاعر پارسی گوی که نخستین شعر را در وصف یعقوب لیث سروده است در معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته شده است.
موزه منطقه ای جنوب شرق یکی موزه های مهم کشور تلقی می شود که در اس ل90 ساخته شده و توانسته ظرفیت مطلوبی را برای حفظ و نمایش تمدن، فرهنگ، هنر و توانایی های مردم این سامان بوجود آورد.
**روز موزه در سیستان و بلوچستان
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: به مناسبت روز جهانی موزه ها بازدید از موزه های این استان رایگان است.
مهدی ارباب نیا اظهار داشت: موزه منطقه ای جنوب شرق با افزایش ساعت کاری از ساعت ۷ تا ۲۲ با اجرای برنامه های متنوع میزبان گردشگران و بازدید کنندگان خواهد بود.
رئیس موزه های سیستان و بلوچستان ادامه داد: امسال برنامه های روز جهانی موزه ها با شعار 'موزه ها به مشابه کانون های فرهنگی: آینده ملت ها' در سطح استان برگزار می شود.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: در روز جهانی موزه ها، مجسمه زن صاحب چشم مصنوعی و اسکلت میمون از شهر سوخته در موزه منطقه ای جنوب شرق کشور در زاهدان به نمایش گذاشته می شود.
ارباب نیا تصریح کرد: همچنین کارگاه های آموزشی متنوع برای کودکان با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در این روز برگزار می شود.
وی بیان کرد: مراسم شاهنامه خوانی و اجرای رقص محلی موسیقی سنتی نیز بعد از افطار در موزه منطقه جنوب شرق برگزار می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز در این باره گفت: ۲۸ اردیبهشت ماه روز جهانی موزه ها و آغاز هفته میراث فرهنگی نامگذاری شده و به همین مناسبت برنامه های مختلفی در دستور کار قرار گرفته است.
علیرضا جلال زایی افزود: فراخوان ارسال عکس های قدیمی سیستان و بلوچستان با موضوع آثار تاریخی و باستانی، چشم اندازهای طبیعی، آداب، رسوم و سنن از برنامه های هفته میراث فرهنگی برگزار شده که مهلت ارسال آثار تا ۲۸ اردیبهشت ماه و مصادف با روز میراث فرهنگی بوده است.
وی ادامه داد: برگزاری دوره آموزشی تعیین حریم بناها با حضور صاحب نظران در حوزه تعیین حریم بناها از سایر برنامه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در هفته میراث فرهنگی است.
جلالزایی بیان کرد: به مناسبت هفته میراث فرهنگی سمینار آشنایی با قوانین میراث فرهنگی نیز با حضور مدیرکل امور حقوقی سازمان برگزار می شود.
وی گفت: نمایش مجسمه زن صاحب چشم مصنوعی و اسکلت میمون کشف شده از شهر سوخته در موزه منطقه جنوب شرق و نیز اجرای موسیقی سنتی و رقص محلی در محوطه موزه منطقه جنوب شرق از دیگر برنامه های هفته میراث فرهنگی است که در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: کارگاه کاردستی و آشنایی با سرزمین ایران به همراه نقاشی برای کودکان و نوجوانان نیز از سایر برنامه های این اداره است.
روز موزه تنها روز مشاهده آثار در ویترین ها نیست بلکه روزی برای یادآوری دستاوردهای نوع بشر در هر منطقه و موقعیتی در تاریخ است تا بتوان با بررسی و مشاهده این آثار از سبک زندگی، وقایع و رخداد های مختلف درس بگیریم.
7311 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.