به گزارش ایرنا محمود دیانتی روز چهارشنبه در دیدار با معاون فرماندار دلگان اظهار داشت: پارسال اکثر پدیده های مخرب جوی و بلاخیز نظیر سیل، خشکسالی، توفان شن، تگرگ، صاعقه، باد شدید، موج های گرمایی و سرمایی و غیره در سیستان و بلوچستان به وقوغ پیوست و شرایط طبیعی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد.
وی افزود: وجود این پدیده های جوی جزو اقلیم گرم و خشک سیستان و بلوچستان است و ناگزیر به سازگاری با آنها هستیم چرا که از زمان تاسیس نخستین ایستگاه هواشناسی در استان پدیده های مخرب جوی با اشکال و شدت های مختلف ثبت شده است.
رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در استان سابقه موج های سرمایی شدید وجود دارد که در جریان آن دمای منفی 22 درجه سلسیوس ثبت شده، از طرفی موج های گرمایی شدید با دماهای بالای 50 درجه نیز بارها و بارها در منطقه رخ داده است.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، سال های گذشته پدیده های اقیانوسی و توفان های دریایی نیز سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر قرار داده است به طوریکه در جریان توفان حاره ای «گونو» وقوع بارش های سنگین و بادهای شدید خسارات زیادی را به مردم و زیرساخت های استان وارد کرد.
دیانتی اظهار داشت: اگرچه مواجه با برخی پدیده های مخاطره آمیز جوی خسارت بار است و احتمال وقوع خسارت زیاد بوده اما می توان با تقویت زیرساخت ها در نقاط آسیب پذیر و اجرای مدیریت ریسک، خسارت ها را در این اقلیم شکننده کاهش داد.
وی بیان کرد:سامانه توسعه هواشناسی کاربردی موسوم به «تهک» طرحی برای تنظیم رفتار های آگاهانه در مواجهه با انواع پدیده های مخرب جویست که نوعی مدیریت ریسک برای کاهش خسارت های ناشی از این پدیده ها نیز به شمار رود.
رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: البته کاهش خسارت یکی از اهداف بیشمار تهک است چراکه این طرح بدنبال تنظیم برنامه ریزی های تخصصی بخش ها و صنوف مختلف جامعه، افزایش بیلان کاری، بهره وری و همچنین کاربردی کردن داده های تخصصی هواشناسی بویژه برای کاربران نهایی است.
وی افزود: توسعه هواشناسی کاربردی شامل شاخه های کشاورزی، دریایی، عمران، معماری و شهرسازی، آلودگی و غیره است که سعی دارد با ارائه توصیه های تخصصی هر شاخه به کاربران نهایی آن نظیر کشاورزان، فعالان دریایی و مهندسان عمران و شهرسازی، ضمن تأمین امنیت سرمایه های اقتصادی مردم و دولت، به توسعه و بهره وری کمک کند.
دیانتی افزود: در فاز نخست قرار است طرح «تهک» در بخش کشاورزی در شهرستان دلگان اجرایی شود و توصیه های کاربردی این بخش به صورت مستقیم و از طریق بستر های ارتباطی مختلف به کشاورز ارائه شود.
معاون برنامه ‌ریزی و عمرانی فرماندار دلگان نیز در این نشست ضمن استقبال از اجرای این طرح گفت: کشاورزی شغل غالب مردم شهرستان است که نیاز زیادی به اطلاعات هواشناسی دارد.
خان محمد بامری به وقوع پدیده های گردو غباری در دلگان اشاره کرد و افزود: با وجود خشکی تالاب جازموریان این شهرستان همواره تحت تاثیر پدیده های گردوغباری بوده که نیازمند پایش مستمر است.
وی تصریح کرد: پیشنهاد می شود استقرار ایستگاه سنجش گردوغبار در دلگان از اولویت های هواشناسی باشد.
دبیر تهک کشاورزی هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست به موفقیت های طرح تهک در استان های همجوار اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح تهک در سراسر کشور تا این لحظه میلیاردها تومان بهره وری تولیدات کشاورزی افزایش یافته است.
محسن بستانی اظهار داشت: کشاورزان سیستان و بلوچستان با بکارگیری اطلاعات هواشناسی در فرآیند کاشت، داشت و برداشت، میزان تولید خود را افزایش داده و از بروز خسارت های پیش بینی شده نیز تا حدود زیادی جلوگیری کرده اند.
وی افزود: امید است با اجرای این طرح در شهرستان دلگان که قطب تولید محصولات خارج از فصل استان است بتوان گامی مهمی در افزایش بیلان تولید و کاهش خسارت در این محصولات برداشت.
9908**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.