دراین مطلب آمده است: داستان تکدی گری در بسیاری از شهرهای کشورمان مخصوصا شهرهای توریستی به یک تراژدی بی پایان تبدیل شده است و هر روز چهره شهرها را خدشه‌دارتر می کند که تنها راه مقابله با آن همکاری و هماهنگی همه دستگاه های جامعه و مردم است.
به گزارش عصرهامون به نقل از چهاربهاران، یکی از نابهنجاری های اجتماعی که نمایی از بحران در ساختار جامعه است مساله تکدی گری است، افزایش و کاهش این پدیده اجتماعی به معنای وضعیت پایدار و ناپایدار جامعه از نظر فرهنگی و اجتماعی است.
حال به دور از آمار و ارقام، حضوری یک ساعته در شهر نشان دهد که حضور متکدیان در بندر توریستی چابهار نه تنها کم نیست بلکه گاهی با شدت بیشتری در بعضی از فصول سال مخصوصا در ایام نوروز و تابستان با آنها مواجه می شویم.
یکی از مسائل آزار دهنده ای که در ایام نوروز در شهر چابهار خودنمایی می کرد، حضور متکدیان خارجی، پدیده کودکان و زنان متکدی و دستفروش بود، بندر چابهار به دلیل جاذبه های توریستی و گردشگری بسیار زیادی که دارد در این ایام پذیرای مسافران زیادی از سراسر کشور بود و اکثر این متکدیان اتباع پاکستان هستند که چهره و ظاهر شهر را بسیار زشت کرده اند.
با قدم زدن در خیابان ها به ویژه در پمپ بنزین ها و مراکز خرید این شهر در اکثر ساعات شبانه روز بدون شک شاهد متکدیان هستیم که گروه های سنی مختلفی از کودک و جوان، زن و مرد، دختربچه و پسربچه را شامل می شوند.
آنچه که برای مردم مشخص است وجود باندهای سازمان یافته تکدیگری است که در سال‌های اخیر با افزایش نرخ بیکاری، وجود تورم و فقدان زیرساخت‌های اقتصادی مناسب، سبب شده است که هر روز بر تعداد متکدیان مهاجر و غیر بومی این شهر افزوده شود.
کارشناس ارشد علوم اجتماعی و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با اشاره به مساله تکدی گری که یک پدیده و معضل فرهنگی و اجتماعی جامعه را دربر دارد گفت: مساله تکدی گری تنها یک پدیده و معضل اقتصادی و مرتبط به بحران در این حوزه نیست، بلکه ارتباط تنگاتنگ و استواری با مساله فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد و پیش از آن که بیانگر اوضاع نابسامان اقتصادی و بحران آن باشد، بیانگر وضعیت نابهنجار و نابسامان فرهنگی و اجتماعی جامعه است.
حسن میرشکار افزود: پدیده تکدی‌گری به دلیل عوامل مختلف اقتصادی، روانی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد می‌شود که مهمترین دلایل بروز این پدیده فقدان کار، بیماری، اعتیاد و افزایش مهاجرت به این شهر توریستی است.
استاد دانشگاه چابهار با اشاره به علم توریسم و امنیت روانی گردشگر که حرف اول را میزند بیان کرد: متکدیان که به تکدی گری در جایگاه یک شغل روی آورده اند علاوه براینکه چهره ای زشت و ناخوشایند به شهر می دهند، صحنه های بسیار زجرآور را برای مردم و مسافران به وجود می آورند و باعث برهم ریختن امنیت روانی افراد هم می شوند.
وی ادامه داد: متکدیان با این کار خود بهترین لحظات سفر گردشگران را با دیدن چهره دردمند و عاجزانه متکدیان به ویژه کودکان دستخوش غم می کنند زیرا اغلب این افراد اطراف رستورانها، اماکن تفریحی و تجاری حضور پیدا میکنند تا دل افراد را به رحم آورده و امرار معاش کنند.
این کارشناس در امور اجتماعی درخصوص مقابله با پدیده تکدی گری اذعان کرد: مقابله با تکدیگری یکی از مصداق های بارز توجه مدیریت شهری به موضوع آسیب های اجتماعی است و عدم حساسیت نسبت به آن علاوه بر اینکه مسائل و معضلاتی را برای شهروندان و جامعه به وجود می آورد، در حوزه توریسم هم تمام برنامه ریزی های دستگاههای مرتبط و کاهش کیفیت و کمیت گردشگران را در این مقصد توریستی بار می آورد.
وی ادامه داد: حال با توجه به اینکه چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور و در جذب توریست و گردشگر در چند سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده است در خصوص بحث تکدی گری باید آموزش و فرهنگ برخورد با این افراد داده شود.
میرشکار گفت: آموزش و فرهنگ سازی در بین شهروندان برای برخورد مناسب با متکدیان، عدم پرداخت کمک های مالی و جهت دادن صحیح برای کمک به نیازمندان واقعی با استفاده از ظرفیت های مغفول سازمان های مردم نهاد (NGO) و تشکل های مردمی و جلب مشارکت عمومی شهروندان به منظور افزایش حساسیت اجتماعی در قبال مسائل اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.
متکدیان بی هویت در چابهار
کارشناس بهزیستی در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، با اشاره به حضور متکدیان بی شناسنامه در چابهار اظهار کرد: متکدیان خارجی علاوه بر ورود انواع بیماریها به کشور به دلیل بی هویتی و نداشتن شناسنامه مسبب سایر بزهکاری ها و ناهنجاری های موجود در شهرستان چابهار می شوند.
علی اظهری خطر امنیت روانی جامعه را از عمده مشکلات متکدیان برای جامعه خواند و تاکید کرد: متکدیان بیش از هر مشکلی امنیت روانی و بهداشتی جامعه را تهدید می کند و برخورد با این معظل اجتماعی باید در اولویت مسئولین امر باشند.
وی افزود: عموم متکدیان درچابهار از شهرهای دیگر و کشور همسایه پاکستان به این مکان می آیند چون درک کرده اند که این شهر و مردمانش به آنها سود مالی بیشتری می رسانند لذا هیچگاه حاضر نیستند محیط امن و درآمدزایشان را ترک کنند!
وی با اشاره به اینکه تکدی گری در چابهار به عنوان شغل نیست بیان کرد: تکدی گری یک ناهنجاری اجتماعی است که برای رفع آن باید اهتمام ویژه‌ای به کار برد عمدتا متکدیان نیازمند نیستند و به عنوان یک شغل تکدی گری را انتخاب کرده‌اند ولی در چابهار چیزی خلاف این وجود دارد و نیاز مالی باعث تکدی گری کودکان شده است که منطقه آزاد چابهار را برای عمل به وظایفش جدی تر می کند.
جمع آوری متکدیان به عهده شهرداری است
رئیس بهزیستی شهرستان چابهار در خصوص برخورد با متکدیان و جمع‌ آوری آنها را مرتبط با شهرداری عنوان کرد به خبرنگار ما گفت: طبق بخشنامه ای که ازسوی وزارت کشور اعلام شده، موضوع جمع آوری متکدیان به شهرداری ها واگذار شده است.
حسن تاوانه افزود: بر اساس این دستورالعمل، باید متکدیان در مراکز تعیین شده جمع آوری و ساماندهی شوند و حتی آن تعداد از متکدیان که به اشتغال نیاز دارند ازطریق مراکز کاریابی و فنی حرفه ای به آن ها آموزش‌ داده شود تا بتوانند مخارج خود را از طریق کارکردن بدست بیاورند.
وی ضمن اشاره به اینکه هیچ آماری در خصوص افزایش یا کاهش متکدیان در دسترس بهزیستی نیست، تأکید کرد: رصدکردن این موضوع به لحاظ قانونی دراختیار شهرداری است.
رئیس بهزیستی شهرستان چابهار با اشاره به وجود تکدی گران خارجی در چابهار گفت: نیروی انتظامی شهرستان چابهار به عنوان متولی جمع آوری اتباع بیگانه باید با دستگیری این افراد زمینۀ خروج شان را از کشور مهیا کند.
رفع معضل تکدی‌گری نیازمند عزم و همکاری جدی تمام سازمانهای ذی‌ربط است
حل مشکل تکدی گری در سطح جامعه به همکاری جدی تمام سازمان‌ها و نهادهای حمایتی ذی‌ربط نیاز دارد چراکه افزایش آمار جرم، جنایات و بزهکاری با کاهش میانگین سن متکدیان و استفاده از کودکان و زنان جوان، زنگ خطر و بحران جدی برای جامعه محسوب می‌شود و عواقب بسیار خطرناک و جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.