وحید پورمردان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تالاب هامون جازموریان در مرز استان ‌های سیستان و بلوچستان و کرمان قرار گرفته و از دوره های باستان مهمترین محل برای کشاورزی، دامداری و تجارت محسوب می‌ شده است.
وی گفت: هامون جازموریان 69 هزار و 600 کیلومتر مربع مساحت دارد و از نظر تقسیم ‌بندی قسمتی از حوضه مسدود میانی ایران محسوب می‌ شود و نیمه غربی این حوضه با مساحت 35 هزارو 600 کیلومترمربع در استان کرمان واقع شده و نیمه شرقی آن با مساحت 34 هزار کیلومتر مربع در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: در محدوده این تالاب دشت ‌های جیرفت، فاریاب و رودبار جنوب در استان کرمان، و دشت ‌های ایرانشهر، بمپور، سردگان، دلگان، سرتختی و اسپکه در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند.
وی بیان کرد: تالاب جازموریان زمانی تامین کننده بخش عمده علوفه در کشور بوده اما بعد از خشکسالی ها و برداشت های غیرمجاز از چاه ها، سطح آب های زیرزمینی به شدت کاهش یافته و در پی بارندگی های اخیر در حوضه آبریز رودخانه های کارواندر و بمپور ایرانشهر و هلیل رود کرمان این تالاب آبگیری شده است.
پورمردان گفت: جازموریان دارای سطح صافی است و شیب زیادی ندارد به همین دلیل زمانی که آب وارد این تالاب می شود سطح زیادی را پوشش می دهد.
وی افزود: آبگیری تالاب جازموریان شور و شعف زیادی در بین مردم منطقه ایجاد کرده است.
9923 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.