احمد علی موهبتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی های پی در پی شاهد بروز مشکلات فراوان در سیستان و بلوچستان بودیم به طوریکه علاوه بر آسیب جدی به بخش کشاورزی تامین آب آشامیدنی مردم نیز با مشکل جدی روبه رو بود.
وی افزود: شدت خشکسالی در سیستان و بلوچستان به حدی بود که از 721 منبع آبی روستایی این استان 550 منبع کاملا خشک شده بود که این امر آبرسانی سیار به بیش از هزار و 500 روستا را به همراه داشت.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: به لطف الهی بارش های های اخیر در استان اگر چه مشکلاتی را به همراه داشت اما نتایج مطلوب فراوانی را عاید مردم منطقه کرد.
وی با اشاره به مشکلات سیل اخیر در سیستان و بلوچستان گفت: در 48 ساعت گذشته براثر بارندگی های رگباری و شدید 45 رودخانه در این استان طغیان کرد که این امر 12 مسیر ارتباطی را بست.
موهبتی تخلیه 95 خانوار روستاهای مهرستان و 316 خانوار روستاهای قصرقند برای جلوگیری از خسارات احتمالی، تخریب برخی منازل مسکونی در اطراف رودخانه کاجو و آسیب به زیر ساخت های برق، راه و مخابرات را از جمله مشکلات سیلاب اخیر در سیستان و بلوچستان عنوان کرد.
وی تاکید کرد: در شرایط کنونی اولویت شورای مدیریت بحران سیستان و بلوچستان جلوگیری از خسارت جانیست که در این زمینه تاکنون موفق عمل کرده است.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه جلوگیری از خسارت مالی نیز مورد توجه است گفت: مردم این استان به دلیل رنج های فراوان ناشی از خشکسالی های حدود 20 ساله با وجود خسارت های متحمل شده از نزول رحمت الهی بسیار خرسند هستند.
وی بیان کرد: بارندگی های اخیر سبب ذخیره سازی منابع آبی خوبی در پشت سدهای سیستان و بلوچستان شد.
موهبتی گفت: امیدواریم در 24 ساعت آینده شرایط به حد نرمال برسد تا برآورد خسارت انجام شود.
وی با اشاره به بارندگی های شدید در افغانستان گفت: در کشور دوست و همسایه افغانستان به دلیل بارندگی های شدید علاوه بر خسارات مالی شاهد جان باختن بیش از 100 نفر از شهروندان این کشور بودیم.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به بارندگی خوب افغانستان شاهد ورود آب سیلاب غیر قابل کنترل این کشور به منطقه سیستان هستیم به طوریکه هم اینک هزار و 200 متر مکعب در ثانیه آب آورد رودخانه هیرمند است.
وی بیان کرد: همچنین با توجه به شرایط کوه های هندوکش و سرشاخه های رودخانه هیرمند در افغانستان و برف سنگین زمستانه در این کشور این بارندگی ها به آب شدن برف ها و گرم شدن هوا کمک خواهد کرد.
موهبتی تصریح کرد: احتمالا در روزهای آینده تحت تاثیر این پدیده در منطقه سیستان مشکلات جدی به وجود آید.
وی بیان کرد: همچنین در شبانه روز گذشته براثر بارندگی در سیستان شاهد آبگرفتگی شدید 2 شهر زابل و بنجار بودیم که تیم مدیریت بحران برای خدمات رسانی در سراسر استان مشغول هستند.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: رئیس جمهوری برای کمک به سیل زدگان کشور از رهبر معظم انقلاب درخواست کمک کردند که با موافقت از طریق صندوق توسعه ملی امیدواریم مردم سیل زده این استان نیز از این منبع بهره مند شوند.
وی علت تعطیلی مدارس در برخی شهرهای سیستان و بلوچستان را ناشی از آبگرفتگی معابر، مشکل تردد و برخی نقاط را وجود تعداد زیاد مدارس فرسوده و احتمال آسیب پذیر بودن ناشی از رطوبت عنوان کرد.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.