علی ملاشاهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بررسی شاخص‌های دورپیوندی و بزرگ مقیاس و خروجی نقشه‌ های پیش‌بینی فصلی نشان می‌ دهد که بارش‌های استان در فصل بهار در محدوده نرمال است اما دمای هوا با ناهنجاری همراه است.
وی تصریح کرد: انتظار می رود ناهنجاری دمای هوای سیستان و بلوچستان در ماه های فروردین، اردیبهشت و خرداد بین 1 تا 2 درجه بیشتر از نرمال باشد، بنابراین فصل بهار امسال گرمتر از شرایط معمول خواهد بود.
رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به آخرین تغییرات بارش های دریافتی استان در سال زراعی جاری اشاره کرد و گفت: نابهنجاری بارش در 2 ماه گذشته سبب شد که میانگین بارش استان در سال آبی جاری تا 9 فروردین 78.1 میلیمتر برسد، این در حالی است که میانگین بارش استان در سال آبی گذشته در مدت مشابه 19.3 و در بلند مدت 92.4 میلیمتر بوده است.
ملاشاهی اضافه کرد: با وجود افزایش بارش های سیستان و بلوچستان نسبت به سال قبل، همچنان بارندگی‌ها 15.5 درصد نسبت به میانگین بلند مدت کمتر است.
وی گفت: طی این مدت توزیع زمانی و مکانی بارش‌ها در سطح کشور یکنواخت نبود و این وضعیت مشخصه غالب اقلیم حال و آینده است که نشان از افزایش روند آشفتگی‌های اقلیمی کشور به ویژه در خصوص بارش است و می تواند با ایجاد سیلاب باعث تلفات جانی و خسارات به تاسیسات زیربنایی شود.
رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: انتظار می ‌رود چنین شرایطی با توجه به گرمایش جهانی موجود، کم و بیش تداوم داشته باشد و به برنامه‌ریزی برای کاهش پیامدهای سوء تغییر اقلیم و سازگاری با آن در استان نیاز است.
9908 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.