به گزارش ایرنا، روستای کشیک در بالادست سد خیرآباد و همجوار رودخانه کشیک و روستای هیتک واقع شده است و زمین های کشاورزی، نخلستان، آثار تاریخی و باستانی و مناطق گردشگری فراوانی دارد که می تواند میزبان خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب شود.
روستای باستانی کشیک با کشف گورستان و دیگر آثار تاریخی بر اساس شواهد یکی از مراکز تولید سفال خاکستری ظریف هزاره سوم پیش ازمیلاد (حدود پنج هزارساله) و به نوعی یکی از پایتخت های تمدن بلوچستان است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیکشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گورستان کشف شده روستای کشیک بیش از چهارهزار و700 سال قدمت دارد و متعلق به عصر مفرغ است.
خیرالنساء امیری بیان کرد: گورهای پیش از تاریخ این گورستان متعلق به دوران عصر مفرغ در 12 کیلومتری شمال شهر نیکشهر و بالادست سد خیرآباد قرار دارد.
وی ادامه داد: گورستان روستای کشیک در سال 1391 با حفاری بیل مکانیکی که قرار بود برای این روستا کانال انتقال آب با لوله را انجام دهد کشف شد و از جمله بزرگترین گورستانهای عصر مفرغ سیستان و بلوچستان است که وسعت آن به 35 هکتار می رسد.
وی ادامه داد: تدفین در این گورستان به عنوان یکی از استقرارگاههای مهم هزاره سوم قبل از میلاد در امتداد رودخانه کشیک با معماری ساخته شده از دیوارهای سنگ چین و سقف مسطح سنگی بوده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیکشهر گفت: با توجه به آثار به دست آمده در این گورستان ارتباط نزدیک ساکنان اولیه این منطقه با مناطق شمالی بمپور کاملا مشخص است.
امیری اظهار داشت: وسعت به نسبت زیاد 35 هکتاری آن و قبور منحصر بفرد سنگی، قلوه سنگهای رودخانه ای و دیوار چینی شده دور قبرها با سقف مسطح سنگی و درعمق یک و نیم متری زمین به طول چهار متر و عرض یک متر از ویژگی های مهم این گورستان محسوب می شود.
وی از مهمترین آثار کشف شده گورستان کشیک را ظروف سفالین و اشیا دوران مفرغی و سنگی - دسته هاون های بزرگ سنگی و مهرها ذکر کرد که کشف این آثار و دست یافته ها قدمت این گورستان را حداقل به 4700 سال می رساند.
وی تصریح کرد: نخستین فصل مطالعات باستان ‌شناسی در محوطه کشیک شهرستان نیکشهر اسفند سال 1395با مجوز پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری با هدف تهیه پرونده ثبت ملی، تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه صورت گرفته است.
دهیار روستای کشیک نیز به خبرنگار ایرنا گفت: رودخانه کشیک یکی از جاذبه های زیبای این روستاست که از ارتفاعات چانف سرچشمه می گیرد و پس از عبور از روستاهای داروکان و بانگندل آب آن در سد خیرآباد برای مصارف آشامیدنی و کشاورزی شهر نیکشهر ذخیره می شود.
مولابخش بلوچ افزود: رودخانه هیتک نیز از دیگر جاذبه های گردشگری است که در مکانی به نام کورهوارا به 2 رودخانه ملحق می شود.
وی ادامه داد: نخلستانها، محوطه جاپرجاهان، باغ های میوه های گرمسیری، و سدخیرآباد در یک کیلومتری جنوب روستای کشیک از مهمترین جاذبه های گردشگری این روستا است.
وی گفت: با تصویب حریم محوطه، امکان کنترل فعالیت‌ های آسیب‌ رسان در چارچوب ضوابط قانونی میسر شده و از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان درخواست ساخت ساختمان موزه در جنوب شرق استان برای نگهداری اشیاء کشف شده در روستای کشیک را داریم.
به گزارش ایرنا، روستای کشیک از توابع دهستان مهبان 350 خانوار و هزار و 200 نفر جمعیت دارد و در 12 کیلومتری نیکشهر واقع شده است.
نیکشهر از شمال به شهرستان های ایرانشهر و دلگان، از شرق به شهرستان های قصرقند و سرباز، از جنوب به شهرستان های کنارک و چابهار، ازغرب به شهرستان فنوج و استان هرمزگان محدود است.
شهرستان نیکشهر با 395 روستا، چهار بخش بنت، لاشار، آهوران و مرکزی براساس سرشماری نفوس و مسکن آبان سال 1395 تعداد 141 هزار و 894 نفر جمعیت با 37 هزار و 207 خانوار در فاصله 510 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
3043 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.