به گزارش ایرنا شهرستان مرزی میرجاوه با سه بخش لادیز، ریگ ملک و مرکزی و دارا بودن مناطق مختلف دیدنی نظیر رودخانه لادیز، دخمه انسان های اولیه، قبرستان های باستانی، قلعه چهل دختر، قلعه و غار لادیز، تپه های باستانی لادیز، معماری صخره ای تمین، مجموعه قبرستان و قلعه هفتاد ملا، چاه های مربوط به معادن باستانی در جون آباد، درگیابان، چلنگ، خارستان بخش لادیز و صدها اثر ماقبل تاریخ سفر خوشی را برای هر گردشگر به یادگار می گذارد.
در قسمت جنوب و جنوب غرب میرجاوه و در بخش لادیز رشته کوه های منتهی به قله تفتان به عنوان مرتفع ترین کوه سیستان و بلوچستان و بام جنوب شرق کشور مناظر و طبیعت زیبایی را به وجود آورده که نشان دهنده زیباییهای خلقت الهی است.
این رشته کوهها از قله شه سواران با ارتفاع سه هزار و 500 متر در بخش لادیز و در مسیر خاش - زاهدان آغاز شده و شامل ارتفاعات خارستان، انجرک و گزند است و سپس به تفتان منتهی می شود.
معروف ترین این قله ها شه سواران، بندک سیاه، زردان نقره ای، چهل دختر، ریزوک، ماد افتی، بیست مردون، انجرک، گریوه، گزند و تفتان است.
تمامی این قلل بیشتر از سه هزار متر ارتفاع دارند و مرتفع ترین آنها تفتان با چهار هزار و 50 متر ارتفاع در جنوب بخش لادیز و در حوزه شهرستان خاش واقع شده و تنها آتشفشان نیمه فعال ایران است که هنوز بخار گوگرد از دهانه های سمت لادیز و سنگان آن متصاعد می شود.
نکته جالب اینکه میرجاوه نخستین راه آهن در ایران را داشته و جزو نخستین شهرهای دارای شهربانی و گمرک است.
افزون بر 100 اثر تاریخی و طبیعی در میرجاوه شناسایی شده که رودخانه لادیز، دخمه انسان های اولیه، قبرستان های باستانی، قلعه چهل دختر، قلعه لادیز، تپه های باستانی لادیز، مجموعه قبرستان و قلعه هفتاد ملا، چاه های مربوط به معادن باستانی در جون آباد، درگیابان، چلنگ، خارستان بخش لادیز از جمله آثار دیدنی آن محسوب می شوند.
آب و هوای روستای تمین تابستان ها خنک و بهاری و زمستان ها سرد و بهار بهترین زمان برای سفر به این روستای هدف گردشگری است و مسافران و گردشگران با سفر به این منطقه از هوای خنک و طبیعت بکر آن بهره مند می شوند.
کوه های روستای تمین منبع غنی و سرشاری از گیاهان دارویی از جمله درمنه، کلپوره، اسپنتان، مور، زامبول و درنگ است که در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد.
تمین همچنین دارای آثار تاریخی و گردشگری زیادی از جمله تپه های باستانی، قبرستان ها، چله خانه، معماری صخره ای، آسیاب های آبی، قلعه ها و کوره های ذوب فلز در نواحی مختلف و غارهای باستانی است که همه نشان از استقرار تمدن عظیم انسانی در این دهستان دارد.
به گزارش ایرنا میرجاوه با وسعتی حدود 6 هزار کیلومتر مربع در شرق سیستان و بلوچستان واقع شده است و بیش از 350 کیلومتر با کشور پاکستان مرز مشترک دارد.
بارندگی های اواخر سال گذشته و اوایل امسال طبیعت خشک منطقه را دگرگون کرد بطوریکه با رسیدن فصل بهار بیشتر نقاط شهرستان میرجاوه سرسبز و باغات و مزارع آن نوید دهنده سالی پربار و سرشار از برکات و نعمات الهی است.
زیباییهای برخی مناطق و روستاهای شهرستان میرجاوه بسیاری از مردم زاهدان را نیز مجذوب خود کرده و در روز طبیعت شمار زیادی از خانواده ها سیزده بدر را در این روستاها سپری کردند.
7316 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.