به گزارش ایرنا اگر با چهارشنبه سوری به پیشواز نوروز می رویم و ناخوشی ها حال خود را به آتش می سپاریم، پس از 12 روز بهاری سیزده بدر را حسن ختام این ایام قرار می دهیم و با رفتن به دل طبیعت سال خوش و خرم را برای خود و دیگران آرزو می کنیم.
۱۳ فروردین روز طبیعت و از تعطیلات رسمی در تقویم کشور است که مردم از چند روز قبل برای رسیدن این روز و در کنار هم بودن برنامه ریزی می کنند.
این روز که به نوعی آخرین روز جشن عید نوروز محسوب می شود، با برگزاری جشن و رفتن به دل دشت و صحرا در کنار خانواده و اقوام و دوستان از طبیعت زیبا بهره گرفته و روز خوبی را سپری می کنیم.
بیرون رفتن از خانه در روز سیزده بدر و گذراندن این روز بـه شـادی و تفـریـح از رسوم دیـریـن مردم ایـران اسـت که پس از گذشت سال‌ها از این سنت قدیمی، همچنان مردم آن را حفظ کرده و سعی می‌کنند که در کنار سبزه و آب و گیاهان، این روز را به خوبی بگذرانند.
مردم سیستان و بلوچستان در جنوب شرق کشور نیز به خوش یمنی این روز باور دارند و این روز را پاس داشته و همراه خانواده و دوستان به دل طبیعت می روند.
به گونه ای که معمولا پس از طلوع آفتاب غالبا جوانان هر قوم و فامیلی برای گرفتن بهترین جا در طبیعت بیرون می شوند و پس از پیدا کردن مکانی مناسب سایر اقوام و آشنایان را برای گذارندن روزی خوب و شاد به سمت خود فرا می خوانند.
این روز نزد مردم سیستان و بلوچستان محترم است و سعی بر آن می شود تا تمام آداب و رسومی که در این روز از گذشته تا کنون با یادگار مانده را انجام دهند.
از جمله آداب مرسوم این روز گره زدن سبزه، رها کردن سبزه در آب روان، پخت شیرینی های محلی چون کلوچه و تجگی، پخت انواع خوراکی های محلی و طبیعی، انجام بازی های بومی و محلی و بیان داستان ها و روایات بزرگان مجلس برای افراد جوان است.
بر اساس باورهای کهن غم و اندوه در این روز ناپسند است زیرا در باورهای کهن از غم و اندوه، گرفتاری و پریشانی به عنوان هدیه اهریمن و از عشق، شور، نشاط ، حیات ، تعالی و تندرستی به عنوان تحفه و هدایای خداوندی یاد می شود.
فلسفه گره زدن سبزه در این روز براساس روایات نقل شده مربوط به دوران کیومرث است و این رسم مربوط به فرزندان کیومرث یعنی اولین زوج یا اولین پدر و مادر (مشیه و مشیانه) است، زرتشتیان معتقدند چون این دو با هم ازدواج کردند، دو شاخه «مورد» را گره زدند و پایه ازدواج خود را بنا نهادند و از آن زمان به بعد این رسم معمول شد.
دختران و پسران دم بخت نیز سبزه ها را گره می زدند و آرزو می کنند تا در سال جدید تشکیل خانواده دهند و اشعاری نیز زمزمه می کنند و معتقدند گذراندن این روز در طبیعت باعث تجدید روحیه و نشاط و شادابی می شود.
البته سبزه گره زدن، تنها مختص دختران و پسران دم بخت نیست و همه می توانند سبزه ای گره زده و آرزو کنند و عقیده بر این بوده که وقتی گره باز شود، مشکلات حل شده و آرزو برآورده می شود.
همانطور که پیشینه جشن نوروز را از زمان جمشید می‌دانند درباره تاریخچه سیزده بدر هم روایت است که جمشید، شاه پیشدادی، روز سیزده نوروز (سیزده بدر) را در صحرای سبز و خرم خیمه و خرگاه برپا می‌کرد و چندین سال متوالی این کار را انجام می‌داد که در نتیجه این مراسم در ایران زمین به صورت سنت و آیین در ‌آمده و ایرانیان از آن پس سیزده بدر را بیرون از خانه در کنار چشمه‌سار‌ها و دامن طبیعت سپری می‌کنند.
به گفته پژوهشگران،در سیزده بدر شادی کردن و خندیدن به معنی فروریختن اندیشه های پلید و تیره، روبوسی نماد آشتی، به آب سپردن سبزه سفره نوروز نشانه هدیه دادن به ایزد آب «آناهیتا» و گره زدن علف برای شاهد قرار دادن مادر طبیعت در پیوند میان زن و مرد، انجام مسابقه های مختلف یادآور کشمکش ایزد باران و دیو خشکسالی است.
شاید در اذهان عمومی، سیستان و بلوچستان منطقه ای کویری و خشک محسوب شود اما اقلیم چهار فصل این استان زیبایی طبیعت این منطقه را دوچندان کرده و آن را نسبت به سایر نقاط کشور متمایز ساخته است.
سیستان و بلوچستان آرمیده از هامون تا پهنه آبهای نیلگون عمان جلوه گاه تمام نمای طبیعتی متمایز است به گونه ای که از شمال تا جنوب کویر، آتشفشان، دریاچه، رودخانه، جنگل، دریا، اقیانوس، پرنده، خزنده، ماهی و آفتاب و برف را در هم آمیخته دارد.
مردم سیستان و بلوچستان پس از برپایی آیین‌های دید و بازدید در ایام تعطیلات نوروزی، سیزده بدر را روز انس با طبیعت می‌ دانند و همراه اقوام و آشنایان در قالب چندین خانواده به مناطق دیدنی و سرسبز استان می‌روند.
احترام گذاشتن به طبیعت از رسوم دیرینه مردم سیستان و بلوچستان بوده است به طوری که هیچ گاه تاثیری مخرب بر طبیعت زیبای زمین های اطراف شهرها و روستاها نمی گذاشته اند.
از این رو برماست که با حفظ پاکیزگی طبیعت نگذاریم برپایی آیین سیزده بدر ما را از ریشه ها و باورهای عمیق مان دور کند.
در گذشته پیشینیان ما آیین روز سیزده بدر را برای طلب باران فراوان در سال پیش رو، گرامی داشته و پاکیزگی طبیعت و مظاهر آن را برپا می داشتند و اکنون ضروری است اجازه ندهیم رسوم دیرین و ملی ما رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد و اجرای این سنت ها منجر به تخریب طبیعت و سرسبزی محل زیستمان شود.
9914 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.