به گزارش ایرنا بارندگی های اخیر در افغانستان سبب جاری شدن سیلاب غیر قابل کنترل این کشور در رودخانه هیرمند و زیبا شدن طبیعت در شمال سیستان و بلوچستان شده است.
با جاری شدن آب کوه خواجه نشاط، شادابی و فضای بهتری را برای مردم و مهمانان نوروزی مهیا کرده است به طوریکه همچون سالیان پر آبی تالاب بین المللی هامون افراد با قایق به گشت و گذر در اطراف این کوه مشغولند.
سرسبزی اطراف کوه نیز منظره زیبایی را برای گردشگران نوروزی این منطقه پدیده آورده به طوریکه افراد بعد از قایق سواری در طبیعت به گشت و گذر می پردازند و روز بیادماندی را برای خود رقم می زنند.
کوه اوشیدا تنها عارضه ی طبیعی مرتفع دشت سیستان به شمار می رود که در شهرستان هامون قرار دارد.
این کوه نام خود را از آرامگاه خواجه مهدی یکی از دوستداران خاندان علوی که مزارش بر فراز این کوه واقع شده گرفته و به دلیل مقدس بودن این کوه نزد ایرانیان باستان، جز در موارد چندی سازندگان و معماران هرگز در صدد برداشت سنگ و استفاده از مواد و مصالح این کوه در ساخت و سازهای خود نبوده و با وجود فراوانی سنگ در محل از خشت استفاده کرده اند.
بر روی این کوه آثاری از دوران اشکانیان، ساسانیان و دوران اسلامی به جای مانده که کهن دژ، قلعه کک کهزاد، قلعه چهل دختران، بقایای راه قدیمی، حصارهای مختلف، قبور سنگی، چند زیارتگاه اسلامی، قبرستان دوره میانه اسلامی و آرامگاه خواجه مهدی ( خواجه غلطان ) از جمله این آثار است.
نقاشی دیواری سه مغ یا سه پادشاه، نقش خدای اوروس خدای پیروزی سوار بر اسب، نقش شاه و ملکه و تصاویری از بزرگان پارتی و برج و باروهای قلعه نیز از نقوش اصلی این بنای به جای مانده از تمدن عظیم ایرانی است.
دو نقش برجسته گلی با تصویر سه سوار بر اسب در حال حرکت در پشت هم و دیگری تصویر شیری که یورش برده به سوی فردی که سوار بر اسب است که به وسیله میخ‌های چوبی به دیوار نصب شده از دیگر آثار به دست آمده از کوه خواجه است.
در کاوش‌های انجام شده در کوه‌ خواجه و قلعه‌ های موجود در آن دیوارهایی با ارتفاع ‪ ۴۰‬ متر که با خشت ساخته شده و بیش از هزار سال قدمت دارد نیز کشف شده ‌اند.
روزگاران نه چندان دور دریاچه هامون پر آب بود و کوه خواجه به مانند جزیره ‌ای سر برآورده از میان آب های این دریاچه از دور خودنمایی می ‌کرد، آن زمان کوه خواجه و قلعه اشکانی آرام گرفته بر پشته آن خوشبخت بودند.
خوشبخت از آن رو که انسان کمتر می‌ توانست به آن دسترسی داشته باشد و همه از دور به زیارت این کوه مقدس می‌ پرداختند اما به مرور زمان با استمرار خشکسالی و خشکی دریاچه هامون این بنای مهم در آستانه تخریب قرار گرفت.
یکی از نکات قابل توجه در کوه خواجه وجود یکی از کمیاب ترین سایت های باستانی سلسله اشکانیان در آن بوده که به تخت جمشید خشت و گلی شهرت دارد.
با وجود اینکه بسیاری از بخش های این بنای خشتی توسط عوامل طبیعی و انسانی تخریب شده اما باز هم می توان به نوع معماری این بنا دست یافت.
بر اساس گفته ها این کوه در میان زرتشتیان، مسیحیان و حتی مسلمانان مکانی مقدس بوده و ارزش بالایی برای آن قائل هستند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کوه خواجه تنها برآمدگی طبیعی دشت سیستان همه ساله میزبان مسافران نوروزیست که امسال با جاری شدن آب در منطقه حضور مسافران دوچندان شده است.
مجتبی میرحسینی افزود: این کوه باستانی در میان دریاچه بین المللی هامون هیرمند واقع شده که با جاری شدن آب، قایق سواری به تفریحی مهیج برای مسافران تبدیل شده است.
وی افزود: کوه خواجه یکی از مقاصد مهم سفر مسافران نوروزی سیستان و بلوچستان محسوب می شود به طوریکه تاکنون افزون بر 100 هزار نفر از جاذبه های گردشگری این منطقه دیدن کردند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: استقبال از کوه اوشید در نوروز امسال به حدی بود که در سه روز نخست سال بیشترین تعداد مسافران نوروزی این استان را به خود اختصاص داد.
وی از افزایش حدود 20 درصدی گردشگران نوروزی به سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: افزایش حضور گردشگران در سه سال اخیر به استان تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر جریان سازی رسانه ها، ارائه خدمات مطلوب از سوی دستگاهها، مردمی شدن گردشگری، تشکیل اتاق فکر گردشگری، تبلیغات هدفمند و حضور مسئولان استانی در نمایشگاههای داخلی و خارجی به منظور معرفی ظرفیت های موجود منطقه بوده است.
شهرستان هامون واقع در شمال سیستان و بلوچستان از شرق با شهرستان زهک، از شمال با شهرستان های زابل و نیمروز، از غرب نیز با بخشی از حوزه شهرستان نیمروز و از جنوب با شهرستان زاهدان و کشور افغانستان همجوار است.
گستره این شهرستان با جذابیت های گردشگری فراوان از جمله شهرسوخته و کوه خواجه و آب و هوای گرم و خشک، چهار هزار و 987 کیلومتر مربع است.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.