به گزارش ایرنا بعد از وقوع بارش برف و باران در زمستان سال گذشته، نزول رحمت های الهی در روزهای نخست فروردین نشاط و سرزندگی را به طبیعت و مردم شهرستان خاش هدیه داد.
با توجه به حجم بالای بارش های برف و باران در شهرستان خاش سرسبزی و آبادانی در منطقه به خوبی موج می زند و کشاورزان، دامداران، روستائیان و عشایر در این منطقه از نزول رحمت های الهی خوشحالند.
دریاچه طبیعی سردریا در جوار تفتان سربلند که سالها رنگ آب را به خود ندیده بود و طبیعت و حیات وحش در محیط آن در تشنگی به سر می بردند هم اینک با آبگیری شدن این دریاچه رنگ آبادانی به خود گرفته است.
بسیاری از سد ها و بندهای خاکی نیز در شهرستان خاش حجم بالایی از آب را در پشت خود ذخیره کرده اند که امید می رود پرندگان مهاجر باری دیگر به این منطقه مهاجرت کنند.
آب چاهها و قنوات در خاش نیز بعد از گذشت چند سال از خشکی دوباره به جریان افتاده است.

** تفتان بام شرق ایران / عروس زیبای خفته در کویر و بهشت پرراز و رمز سیستان و بلوچستان
کوه آتشفشان نیمه فعال تفتان «بام شرق ایران» که در اصطلاح محلی به کوه چهل تن نیز مشهور است با چهار هزار و 50 متر در 35 کیلومتری شمال شرقی شهرخاش واقع شده است.
برخی افراد محلی بر این باروند که تفتان را به این سبب چهل تن می نامند که چهل راشد و زاهد مذهبی در این کوه ناپدید شده اند و حتی شاخک شمال این قله نیز به همین سبب کوه زیارت نامیده شده است.
رشته کوه تفتان به طول 12 کیلومتر و گستره هزار و 800 کیلومتر مربع دارای قله های متعددی است و از سه دهانه آتشفشانی نیمه فعال آن بخار و گازهای گوگردی متصاعد می شود.
بام شرق ایران دارای چهار قله شامل «چهل تن یا زیارت» مرتفع ترین قله، «مادر کوه» به عنوان قله جنوبی و آتشفشانی، قله شمال شرقی « صُبَح کوه» و «نرکوه» واقع در غرب قله مادر کوه است.
گوگرد متصاعد شده از دهانه آتشفشانی تفتان به رنگ زرد به همراه برف سفید بر بلندای این کوه سربه فلک کشیده عروس زیبایی را تداعی می کند که تور سفیدی همراه با شال زرد رنگ بر سرکرده و خودنمایی می کند.
این قله زیبا همه ساله پذیرای گردشگران و کوهنوردانی است که از اقصی نقاط کشور به این منطقه سفر می کنند و محو زیبایی آن می شوند، بهار به ویژه فروردین و اردیبهشت بهترین فصل برای گشت و گذار در این کوه و حاشیه های زیبای آن است، آب و هوای ملایم و پاکیزه همراه با بوی معطر پونه و سایر گیاهان وحشی به زیبایی انسان را مجذوب می کنند.
تفتان دارای پوشش گیاهی با غنای گونه ایی زیاد از جمله بنه، کسور، بادام کوهی، انجیر کوهی، زرشک، آویشن، کاسنی، پونه، آرچین و غیره است.
علاوه بر قله در اطراف تفتان مناظر و باغات زیبا و چشمه های متعددی است که از جمله آنها چشمه های آب معدنی جم چین، امنی و چشمه آب گرم برابک از جذابیت خاصی برخوردار است.
کوه تفتان در سال 1381 در شورایعالی حفاظت محیط زیست به عنوان اثر طبیعی - ملی ثبت شده و محدوده آن در نقشه توپوگرافی از منحنی تر از 3700 متر به بالا تعیین شده و گستره آن در حدود 218 هکتار است و مسیرهای دسترسی به آن از طریق روستای نارون وکوته واقع در کیلومتر 55 جاده خاش – زاهدان، از طریق روستای کلچات واقع در کیلومتر 25 جاده خاش - زاهدان امکان پذیر است.
کوه تفتان در کنار گردشگری و طبیعت گردی بهشتی نهفته برای گردشگران علمی و زمین شناسی بحساب می آید.
شهرستان خاش با جاذبه های زیبای طبیعی و تاریخی بویژه بام شرق ایران، تفتان سرفراز، چون نگین انگشتری الماس در کویر شرق ایران می درخشد و تلالو زیباییهای دامنه تفتان، مزارع برنج، نخیلات، میوه های سردسیری و گرمسیری و رودخانه های جاری، هر رهگذری را مجذوب می کند.
7310**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.