مجتبی پیری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 52 واحد صنایع تبدیلی و غذایی سیستان و بلوچستان با تولید 125 هزار تن در زمینه محصولات باغی فعالیت دارند.
وی افزود: همچنین 26 فقره از این واحدها با تولید 34 هزار تن و اشتغال 469 نفر در بخش محصولات زراعی فعالیت می کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در بخش دام و طیور نیز 66 واحد با اشتغالزایی هزار و 897 نفر در استان مشغول بکار هستند.
وی بیان کرد: بیشترین واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی سیستان و بلوچستان با 70 واحد در بخش شیلات فعالیت دارند به طوریکه با تولید 307 هزار تن ماهی زمینه ساز اشتغال چهار هزار و 680 نفر در استان شده است.
پیری ایجاد امنیت غذایی، افزایش صادرات، جلوگیری از صادرات محصولات خام کشاورزی، افزایش ماندگاری، تسهیل و ارتقای فعالیت های بخش کشاورزی، افزایش توان صنعت منطقه ای و ملی، بالابردن بهره وری تولید و ارتقای درآمد خانوارهای کم درآمد روستایی، ایجاد اشتغال نوین در کنار فعالیت های درون مزرعه ای و کاهش ریسک و ایجاد توازن چرخه درآمد روستایی را از جمله مزیت های ایجاد صنایع تبدیلی عنوان کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: صنایع تبدیلی ضمن افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی عرضه کننده محصولات با تکنولوژی مدرن است.
وی با اشاره به ظرفیت های بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: تولید برخی محصولات کشاورزی 2 بار در سال، دارا بودن رتبه نخست سطح زیر کشت و رتبه دوم تولید خرمای کشور، دارا بودن رتبه نخست محصولات گرمسیری، خودکفایی در گوشت قرمز، تولید گونه های نادر نباتی نظیر انگور یاقوتی به عنوان پیش رس ترین انگور کشور، برخورداری از گونه های دامی نظیر گاو سیستانی به عنوان بهترین نژاد گوشت ایران، گاو و مرغ دشتیاری، مرغ خزک، گوسفند بلوچی و دارا بودن نصف جمعیت شتر کشور و دسترسی به آبهای آزاد و امکان صید در اقیانوس هند با صید سالانه افزون بر 44 درصد کل صید کشور از مهمترین توانمندی های منحصر به فرد این استان در حوزه کشاورزی است.
پیری گفت: تمامی فرآیند درخواست و صدور مجوز صنایع تبدیلی و غذایی از طریق سامانه الکترونیکی پنجره واحد جهاد کشاورزی انجام می شود.
به گزارش ایرنا هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.
تولید سالانه افزون بر 4.6 میلیون تن محصولات بخش کشاورزی در شرایط مساعد شامل سه میلیون تن محصولات زراعی، 530 هزار تن محصولات باغی، 180 هزار تن دامی، 250 هزار تن شیلاتی و 650 هزار تن جنگل و مرتع از جمله ظرفیت های این استان در این بخش محسوب می شوند.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.