به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری با کشور پاکستان و کشورهای حاشیه اقیانوس هند و دسترسی به آب های آزاد از طریق بندر چابهار به عنوان دروازه ورود و انتقال دام ‌های سبک و سنگین به کشور است و نقش تعیین کننده در تنظیم بازار دارد.
بندر چابهار به دلیل پهلوگیری انواع کشتی ‌ها با ظرفیت حمل دام زنده می تواند بزودی از قطب های ورود دام شود و باید مسئولان در این زمینه اقدامات لازم را برای فعال سازی کشتارگاههای دام داشته باشند.
شهرستان مرزی و ساحلی چابهار با توجه به موقعیت راهبردی و داشتن مرزهای آبی و خاکی نقش مهمی در صادرات و واردات انواع فرآورده های خام دامی بویژه واردات دام و تامین گوشت مورد نیاز کشور دارد.
وجود 310 کیلومتر مرز آبی و بیش از140 کیلومتر مرز خاکی ایران با پاکستان در بخش دشتیاری شهرستان چابهار و بازارچه مرزی ریمدان می تواند یکی از بهترین فرصت ها برای ورود دام زنده به کشور و تولید گوشت قرمز باشد.
عرضه ارزان دام در پاکستان و واردات آن از این کشور از طریق مرز ریمدان و پیشین و برنامه ریزی برای قرنطینه و پرواربندی آن با استانداردهای روز دنیا در نقطه صفر مرزی می تواند اشتغال زیادی را در روستاهای دشتیاری چابهار و شهرستان سرباز ایجاد کند و زمینه ساز رونق اقتصادی این منطقه شود.
مشارکت و ایجاد حداقل 30 کشتارگاه صنعتی و افزایش واحدهای بسته بندی گوشت قرمز از سوی بخش خصوصی و دولتی می تواند ظرفیت سه کشتارگاه صنعتی فعلی و کشتار روزانه هزار و 100 راس دام سنگین فعلی را به چندین برابر برساند و این امر سبب تامین بخش مهمی از گوشت مورد نیاز کشور می شود.
کشور‌هایی نظیر استرالیا، نیوزلند و برزیل سطح بهداشتی مناسبی در حوزه دام زنده دارند و می توان از این طریق دام را خریداری و علاوه بر مرزهای خاکی مرز ریمدان از طریق مرز آبی و بندر شهید بهشتی وارد کشور کرد.
بارها سرمایه گذاران بومی برای واردات دام زنده ابراز تمایل کرده اند ولی به دلایل مختلف اجازه به آنان داده نشده است.
حمل و نقل دریایی یکی از بهترین و به صرفه ترین راهها برای واردات انواع کالا بویژه دام زنده است که امیدواریم از ظرفیت های بندر چابهار برای تنظیم بازار گوشت ایران استفاده شود.

**واردات دام زنده از بندرچابهار اشتغال و فعال سازی کشتارگاهها را به همراه دارد
معاون مدیر کل و رئیس اداره دامپزشکی چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سه کشتارگاه صنعتی و 12 واحد بسته بندی گوشت قرمز در این شهرستان وجود دارد که پس از واردات دام زنده بار دیگر شاهد فعالیت آنان و ایجاد اشتغال خواهیم بود.
دکتر اولیاِء میرلاشاری افزود: کشتارگاه های صنعتی چابهار و سایر شهرستان های سیستان وبلوچستان پس از واردات دام زنده و ذبح آنان نقش مهمی در تامین گوشت قرمز و افزایش اشتغال پایدار دارند و می توانند بخشی از نیاز کشور را تامین کنند.
رئیس اداره دامپزشکی چابهار گفت: علاوه بر کشتارگاه های یاد شده 11 مرغداری صنعتی، هفت مرکز عرضه ماهیان تجاری تازه و 26 مرکز بسته بندی ماهی و میگو در چابهار و کنارک فعال است.
وی بیان کرد: سه شرکت خدمات دامپزشکی، یک داروخانه و سه درمانگاه تخصصی دامپزشکی در چابهار مشغول خدمت رسانی هستند.
میرلاشاری راه اندازی بیش از 10 کشتارگاه صنعتی دام سنگین و سبک جدید در شهرستان چابهار را خواستار شد و گفت: ورود دام از کشورهای مختلف و کشتار آنها سبب اشتغال، توسعه منطقه و کاهش قیمت گوشت قرمز می شود.
وی تصریح کرد: در صورت موافقت برای واردات و پرواربندی دام می توان اذعان کرد شهرستان چابهار ظرفیت تامین گوشت قرمز کل کشور را دارد و این امر با همت و نگاه مسئولان دور از انتظار نخواهد بود.

**آماده سازی کشتارگاه های سیستان و بلوچستان برای واردات و صادرات دام زنده به استان های دیگر
سرپرست فرمانداری شهرستان ویژه چابهار نیز از آماده سازی کشتارگاه های چابهار، کنارک و سطح استان سیستان و بلوچستان برای واردات دام زنده از خارج از کشور و ارسال به استان های دیگر خبر داد.
رحمدل بامری افزود: تمهیدات لازم برای واردات دام زنده به بندر چابهار برای کشتار و ارسال به مقصد استان ‌های مختلف کشور اندیشیده شده است.
وی گفت: واردات دام زنده به کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار منجر می شود و مراکز نگهداری دام زنده (سبک و سنگین) و مجتمع کشتارگاهی دام به صورت مکمل می توانند در عرضه گوشت به بازار موثر باشند.
سرپرست فرمانداری چابهار ادامه داد: امکانات و تجهیزات کشتارگاه های مذکور از سوی هیات بازدید کننده ادارات مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته تا کمبودات در این خصوص برطرف شود.
وی تصریح کرد: موقعیت استراتژیک چابهار برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور بویژه کالاهای اساسی بسیار حائز اهمیت است از این رو تمامی امکانات و کانون توجهات ارگان های کلان به این نقطه متمرکز شده است.

**واردات دام زنده برای نخستین بار از بندرچابهار انجام می شود
معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: واردات دام زنده برای نخستین بار در کشور از طریق دریای عمان و بندر شهیدبهشتی چابهار انجام می شود.
محمد هادی مرعشی اظهار داشت: واردات دام زنده به کشور از طریق چابهار به صرفه و می تواند بخشی از مشکلات گرانی گوشت قرمز را مرتفع می کند.
وی افزود: بر اساس سیاست های دولت با پیگیری های انجام شده از هفته آینده برای نخستین بار در سیستان و بلوچستان واردات دام زنده را شاهد خواهیم بود.
معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: این اقدام به منظور تنظیم قیمت گوشت در سطح کشور بویژه این استان انجام می شود.
وی ادامه داد: خرید دام زنده از کشورهای مختلف انجام شده و برای نخستین بار دام زنده با محموله کشتی در بندر چابهار پهلو خواهد گرفت.
مرعشی اظهار داشت: دام پس از وارد شدن به چابهار به کشتارگاههای سیستان و بلوچستان منتقل می شوند.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.