حسینعلی کیخا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جازموریان با مساحت سه هزار و 300 کیلومتر مربع بر اثر فرونشست زمین با ساختی جوان به عنوان یکی از تالاب های فصلی مشترک بین سیستان و بلوچستان و کرمان است.
وی گفت: تالاب جازموریان که در پی خشکسالی های اخیر به عنوان کانون گرد و غبار جنوب شرق کشور محسوب می شد و تاثیر نامطلوبی روی پوشش گیاهی و حیات وحش منطقه گذاشته بود، حیات تازه گرفت و میزبان پرندگان مهاجر زیادی از جمله کاکایی، اگرت و غیره شده است.
رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست دلگان افزود: خشک شدن بخش اعظمی از این دریاچه و مراتع اطراف آن‌ آسیب های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی زیادی را برای مردم ساکن در حاشیه این تالاب ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: تاخیر در چاره اندیشی، مطالعات کنترلی و تعدیل آسیب ها، می تواند مناطق حاشیه تالاب در سیستان و بلوچستان را به منطقه ای پرمخاطره در حوزه های زیست محیطی، کشاورزی، دامداری و غیره تبدیل کند و سرنوشت غمبار خشکیدن تالاب هامون در منطقه سیستان را برای جازمویان رقم زند.
کیخا گفت: نابودی تالاب ها اثرات زیانباری بر محیط زیست می گذارد لذا برای حفظ و احیای آنها یک بسیج همگانی و تلاشی مستمر لازم است.
به گزارش ایرنا جازموریان هم مانند هامون منبع کشاورزی و دامپروری مردم جنوب سیستان و بلوچستان بود که بر اثر سیاست های نادرست در حوضه آبریز روز به روز رو به افول رفت.
تالاب جازموریان به علت پدیده تغییر اقلیم در سنوات اخیر و همچنین احداث سدهای متعدد بر حوضه آبریز آن همچون سد جیرفت استان کرمان بر روی هلیل رود و سد کارواندر در سیستان و بلوچستان، اخیرا دچار خشکسالی شده و به عنوان یکی از کانون های گرد و غبار جنوب شرق کشور شناسایی شده است.
9923**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.