دراین مطلب آمده است: سیستان وبلوچستان بر خلاف برچسب نازیبایی که به آن زده شده نه تنها محروم نیست بلکه استعدادهای بالقوه طبیعی و خدادادی زیادی دارد که اگر این ظرفیت بالفعل شود می تواند دگرگونی مثبت و شگرفی در این استان ایجاد کند.
به گزارش عصرهامون؛ یکی از دارایی های خدادادی این استان جاذبه های گردشگری، توریستی و درمانی آن است که در طول سال تعدادی زیادی را به سمت خود جذب می کند اما در میان همه آنها بزرگترین ظرفیتی که تاکنون مغفول هم مانده گردشگری سلامت است.
بنا بر تعریف سازمان جهانی گردشگری، هر فردی که به مدت 24ساعت از محل سکونت خود فاصله بگیرد و به نقطه دیگری سفر کند گردشگر محسوب می شود که اگر هدف وی درمان باشد در زمره گردشگر سلامت از او یاد می شود. موضوعی که سیستان وبلوچستان با توجه به ظرفیت های خدادادی همچون چشمه های آبگرم و گل فشان هایی که دارد می تواند بهترین نقطه برای هدایت گردشگر سلامت باشد.
در همین زمینه مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در گفتگو با عصرهامون اظهار کرد: به طور کلی 300 نوع گردشگری در دنیا وجود دارد و یکی از بهترین و مهم ترین آنها حوزه گردشگری سلامت است که خودش به سه بخش گردشگری تندرستی، درمانی و گردشگری طبیعت گردی تقسیم می‌شود.
وی افزود: بیشترین موضوعی که در ایران کاربرد داشته و در استان سیستان و بلوچستان نیز نمود بیشتری دارد گردشگری درمانی است که با وجود دارا بودن زیرساخت های لازم و مراکز درمانی مجهز و پیشرفته اگر این بخش مورد حمایت قرار بگیرد می توانیم ارز آوری خوبی برای کشور داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: به طور کلی تمرکز سیستان وبلوچستان بر روی گردشگری درمانی است که این نوع گردشگری تنها در مراکزی انجام می‌شود که مجوزهای پذیرش بیماران بین الملل را داشته باشد و خوشبختانه می توان گفت در این استان دو بیمارستان، مجوز پذیرش بیماران بین الملل را دریافت کرده است.
مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان افزود: این دو شامل بیمارستان های چشم پزشکی الزهرا(س) زاهدان و بیمارستان امام علی(ع) چابهار است که پس از فراهم آوردن شرایط و زیرساخت های لازم مجوز پذیرش بیماران خارجی را دریافت کردند.
وی تاکید کرد: عمده کشورهایی که ایران و به خصوص سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری آنها می باشد کشورهای افغانستان، پاکستان و عمان به دلیل داشتن مرزهای مشترک است که البته ناگفته نماند به واسطه وجود بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی الزهرا(س) و حضور پزشکان به نام و چیره دست در این بیمارستان؛ از کشورهایی مانند عراق و آسیای میانه مانند آذربایجان و ترکمنستان هم بیماران مختلفی درخواست پذیرش داده اند.
وی تصریح کرد: در زمینه رونق و توسعه این صنعت مهم گردشگری و درمانی در نظر داریم تا بیمارستان امام علی(ع) و مرکز جراحی امام حسین(ع) زاهدان را نیز به منظور ارزیابی معرفی کنیم که در صورت اخذ امتیاز لازم به عنوان مرکز آی پی دی دار یا بخش بیماران بین الملل، کار پذیرش بیماران خارجی را این دو مرکز نیز انجام می شود.
حسینی به راه اندازی مرکز ناباروری مولود در بیمارستان علی بن ابیطالب(ع) زاهدان نیز اشاره کرد و افزود: راه اندازی این مرکز علاوه بر اینکه توانسته کانون بسیاری از خانواده ها را با تولد یک نوزاد سالم گرم تر کند موجب شده تا شهره آن به خارج از مرزهای جغرافیایی نیز برسد و امروز درخواست‌های متعددی از کشورهای دیگر به ویژه عمان برای حضور در این مرکز و درمان ناباروری زنان اعلام شود که به محض اخذ مجوز این بیمارستان کار پذیرش را انجام می دهد.
وی گفت: جای خوشحالی دارد که اعلام کنیم این استان علاوه بر درمان ناباروری، در حوزه زنان، چشم پزشکی، دندانپزشکی، کودکان و جراحی قلب نیز پذیرش بیمار خارجی دارد که اینها نشان از وجود تخصص های فرامنطقه ای در استان است.
وی در خصوص نحوه پذیرش بیماران خارجی نیز گفت: بیمارانی که جهت درمان قصد مراجعه دارند ابتدا باید به کنسولگری یا سفارت ایران در مبدا مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنند تا مدارک شان توسط شرکت های تسهیل گر ارسال برای استان ارسال شود که در نهایت بسته به نوع بیماری و درمانی که فرد درخواست داده، در اسرع وقت زمینه پذیرش و حضور وی فراهم می شود.
به گفته حسینی؛ یکی از نکات مثبت گردشگر سلامت این است که می توانند به مدت 3 ماه در مقصد سکنی داشته باشند که همین امر در کنار امر انسان دوستانه و درمانی که دارد می تواند سودآوری خوبی برای تمامی حوزه ها از قبیل هتلینگ، اماکن تفریحی و گردشگری، سرویس های ایاب و ذهاب و فرودگاه ها و آژانس سیاحتی و ... داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: محض اینکه بیمار به محل بیمارستان ورود پیدا می‌کند هماهنگی های لازم جهت بستری وی انجام می شود که بر اساس قراردادهای منعقد شده پذیرش بیماران بین الملل به صورت خارج از نوبت سیستم دهی معمول و بر اساس برنامه از پیش تعیین شده انجام و کار درمان شان آغاز می شود و تا زمانی که پزشک تشخیص دهد کلیه اقدامات لازم از قبیل بستری و پیگیری های بعد از ترخیص نیز برای او انجام می شود.
به گفته حسینی مدت زمان پذیرش بیماران خارجی طولانی نیست چون مراکزی که برای این کار مشخص شده دارای سیستم پذیرش جداگانه است و خوشبختانه با هیچ کمبود زرساختی و امکاناتی مواجه نیستیم.
وی خاطرنشان کرد: به منظور بهره بردن بیشتر از وجود این گردشگران در استان، در حال انعقاد تفاهم نامه ای مشترک با سازمان میراث فرهنگی، جامعه هتلداران و علوم پزشکی هستیم که بر اساس آن خدمات هتلینگ با تعرفه مناسب تری ارائه می‌شود که ضمن جذب حداکثری گردشگر سلامت انگیزه ای برای ورود این قبیل افراد و پیشرفت استان می باشد.
حسینی تاکید کرد: علیرغم داشتن زیرساخت لازم و امکانات پیشرفته در استان، متاسفانه سهم سیستان بلوچستان از گردشگری سلامت بسیار کم و ناچیز است که ناشناخته بودن آن یکی از عمده‌ترین دلایل عقب ماندگی این صعنت محسوب می شود.
وی ادامه داد: قصد داریم با حضور در نمایشگاه های بین المللی و شرکت های هدف میزان نفوذ خود را در این زمینه افزایش دهیم و گفتن این نکته نیز خالی از لطف نیست که در سال 96 حدود سیصد بیمار خارجی در این استان پذیرش شد که در شش ماهه اول 97 این تعداد به حدود 250 نفر رسید که افزایش حدود 40 درصدی را نشان می دهد و امیدواریم تا پایان سال افزایش پیدا کند.
حسینی بیان کرد: تا ابتدای اسفند ماه جاری بیش از 600 بیمار خارجی یا بهتر بگوئیم گردشگر سلامت در استان سیستان وبلوچستان پذیرش داشته ایم که رشد خوبی داشته است اما باز هم باید رونق بیشتری بگیرد و این صنعت مهم و حیاتی به جایگاه اصلی خود برسد.
وی گفت: به طور معمول به ازای هر 6 گردشگر که وارد استان می‌شود یک اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد که ظرفیت بسیار خوبی است و در بحث اشتغال زایی و پیشرفت سیستان و بلوچستان نیز بسیار موثر خواهد بود و چون ارزآوری و درآمد بالایی دارد در صورت استفاده کردن از تمام ظرفیت موجود می توانیم در کوتاه ترین زمان ممکن شاهد تغییر و دگرگونی مثبت در این استان باشیم.
وی با اشاره به اینکه کشورهای افغانستان، عمان و پاکستان بیشترین گردشگران سلامت در استان سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده اند ادامه داد: در کنار ناشناخته بودن و عدم پرداخت رسانه ها به این موضوع، یکی دیگر از چالش های پیش روی این صنعت مهم در سیستان وبلوچستان همکاری ضعیف وزارت امورخارجه در بخش صدور روادید است.
وی تاکید کرد: گردشگران خارجی که به خصوص هم مرز با این استان هستد درخواست های زیادی برای حضور در سیستان وبلوچستان و استفاده از ظرفیت های درمانی ما دارند اما وزارت امور خارجه در حوزه صدور روادید همکاری قابل قبولی با آنها ندارد و بعضاً مشاهده شده که بجای اجازه ورود به سیستان وبلوچستان برای آنها ویزای سایر استان ها را صادر می کند.
وی تصریح کرد: اجازه ورود به استان های دیگر یعنی اینکه باید به صورت هوایی مسافرت کنند در صورتی که برای ورود به سیستان وبلوچستان می توانند به صورت زمینی و با هزینه های بسیار پایین تری اقدام کنند که در نهایت بیشتر آنها از این سفر پشیمان می شوند و خسارت زیادی به گردشگری سلامت سیستان وبلوچستان می زند.
خداحافظی با فقر در سلام به گردشگر سلامت
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه عقیده دارد که اگر بتوانیم در حوزه گردشگری سلامت آن طور که شایسته است فعالیت کنیم قطعاً می توان زمینه کاهش فقر در استان را با اشتغال زایی در این حوزه فراهم کنیم.
مجتبی میرحسینی ادامه داد: سرعت اشتغال در گردشگری 2٫5 برابر سایر بخش‌هاست و صنعت گردشگری رتبه اول اشتغال‌ زایی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور دارد که این مساله ارتباط مستقیمی با اشتغال، افزایش رفاه عمومی، رفع فقر و بالطبع آن امنیت پایدار دارد.
وی گفت: با توجه به اینکه در آستانه فرارسیدن نوروز هستیم می توان با تسهیل سفر گردشگران خارجی به خصوص در حوزه گردشگری سلامت این استان را بیشتر از همیشه به دنیا معرفی کنیم و در راستای رونق گردشگری سلامت نیز گام های بلندتری برداریم.
میرحسینی با اشاره به اینکه در سند توسعه گردشگری استان 6 مسیر گردشگری شناسایی و ثبت شده که باید توسعه گردشگری بر پایه های آن بنا شود ادامه داد: موقعیت منطقه ای سیستان و بلوچستان از طریق حاشیه اقیانوس هند شرایط ویژه ای را برای توسعه اقتصادی ایران فراهم کرده و شاهد هستیم که بیمارانی از کشورهای افغانستان، پاکستان و حتی عمان درخواست هایی برای حضور در این استان و درمان خود دارند که همین امر زمینه ساز رونق صنعت گرشگری در سیستان وبلوچستان است.
ار‌زآوری حدود یک میلیارد دلاری گردشگری سلامت
رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت هم در این باره گفته است: سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار در حوزه گردشگری سلامت ار‌زآوری داشته‌ایم.
سعید هاشم زاده در نشست چهارمین همایش بین‌المللی سلامت کشور‌های اسلامی که اسفند ماه جاری برگزار شد گفت: گردشگر سلامت به قصد درمان وارد کشور می‌شود، بنابراین متولی این حوزه وزارت بهداشت خواهد بود، ولی زنجیره تأمین گردشگر فاکتور‌های مختلفی دارد و کار گروهی می‌طلبد.
وی افزود: همه بازیگران زنجیره تأمین گردشگر سلامت باید نقش خود را اجرا کنند و اینکه تاکنون آژانس‌های مسافرتی در این زمینه موفق نبودند به دلیل تخصصی بودن این مسئله است.
رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت گفت: لازم است دوره‌های آموزشی در سطح کارشناسی ارشد و دکترا در این زمینه تعریف کنیم که وزارت بهداشت این مسئله را مدنظر قرار داده است و به زودی دانشگاه‌های علوم پزشکی در رشته گردشگری سلامت، دانشجو می‌پذیرند.
هاشم زاده افزود: شورای راهبردی گردشگری سلامت با حضور 5 نهاد اصلی شامل وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه، میراث فرهنگی، سازمان نظام پزشکی و اتاق بازرگانی شکل و اقدامات مؤثری در حوزه گردشگری سلامت صورت گرفته است، ولی در کار گروهی ممکن است اختلاف نظر‌هایی وجود داشته باشد.
وی گفت: باید همه تلاش کنیم اشکالات موجود در این زمینه را با برنامه‌ریزی برای آینده رفع کنیم.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.