به گزارش ایرنا استاندار سیستان و بلوچستان روز شنبه در مراسم بهره برداری از پروژه گازرسانی در منزل شهید پنجه کوبی زابل در خصوص پروژه گازرسانی به منطقه سیستان اظهار داشت: به دلیل اینکه بستر انتقال گاز توسط خط لوله فراهم نبود و مراحل اجرا زمان ‌بر بود به جهت تحقق دستور ریاست محترم جمهور تامین گاز به منطقه سیستان به وسیله CNG فراهم شده است.
احمدعلی موهبتی گفت: حدود هزار واحد مسکونی با همین لوله کشی قابل گازرسانی است که منزل شهید پنجه کوبی امروز بعنوان اولین واحد گازرسانی شد.
وی افزود: ظرفیت گازرسانی تا چهار هزار واحد از طریق سی ان جی فراهم است و استان گیلان بعنوان استان معین سیستان و بلوچستان جهت تسریع در پروژه گازرسانی شهری مشخص شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهوری به استان مبلغ پنج میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه برای گازکشی داخل هرمنزل مسکونی در شهرستان زابل مورد تصویب قرار گرفت.
وی بیان کرد: گازرسانی در 2 مرحله اجرا می شود که قسمت اول آن از زاهدان تا دو راهی دشتک شروع و 80 کیلومتر زیرسازی شده و 60 کیلومتر برای لوله گذاری آماده است.
موهبتی گفت: امروز مراحل گازرسانی قطعه دوم که از سه راهی دشتک به سمت سیستان است آغاز خواهد شد که امیدوارم این پروژه شتاب فزاینده ای داشته باشد و در آینده نزدیک حداکثر کمتر از 2 سال آینده گاز از طریق لوله به سیستان برسد.
وی اعتبار گازرسانی برای استان را هفت هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: گازرسانی شهرستان‌ های خاش، میرجاوه و مناطقی از سراوان نیز از همین اعتبار انجام خواهد شد که اسناد آن آماده مناقصه است و تا یک ماه آینده پیمانکار آن تعیین خواهد شد که امیدواریم شرایط عملیات گازرسانی به سمت خاش و شهرستان های اطراف نیز در اوایل سال آینده فراهم شود.
سرپرست شرکت گاز سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم اظهار داشت: به منظور تسهیل در گازرسانی به شهر زابل، گازرسانی به این شهر با روش سی ان جی توسط شرکت گاز استان و از محل قانون بودجه سال 93 انجام و به عنوان سومین طرح در سطح کشور با ظرفیت 2هزارو 500 متر مکعب در ساعت در این منطقه به بهره برداری رسید.
رضا پنجابی افزود: این طرح قابلیت گاز رسانی به چهار هزار خانوار را دارا بوده که مطابق فازبندی پیش بینی شده در 3 فاز این خانوارها تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
وی گفت: احداث ایستگاه «دختر» برای این طرح در شهر زابل انجام شده و پس از طی مراحل نصب و عملیات پیش راه اندازی به بهره برداری رسیده است.
سرپرست شرکت گاز سیستان و بلوچستان بیان کرد: تا تکمیل خط انتقال گاز به شهر زابل، پروژه بارگیری سی ان جی از خراسان جنوبی انجام می شود.
وی حمل و انتقال تجهیزات ایستگاه دختر، کفی و سایر اقلام از خوزستان به زاهدان، محوطه سازی و مسقف سازی (سازه فضا کار) و نصب دیوار ایستگاه، آماده سازی جاده دسترسی، اجرای کامل الکتریکال و روشنایی ایستگاه و نصب، تست و راه اندازی ایستگاه PRU را از جمله اقدامات انجام شده در آماده سازی ایستگاه دختر شهر زابل عنوان کرد.
وی گفت: عملیات اجرایی شبکه گازرسانی منطقه شرق زاهدان با هدف گازرسانی به 33 هزار خانوار این منطقه آغاز شده که در این پروژه با اجرای 350 کیلومتر از شبکه شهر زاهدان 26 درصد از شبکه کل شهر ظرف مدت 400 روز کاری پوشش داده خواهد شد.
پنجابی افزود: گازرسانی به شمال استان با هدف توزیع گاز در منطقه سیستان و ایجاد اتصال خط جنوب به شمال شرق کشور و با ظرفیت پنج هزارو 200 میلیون متر مکعب در سال جهت استفاده از گاز فازهای پارس جنوبی در منطقه عسلویه و تقویت شبکه گاز خانگیران خراسان، در دستور کار مهندسی و توسعه گاز ایران به عنوان مجری خطوط انتقال در سطح کشور قرار دارد.
وی گفت: متعاقب آن نیز شرکت گاز استان توسعه شبکه گازرسانی در سطح شهر زابل و محدوده سیستان و ارائه خدمات پس از فروش گاز طبیعی را دنبال می کند.
وی اظهار داشت: شرکت ملی گاز ایران به منظور توسعه شبکه گاز در محور شمالی استان عملیات اجرایی این خط را در 2 فاز تعریف کرده که آخرین وضعیت شامل اجرای خط انتقال گاز از زاهدان به دوراهی دشتک به طول 108 کیلومتر و قطر 36 اینچ است که عملیات مسیر سازی 80 کیلومتر و حفاری کانال به طول 75 کیلومتر انجام شده و آماده سازی و حمل 65 کیلومتر لوله مسیر نیز در حال انجام است.
سرپرست شرکت گاز سیستان و بلوچستان افزود: اجرای خط انتقال گاز از دوراهی دشتک به زابل به طول 110 کیلومتر و قطر 24 اینچ تشریفات عقد قرارداد آن در حال انجام است که مطابق پیش بینی انجام شده این خط در مدت زمان 12 ماه اجرایی و گاز آماده تحویل در زابل است.
وی گفت: مطابق سین برنامه آیین عملیات جوشکاری لوله های مسیر در محل ایستگاه گاز ورودی شهر واقع در غرب زاهدان کلنگ زنی خواهد شد.
وی بیان کرد: توسعه و ایجاد شبکه گازرسانی در زابل مستلزم اجرای 300 کیلومتر شبکه است که در حال حاضر 50 کیلومتر آن اجرا، 23 کیلومتر پیمان سپاری و در حال اجراست و بقیه شبکه از سال آینده پیمان سپاری خواهد شد.
9923 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.