به گزارش ایرنا، اندیشمندان بین النهرین از حدود ۴۵۰۰ سال پیش برای ثبت مسائل حکومتی یا مالی از لوح‌های گلی استفاده می کردند تا اینکه از حدود 1800 سال پیش مسیحیان برای نوشتن متون مذهبی ابتکار جدیدی بکار گرفتند به این صورت که نوشته‌هایی روی پاپیروس یا چرم نوشته و سپس آن‌ها را با استفاده از ابزاری متناسب به هم می‌دوختند و همین اقدام شد «کتاب».
حدود ۱۴۴۰ بود که گوتنبرگ ماشین چاپ را اختراع کرد و رفته رفته چاپ کتاب رونق گرفت و امروز در هر کشوری میلیونها جلد کتاب در اختیار مردم قرار دارد.
توجه و علاقه ایرانیان به کتاب و کتابخوانی امری نیست که به امروز ختم شده باشد، وجود دانشمندان، اندیشمندان و شاعران بزرگ نشان از سابقه کهن فرهنگ و تمدن مردمان سرزمین مان است.
برپایی نمایشگاه های کتاب در شهرستانهای مختلف کشور و استقبال مردم نشان دهنده فرهنگ غنی و علاقه مندی آنان به کتاب و کتابخوانی است.
بیستمین نمایشگاه کتاب زاهدان بسیاری از علاقه مندان کتاب را از سراسر سیستان و بلوچستان جذب کرد هرچند که برخی از آنان با گلایه مندی از مسئولان درخواست برپایی نمایشگاه در شهرستان خودشان را دارند.
یکی از مراجعه کنندگان به این نمایشگاه که از شهر سراوان در فاصله 345 کیلومتری زاهدان آمده بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مدت دو روز است که مهمان مردم شهر زاهدان هستم و از مدت ها پیش منتظر برپایی نمایشگاه و خرید کتاب بودم.
وی که خود را عبدالباسط دهواری معرفی کرد ادامه داد: علاقه بسیاری به خواندن کتاب به ویژه کتاب های دینی و اسلامی دارم و در طول روز وقت بسیاری را به مطالعه این نوع کتاب ها اختصاص می دهم.
عبدالباسط افزود: تاکنون بیش از 2 میلیون تومان کتاب خریداری کرده ام و هنوز نیز مشتاق خرید کتاب از این مرکز هستم.
یکی دیگر از همراهان وی نیز گفت: تخفیف در خرید و در دسترس بودن منابع مورد نظر سبب شده تا با خیالی آسوده خریدی مناسب با نیازمان داشته باشیم.
وی که خود را خالد معرفی کرد گفت: مدت هاست منتظر برگزاری این نمایشگاه در استان هستم و حال به همراه دوستانم از شهر سراوان برای خرید کتاب به شهر زاهدان آمده ام.
مشتاقان علمی که رنج مسافتی طولانی را بر تن هموار می کنند تا مبادا از قافله این مجموعه گرانبها جا بمانند افرادی که هر چند دارای بضاعت مالی چندانی نبوده اما ترجیح می دهند به هر نحوی خود را در این کاروان بگنجانند.
امین رخشانی یکی دیگر از جوانان مشتاق کتاب که در مقطع دکترا زبان و ادبیات فارسی در حال تحصیل است به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هرگز دوستی مانند کتاب نداشته و نخواهم داشت و این را با قاطعیت عنوان می کنم.
وی ادامه داد: بیشترین هزینه بنده در طول ماه در حوزه خرید کتاب است و تمام موفقیتی که تا کنون به دست آورده ام از همنشینی با این کالای ارزشمند بوده است.
رخشانی افزود: از روز اول نمایشگاه حضور داشتم و سعی کرده ام تمام منابعی که در حوزه علاقه ام هست تهیه و از آنها استفاده کنم.
وی حضور مردم در نمایشگاه را بسیار پر رنگ دانست و افزود: بسیاری از مردم سیستان و بلوچستان علاقه مند به کتاب و کتابخوانی هستند بطوریکه با برپایی هر نمایشگاه کتاب از مناطق روستایی و دور دست فقط به شوق خریدن کتاب مورد علاقه شان به این مرکز مراجعه و کتاب مورد نظر خود را تهیه می کنند.
رخشانی نقش انتشارات و منابع عرضه شده را نیز مناسب دانست و عنوان کرد: هرچند برخی از انتشارات مدنظر بنده در این نمایشگاه حضور نداشتند اما از سایر انتشارات حاضر توانستم کتاب های مناسب و مورد نیاز خود را تهیه کنم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نمایشگاه سراسری کتاب در قالب 246 غرفه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی زاهدان از پنجم اسفند ماه کار خود را آغاز کرده و تا 11 اسفند ماه ادامه خواهد داشت.
حسین مسگرانی ادامه داد: در این دوره از نمایشگاه کتاب سیستان و بلوچستان حدود 200 ناشر اصلی، 408 نمایندگی نشر، 24 ناشر استانی و هشت کتابفروشی این استان آثار خود را برای عرضه به علاقه مندان به نمایش گذاشته اند.
وی با بیان اینکه کتاب های این نمایشگاه با تخفیف 30 درصدی عرضه می شود افزود: امسال در بیستمین نمایشگاه کتاب سیستان و بلوچستان یک میلیارد تومان بن کتاب توزیع می شود که این رقم 100 میلیون تومان بیشتر از سال گذشته است.
9914 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.