در این مطلب آمده است: بندر چابهار با فرصت های بی نظیرش امکان سرمایه گذاری و مشارکت همه کشورهای منطقه را فراهم کرده است. به گزارش 'سیستان و بلوچستان'، نماینده ولی فقیه در استان روز گذشته در همایش بین المللی توسعه چابهار که با حضور مقامات و میهمانانی از 17 کشور و جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی کشور و استان برگزار شد گفت: این نشست به منظور شناخت خودمان است، چابهار ظرفیت بی مانندی دارد، قابلیت هایی که خدا در اختیارمان قرار داده است. آیت ا... «عباسعلی سلیمانی» افزود: چابهار، یعنی بندر خارج بودن از منطقه بحران، چرا که در دوران هشت سال جنگ نابرابر همه بنادر ایران به جز چابهار در تیر رس دشمنان بود. وی ادامه داد: چابهار، یعنی مهم ترین و اقتصادی ترانزیت کالا به افغانستان از نظر هزینه حمل و مسیر دسترسی سریع و کوتاه ترین مسیر دسترسی آسیای میانه به آب های آزاد، چابهار، تنها منطقه آزاد متصل به سرزمین اصلی است. به گفته وی، چابهار، یعنی اقتصاد استان و کل منطقه به مرز پاکستان و شبکه ریلی کشور و تبدیل شدن به پل ارتباطی ریلی اروپا با آسیای جنوب شرقی کشور، چابهار به معنای همجواری با عمان، افغانستان، پاکستان و دسترسی به آب های آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز است. امام جمعه زاهدان بیان کرد: چابهار باید دروازه تحول اقتصاد نه تنها برای شرق ایران بلکه برای کل کشور باشد. در کشورهای مختلف و کل آسیای میانه و حتی اتصال به اروپا سخن از چابهار است.
لزوم توسعه زیرساخت ها
امام جمعه اهل سنت زاهدان هم گفت: بهترین فرصت است که ملت های جهان از این نقطه امن و فرصت برای صادرات و واردات استفاده کنند. مولوی «عبدالحمید اسماعیل زهی» با اشاره به حضور نمایندگان ملت ها و کشورهای مختلف در این همایش اظهار کرد: چابهار بهترین موقعیت را دارد، زیرساخت های بندر ایجاد و آماده شده ولی نیاز است بیشتر به زیرساخت ها توجه شود و راه و راه آهن رونق پیدا کند تا شرایط برای توسعه سرمایه گذاری ها فراهم شود. وی با تاکید بر امنیت منطقه اظهار کرد: انسجام و امنیت سبب توسعه منطقه می شود، با توجه به فراهم بودن شرایط در منطقه از سرمایه گذاران دعوت می کنیم که از ظرفیت های بندر چابهار استفاده کنند.
فراهم بودن فضای توسعه و پیشرفت
وزیر راه و شهرسازی هم گفت: تعاملات، تفاهم نامه ها و قراردادهایی که عملیاتی شده، در این منطقه ژئوپلیتیکی فرصت توسعه بندر چابهار را به عنوان قطب بندی و ترانزیت، تشدید کرده است. دکتر «محمد اسلامی» افزود: موافقت نامه سه کشور که میان ایران، افغانستان و هند مبادله شده فضای توسعه و پیشرفت را فراهم آورده است. ظرفیت بندر چابهار در فاز اول توسعه از 2.5 به 8.5 میلیون تن افزایش پیدا کرد. با سرمایه گذاری به عمل آمده هدف رسیدن به ظرفیت 77 میلیون تن در سال در دستور کار است و با سرعت دنبال می شود. وی اضافه کرد: بهره گیری از بندر چابهار کاهش چشمگیری در زمان و هزینه انتقال بار کشورهای منطقه را به همراه دارد و اقتصاد کشورهای منطقه را به هم متصل خواهد کرد. وی گفت: ابن بندر با ایفای نقش محوری در شبکه لجستیک می تواند روند توسعه و بالندگی را طی کند و جایگاهی را برای همه ذی نفعان اقتصادی به وجود آورد. به گفته وی، با توجه به این که 90 درصد تجارت جهانی از طریق تجارت دریایی انجام می شود، این رونق می تواند در تحقق اهداف کمک کند‌. خط راه آهن از اصلی ترین برنامه های جمهوری اسلامی ایران در دوره کنونی و برای تحرک بخشیدن به توسعه منطقه است.
بهره مندی سرمایه گذاران از حمایت های دولت
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور نیز گفت: گسترش همکاری های منطقه ای، پیوندهای فرهنگی و منافع مشترک، پایه های محکم و ظرفیت های حائز اهمیت برای تقویت بیش از پیش و ایجاد اتحاد اقتصادی مسئلت آفرین میان جمهوری اسلامی ایران، هند و افغانستان است. «مرتضی بانک» افزود: کمتر از دو سال پیش با امضای تفاهم نامه سه جانبه میان ایران، هند و افغانستان تلاش برای بهره گیری فرصت ها به صورت نهادینه آغاز شد و اراده محکم سیاسی و اقتصادی میان این سه کشور و دیگر کشور های منطقه، جان دوباره گرفت. وی با بیان این که امکان ورود دیگر کشورها به این توافق نامه تسهیل شده است ادامه داد: از دیگر کشورهای منطقه و به ویژه آسیای میانه دعوت می کنم با پیوستن به این توافق نامه در بهره مندی از فرصت های این اراده سیاسی سهیم شوند.
چابهار با برخورداری از مزیت های متعدد و زیرساخت های فیزیکی در حال توسعه بندر چابهار، خط آهن چابهار _ زاهدان، فرودگاه چابهار، موقعیت جعرافیایی و نزدیک ترین راه دسترسی افغانستان و دیگر کشورهای محصور در خشکی به آب های آزاد می تواند، نقش پیشران اصلی را در این اتحاد اقتصادی ایفا کند. وی بیان کرد: حمل و نقل و ترانزیت میان ایران، هند و افغانستان و آسیای میانه منطقه ایده آلی برای سرمایه گذاری و صادرات کالاهای مورد نیاز بازاری های منطقه به ویژه بازار عظیم یک میلیارد و 400 میلیون نفری هند، افغانستان و آسیای میانه است و می تواند به مرکز منطقه ای ترانزیت، انرژی و تجارت تبدیل شود. باید به قرابت های فرهنگی و سبک های مشترک کشورمان با این کشورها توجه داشت که از مولفه های مهم است. به گفته وی، اقتصاد دریا محور و صنایع مختلف به ویژه صنایع پتروشیمی، فرصت های بی نظیری را برای سرمایه گذاری و کسب و کار در این منطقه پیش روی سرمایه گذاران قرار داده است. به طور قطع برنامه های توسعه ای چابهار و ظرفیت های تجدید و تجهیزات آن، این سرمایه گذاری ها را سهل تر خواهد کرد. مشاور رئیس جمهور گفت: بندر چابهار بهترین، نزدیک ترین و کم هزینه ترین مسیر دسترسی کشورهای حاشیه اقیانوس هند به بازار جهان است. وی با بیان این که چابهار دوره جدید ایفای نقش ترانزیت جهانی را به اذهان تداعی می‌کند تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد چابهار سعی دارد با تسهیل فرایندها، تکمیل زیرساخت‌های فیزیکی و رفع موانع سرمایه‌گذاری، این بندر را به کانون سرمایه گذاری و هاب لجستیک و ترانزیتی و اقتصاد دریامحور منطقه تبدیل کند. وی با دعوت از دیگر کشورها برای سرمایه گذاری در چابهار افزود: از مشارکت سرمایه گذاران همه کشورها استفاده می شود و اطمینان می دهیم که فعالیت ها و سرمایه گذاری ها از حمایت کامل دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای عالی مناطق آزاد بهره مند می شوند.
تعهد افغانستان برای فعالیت در چابهار
معاون وزیر حمل و نقل افغانستان هم گفت: افغانستان خود را متعهد به همکاری با چابهار می داند و یکی از فعالان بندر چابهار است بنابراین تصمیم بر این شد، خط مستقل ویژه کشتیرانی را در بندر چابهار فعال کند‌. «امام محمد وری ماچ» با بیان این که با رونق زیرساخت های زمینی و دریایی می توانیم چابهار نقطه وصل میان کشورهای آسیای جنوبی و آسیای مرکزی به دیگر قسمت ها را جامعه عمل بپوشانیم ادامه داد: افغانستان اولین صادرات خود را از چابهار آغاز کرد که نقطه ای عطف و دستاوردی خوب است.
امضای 400 قرارداد سرمایه گذاری طی 2 سال
نماینده مردم چابهار نیز گفت: طی یک سال گذشته اقدامات ارزنده ای در حوزه های مختلف در چابهار انجام و حدود 400 قرارداد سرمایه گذاری طی دو سال گذشته در این منطقه منعقد شده است. «عبدالغفور ایران نژاد» افزود: وجود منطقه آزاد و بندر چابهار یک فرصت برای سرمایه گذاران و توسعه محور شرق است. وی ادامه داد: به منظور توسعه سواحل مکران، تفاهم نامه ای میان منطقه آزاد و وزارت راه و شهرسازی درباره فرودگاه چابهار منعقد و بازدیدها و جلساتی برای توسعه راه آهن چابهار نیز با حضور دکتر اسلامی برگزار شد.
قابلیت های چابهار برای توسعه منطقه
استاندار هم گفت: چابهار دارای قابلیت های بسیاری است، هفتم اسفند ماه گرامیداشت روز تاریخی در توسعه روابط تاریخی و برقراری پیوند و گسترش کشورها با افکار، اندیشه ها و اصول مشترک است. «احمد علی موهبتی» افزود: زمینه ورود سرمایه و فناوری در منطقه فراهم می شود و چابهار نقطه تمرکز خواهد بود، نقطه ای استراتژیک که نگاه ها را در سطح ملی و بین المللی به خود معطوف داشته است. وی بیان کرد: با نگاه ویژه مسئولان به توسعه این منطقه، تحول و افزایش ظرفیت بارگیری و تخلیه در بندر چابهار رخ داده است. چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران می تواند به عنوان هاب منطقه ای ترانزیت و ترانشیپ و کانون مسافرت های دریایی نقش ایفا کند. تقویت پیوند ملت های منطقه و کمک به کشورهای محصور در خشکی از طریق بندر استراتژیک چابهار، ارتقای مولفه های اقتصادی و اجتماعی مردم کشورهای منطقه از طریق افزایش مبادلات منطقه ای و توسعه اقتصادی دریا محور از آرمان های بندر چابهار است. وی ادامه داد: حمل و نقل دریایی بزرگ ترین، ارزان ترین و مناسب ترین راه تجارت است و تجارت دریا محور در روند توسعه حائز اهمیت است و به دنبال شکل گیری مناسبات تجاری، زمینه های سرمایه گذاری، اشتغال، تکنولوژی و دانش و فناوری نوین در منطقه فراهم خواهد شد. برقراری این پیوند نه تنها برای سه کشور بلکه برای همه کشورهای منطقه موثر است و پس از اتصال دو کریدو بین المللی شمال _ جنوب شرق _ غرب و آسیای شرقی و غربی و آمریکا و آفریقا امکان پذیر می شود و این مسیر هزینه تجارت دریایی با اروپا را تا حدود 50 درصد کاهش خواهد داد و می توان مسیری مستحکم در منطقه به وجود آورد. استاندار گفت: از کشورها دعوت می شود با بهره مندی از آثار منطقه در این رویداد تاریخی مشارکت کنند، هیچ محدودیتی برای صاحبان سرمایه وجود ندارد. یک میلیارد دلار توسط دولت در بندر چابهار سرمایه گذاری شده است و 60 تقاضای سرمایه گذاری به ارزش دو هزار و 400 میلیارد وصول شده است. ایران نگاه ویژه ای به توسعه چابهار دارد و امیدوارم که هفتم اسفند روز بزرگی برای صاحبان سرمایه در چابهار باشد.
به گزارش خبرنگار ما، همایش بین المللی توسعه چابهار با شرکت 150 مهمان خارجی شامل سفیر، فعالان و ذی نفعان اقتصادی از 17 کشور، معاون وزیر حمل و نقل افغانستان و معاون وزیر حمل و نقل و کشتی رانی هند، وزیر راه و شهرسازی، در حاشیه این مراسم تعدادی از طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری به بهره برداری رسید، افتتاح نمایشگاه جانبی همایش، بازدید از زیرساخت ها و تجهیزات بندر چابهار و رونمایی از کتاب چابهار از دیگر برنامه های این همایش بود.
8006**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.