به گزارش ایرنا زمانی گفته می شد سیستان و بلوچستان استان ظرفیت های پنهان و محرومیت های آشکار است که به دلیل دوری از مرکز و کمبود امکانات ظرفیت ها و توانمندی های آن دیده نشده و مشکلات بلایای طبیعی مانند خشکسالی های 20 ساله بر محرومیت این استان افزوده است.
هم اینک نیز اگر چه خشکسالی و کم آبی و دیگر محرومیت ها همچنان در این استان مرزی وجود دارد اما گویا دیگر ظرفیت ها و قابلیت های سیستان و بلوچستان پنهان نیست و این روزها به چشم امید دولت به عنوان پیشانی یا گلوگاه توسعه تبدیل شده است.
سفرهای مکرر مقامات عالی کشور از ابتدای سالجاری تاکنون به سیستان و بلوچستان نشان دهنده عزم جدی دولت و نظام برای زدودن محرومیت تاریخی از این استان پهناور و مستعد است که حضور 6 تن از معاونان رئیس جمهوری و 10 وزیر در سیستان و بلوچستان از جمله این سفرهاست. همچنین در بیش از 30 سفر معاونان وزرا برای پیگیری امور مربوطه و یا بازدید از مناطق مختلف به این استان آمدند که معاونان وزارتخانه های نیرو و راه و شهرسازی بیشترین آمار این سفرها را به خود اختصاص داده اند. علاوه بر مقامات دولتی، چند تن از مقامات ارشد نظامی کشور و برخی روسای کمیسیون های مجلس شورای اسلامی نیز در این مدت به سیستان و بلوچستان سفر کرده اند.
پنجشنبه هفته گذشته نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر به زاهدان حامل خبرهای خوبی برای مردم سیستان و بلوچستان بود. سفری دو روزه که به همراه معاونان این سازمان، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام شد و از برنامه ریزی دولت برای سرعت بخشیدن به توسعه سیستان و بلوچستان حکایت داشت و نتیجه سفرهای وزیران دولت در سالجاری به این استان را به نمایش گذاشت.
برنامه ای که قرار است با بهره برداری از 52 طرح مهم و حیاتی در مدت باقیمانده از دولت تدبیر و امید اجرایی شود و در این راستا پنج هزار و 600 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. به گفته محمد باقر نوبخت این برنامه که حدود سه هفته پیش به تصویب هیات دولت رسیده در 7 حوزه و 30 بند 11 دستگاه اجرایی را مخاطب خود قرار می دهد. مشکلات موجود در زمینه آب و برق، حمل و نقل، گازرسانی، فرهنگ، کشاورزی، صنعت و معدن، آموزش و پروش حوزه های اصلی این مصوبه دولت را تشکیل می دهد. البته در این میان برای حل مشکل تامین نیروی انسانی و ماندگاری آن در شهرستان های این استان و همچنین توجه ویژه سازمان برنامه و بودجه به تامین اعتبارات مورد نیاز این مصوبه از دیگر بندهای اصلی این برنامه است.

** اختصاص بیش از 1000 میلیارد تومان برای حل بحران آب استان
مهمترین حوزه ای که در این برنامه وجود دارد برنامه ریزی برای حل آب سیستان و بلوچستان است که مصوبات آن اکثر درخواست ها و مطالبات اصلی استان را تحت الشعاع قرار می دهد.
به گفته حمیدرضا عدل معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه که روز پنجشنبه هفته گذشته در شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان به تشریح مصوبه دولت برای توسعه این استان پرداخت؛ به منظور تکمیل عملیات اجرایی آبرسانی به شهرهای شمالی استان، سوران، مهرستان و هیدوج از سد ماشکید علیا و خط انتقال آب از سد زیردان به روستاهای زیردست سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو مکلف شده اند 389 میلیارد تومان طی سال های 97 تا 99 تامین کنند تا این طرح ها به اتمام برسد.
همچنین وزارت نیرو مکلف شده است مشکل خط دوم انتقال آب از چاه نیمه ها به زاهدان را ظرف مدت یک ماه حل و به دفتر معاون اول رئیس جمهوری اعلام کند.
درباره طرح آب های ژرف نیز مقرر شد تا 350 میلیارد تومان از طریق معاونت علم و فناوری ریاست حمهوری در اختیار این پروژه قرار گیرد و تا پایان دولت به اتمام برسد.
همچنین به منظور تامین آب اضطراری شهرهای زابل و زاهدان که از سال آینده به دلیل کمبود بارندگی ها مشکل زیادی خواهند داشت 45 میلیارد تومان از ماده 10 و 12 درخواست شده است.
در این مصوبه تکلیفی هم برای وزارت نیرو به منظور تامین آب بلند مدت و میان مدت تمامی شهرهای سیستان و بلوچستان به ویژه شهرهای شمالی استان تعیین شده که باید برنامه و مطالعات خود را اعلام کند.
به گفته عدل در این راستا وزارت نیرو می تواند یا از منابع آبی تهلاب یا از طریق شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان از طریق خرید تضمینی که در اختیار دولت است مجوزهای لازم را صادر کند و دولت این خرید را انجام دهد. به عبارتی وزارت نیرو باید در زمینه اقدامات اجرایی کمک کند.
حل مشکل چندین ساله آب آشامیدنی حاشیه شهر زاهدان نیز یکی دیگر از بندهای اصلی این مصوبه را به خود اختصاص داده که به این منظور مقرر شده است برای اجرای طرح رینگ پیرامونی این شهر 250 میلیارد تومان به طور مساوی از سوی سازمان برنامه و بودجه استان و شرکت آب و فاضلاب شهری تامین تا بخشی از مسایل حاشیه شهر زاهدان نیز حل شود.
همچنین در میان بندهای این مصوبه صدور مجوزی بسیار موثر وجود دارد که براساس آن بانک مرکزی مکلف شده مابه التفاوت نرخ ارز آب های مرزی که حدود 800 میلیون دلار است را در اختیار سیستان و بلوچستان قرار دهد تا از این محل اعتبار طرح های نیمه تمام آبی استان که نیازمند حدود 120 میلیارد تومان است تا پایان سال تخصیص داده شود.
توجه به مشکل فاضلاب نیز از دیگر بندهای زیرمجموعه حوزه آب در این مصوبه است که بر این اساس وزارت نیرو مکلف شده برای ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر ایرانشهر با روش مشارکت عمومی و خصوصی و اولویت قرار دادن طرح پتروشیمی ایرانشهر اقدامات لازم را انجام دهد.
همچنین معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه ضمن تشریح بندهای این مصوبه از تخصیص 100 درصدی اعتبارات حوزه آب سیستان و بلوچستان در این مصوبه خبر داد. از طرفی قرار است از طریق اوراق مشارکت تخصیص دیگری هم در این زمینه اتفاق بیفتد تا نگرانی ها برطرف شود.
براساس این مصوبه در زمینه حل مشکلات برق سیستان و بلوچستان نیز وزرات نیرو مکلف شده تا ظرف سه ماه نسبت به شروع ساخت بخش بخار نیروگاه گازی بمپور و همچنین ساخت نیروگاه بادی میل نادر در سیستان اقدام کند.

** توسعه حمل و نقل ریلی و جاده ای سیستان و بلوچستان
حوزه حمل و نقل یکی دیگر از بندهای این مصوبه و از مهمترین مشکلات استان سیستان و بلوچستان است که در بخش حمل و نقل ریلی دولت وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرده تا سال 1400 راه آهن چابهار- ایرانشهر- زاهدان و تا دو سال بعد از آن راه آهن زاهدان - میلک را بسازد.
از آنجایی که این طرح منابع مالی زیادی را نیاز دارد در این مصوبه مقرر شده منابع مالی آن تدوین شود تا با استفاده از مجموعه ظرفیت هایی که در اختیار است از جمله تسهیلات مالی داخلی و خارجی این طرح به سرانجام برسد.
موضوع بعدی در این حوزه ساخت باند دوم جاده از زاهدان تا چابهار است که بخش هایی از آن تا کنون در قالب طرح های دیگر انجام شده و یا در حال انجام است. در این مصوبه ساخت باند دوم از ایرانشهر تا چابهار به طور کامل پیش بینی شده است. همچنین احداث و بهره برداری از 45 کیلومتر باند دوم در ابتدای مسیر زاهدان - خاش که میزان تلفات جاده ای آن نیز بالاست و همچنین 50 کیلومتر باند دوم مسیر چابهار - نیکشهر باید تا پایان سال 99 انجام شود که 200 میلیارد تومان برای این طرح ها درنظر گرفته شده است.علاوه براین رفع نقاط حادثه خیز جاده های سیستان و بلوچستان نیز در این حوزه پیش بینی شده است.
تکمیل و بهره برداری از بزرگراه زابل - زاهدان با اعتبار 250 میلیارد تومان و تکمیل و بهره برداری از بزرگراه زابل - میلک با اعتبارات قبلی این پروژه تا پایان سال 99 از دیگر اولویت های جاده ای سیستان و بلوچستان است که در این برنامه پیش بینی شده است.
همچنین در این مصوبه وزارت راه و شهرسازی مکلف شده است در قالب طرح های مردمی تکمیل جاده های روتک خاش، پلیس راه خاش به سمت جوری و تکمیل راه فنوج به سرحه و جاده اسکل آباد به محور کرمان را تامین اعتبار کند.

** گازرسانی پیش نیاز توسعه صنعت در سیستان و بلوچستان
گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان یکی از مهمترین طرح های دولت است که در دو سال اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته و از آنجایی که زمینه توسعه و پیشرفت صنایع را در این استان فراهم می کند یکی دیگر از بندهای مهم مصوبه دولت برای توسعه سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده است.
در این زمینه وزارت نفت مکلف شده تا گازرسانی به تمامی شهرهای سیستان و بلوچستان را سرعت بخشد که برای این کار مصوبه شورای اقتصاد هم گرفته شده است. همچنین برای شهرهای زاهدان و ایرانشهر که عملیات گازرسانی در آن ها در حال انجام است وزارت نفت مکلف شده است تا پایان سال 98 گازرسانی را به پایان برساند.
از طرفی تکمیل خطوط انتقال و شبکه گاز شهرهای خاش و میرجاوه تا سال 1400 نیز از دیگر تکالیف وزارت نفت در این مصوبه است.
بانک مرکزی مکلف شده است از طریق بانک های عامل نسبت به اعطای تسهیلات قرض الحسنه جهت افزایش اشتراک پذیری گاز در سیستان و بلوچستان اقدام کند که مبلغ آن برای هر خانوار 5 میلیون تومان است.
وزارت نفت برای انجام خط لوله انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار قراردادی با مبلغ 245 میلیون یورو منعقد کرده اما سرمایه گذار و پیمانکار اجرایی آن فعال نیست بر همین اساس در این مصوبه این وزارت خانه مکلف شده تا ظرف مدت دوماه این طرح را مجددا تعیین تکلیف کند به طوری که تا پایان سال 99 عملیات این خط لوله تکمیل و گازرسانی به چابهار و نیروگاه کنارک انجام شود.

**ساخت 2 سینما و 6 سالن تئاتر در سیستان و بلوچستان
توجه به زیرساخت های فرهنگی با توجه به کمبودهایی که در این زمینه در سیستان و بلوچستان وجود دارد یکی دیگر از بندهای مصوبه دولت را تشکیل می دهد که حاوی خبرهای خوبی برای هنرمندان و هنردوستان دیار نخل و آفتاب است.
براساس این مصوبه استقرار دو دستگاه سینما سیار در شهرهای زهک و سراوان، سه دستگاه سینما سیار برای شهرهای قصرقند، سرباز و چابهار تا پایان دی ماه 98، بهره برداری از سینمای امید در ایرانشهر، احداث و بهره برداری از سینمای عمومی در چابهار، احداث و تجهیز سالن تئاتر در شهرهای زاهدان و ایرانشهر و احداث و تجهیز 5 سالن تئاتر برای سایر شهرها مشروط به اینکه اراضی توسط شهرداری ها تامین شود، از جمله برنامه های دولت برای توسعه زیرساخت های استان است.

**شناسایی کانون های بحران در سیستان و بلوچستان
حوزه کشاورزی یکی دیگر از مباحث اصلی مطرح شده در مصوبه دولت است که اولین بند آن به کنترل شن های روان و بیابان زدایی اختصاص دارد. وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه مکلف شده است ظرف مدت سه سال 15 هزار هکتار از کانون های بحرانی را شناسایی کند و مالچ پاشی و بیابان زدایی را انجام دهد.
همچنین براساس این مصوبه این وزارت خانه باید اقدامات مربوط به توسعه کشت گلخانه ها در جنوب سیستان و بلوچستان و توسعه پرورش میگو و ماهی در محیط بسته را هم انجام دهد.

** توسعه کارخانه بافت بلوچ
در حوزه صنعت نیز اولین مصوبه دولت مربوط به کارخانه بافت بلوچ در ایرانشهر است که مقرر شده وزارت صمت نسبت به راه اندازی خط ریسندگی شرکت گسترش صنایع بلوچ تا خرداد ماه 98 اقدام کند.
همچنین تکمیل ظرفیت های دیگر کارخانه مثل افزایش ظرفیت تولید از 15 به 22 تن در روز، تقویت خط بافندگی و همچنین ظرفیت چاپ و رنگریزی این شرکت از دیگر اهداف پیش بینی شده در این برنامه است.
پیشرفت طرح کارخانه لاستیک سیستان از دیگر تکالیف وزرات صنعت در این استان است که براساس این برنامه باید آن را به مرحله خوبی از پیشرفت برساند. از طرفی سیستان و بلوچستان به استان های تحت پوشش طرح تولید پوشاک روستایی در کشور اضافه شده است.
توسعه صنایع معدنی نیز یکی دیگر از ظرفیت های سیستان و بلوچستان است که در این زمینه تکمیل مطالعات اکتشافی و ژئوفیزیکی استان در برنامه دولت مورد تاکید قرار گرفته و وزارت صمت از طریق سازمان زمین شناسی و شرکت ایمیدرو باید این مباحث را در اولویت قرار دهد و ظرف 2 سال آن را به اتمام برساند.

** تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان به وسایل گرمایشی استاندارد
وزارت آموزش و پرورش هم براساس این برنامه مکلف شد با همکاری سازمان برنامه و بودجه ظرف مدت 2 سال تمامی بخاری های نفتی مدارس استان سیستان و بلوچستان را با سیستم های جدید گرمایشی جایگزین کند.
براساس مصوبه جدید دولت برای سیستان و بلوچستان سازمان امور استخدامی مکلف شده است تا ظرف یک ماه ضرورت ایجاد اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب این استان را بررسی کند و گزارش آن را ارائه دهد.
همچنین این دستگاه باید نسبت به صدور مجوزهای لازم برای کمک به تامین نیروی انسانی مورد نیاز سیستان و بلوچستان و همچنین پیشنهاد لازم برای جذب و نگهداشت نیروی انسانی دستگاه های اجرایی در شهرستان های جدید استان اقدام کند.
در پایان نیز سازمان برنامه و بودجه هم مکلف شده تا تامین و تخصیص اعتبارات مربوط به این مصوبه را در اولویت قرار دهد.
این مصوبه یا برنامه کوتاه مدت دولت که در واقع شتاب بخش توسعه سیستان و بلوچستان خواهد بود حاصل مصوبات و تصمیمات حدود 200 سفر مقامات عالی کشور در سالجاری به این استان است که سبب پررنگ تر شدن روزنه های امید در این استان محروم و پهناور خواهد شود. امید است اجرای این مصوبه نیز همانند تهیه و تصویب آن با عزم جدی و پیگیری مستمر هیات دولت همراه شود.
9908 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.