به گزارش ایرنا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در این مراسم اظهار داشت: این اثر بخشی از نقش برجسته سرباز هخامنشی با سپر و نیزه ای در دست، مربوط به سده پنجم پیش از میلاد است.
علیرضا جلالزایی گفت: این اثر در فاصله سال های 1311-1312 در کاوش های موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو در تخت جمشید توسط ارنست هرتسفلد کشف و در سال 1316 به سرقت رفت.
وی افزود: این قطعه نقش برجسته 15 سال بعد یعنی در سال 1330 توسط یک مجموعه دار خصوصی خریداری و به موزه هنرهای زیبای مونترال کانادا اهدا شد.
وی بیان کرد: نقش برجسته سرباز هخامنشی نزدیک به 60 سال در این موزه به نمایش گذاشته شده بود تا اینکه در سال 1390 مجددا به سرقت رفت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: این اثر طبق حکم دفتر دادستانی منطقه منهتن نیویورک در سال 96 از یک موسسه حراج آثار هنری نیویورک مصادره شد.
وی افزود: سازمان میراث فرهنگی بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع اقدامات حقوقی خود را آغاز و جمهوری اسلامی ایران در سال 96 با ارائه مدارک مالکیت، استرداد این اثر تاریخی را از دادگاه نیویورک درخواست کرد.
جلالزایی اظهار داشت: با هماهنگی مرکز خدمات حقوقی ریاست جمهوری، مرکز دیوان لاهه، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثابت شد که این شیء تاریخی متعلق به ایران است و دادستانی آمریکا در همان سال رای نهایی خود را مبنی بر استرداد این اثر به ایران صادر کرد.
وی گفت: در نهایت این اثر تاریخی در 13 شهریور 97 تحویل غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل شد و دکتر حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در بازگشت خود از سفر نیویورک این اثر را به ایران بازگرداند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان ادامه داد: سردیس هخامنشی برای اولین بار پس از بازگشت به ایران در موزه بزرگ خراسان رضوی به مدت یکماه به نمایش درآمد.
وی افزود: سیستان و بلوچستان به دلیل داشتن پیشینه تاریخی و ظرفیت های فراوان امروز به عنوان دومین استان میزبان تندیس هخامنشی است.
جلالزایی گفت: این تندیس بعد از 80 سال اسارت از امروز تا 15 فروردین در موزه منطقه جنوب شرق برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است.
وی بیان کرد: امیدواریم بقیه آثار تاریخی جمهوری اسلامی ایران که به سرقت رفته اند، هرچه سریعتر به کشور بازگردانده شوند.
9923 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.