در این مطلب آمده است: هویج، از رایج ترین سبزیجاتی است که در سراسر دنیا در تهیه انواع غذا و سالاد از آن استفاده می شود و طعم آن را هم بچه ها دوست دارند و هم بزرگ تر ها.
هویج، این ریشه دوست داشتنی و محبوب که در رنگ های مختلفی هم به جز نارنجی، یافت می شود، خواص زیادی برای سلامتی دارد.
در این مطلب به برخی از خواص شگفت انگیز هویج اشاره می کنیم.
کاهش کلسترول : کلسترول بالا، برای قلب خطرناک است و همچنین به عنوان یک خطر بزرگ برای بیماران قلبی شناخته می شود. یک خبر خوب برای افراد مبتلا به کلسترول بالا و بیماری های قلبی این است که با مصرف هویج می توانند سطح کلسترول خون خود را کاهش دهند، چون این سبزی حاوی مقادیر زیادی فیبر محلول است و مصرف حدود یک فنجان آن در رئز بسیار مفید خواهد بود.
تقویت حافظه: باور کنید یا نه، اما هویج در بهبود توانایی های ذهنی شما بسیار مفید است، به خصوص تقویت حافظه. هویج حاوی بتاکارون است و این خاصیت را دارد که استرس اکسیداتیو را در مغز کاهش دهد و به این ترتیب به از دست رفتن حافظه و سالمت روان کمک کند. همچنین تحقیقات نشان داده اند که افراد میان سالی که کمتر از دیگران هویج مصرف کرده اند، سه برابر بیشتر به کاهش توانایی های شناختی دچار شده اند.
آنتی اکسیدان بالا: هویج منبع خوبی از آنتی اکسیدان است که خواص زیادی برای سلامتی بدن و جلویگیری از بیماری ها و فرایند پیری دارد. این سبزی همچنین حاوی ویتامین C، بتا کارون، لیکوپن، لووتیان و زاکسنتین است و با باکتری ها و ویروس ها و میکروب ها و رادیکال های آزاد مبارزه می کند.
دشمن سرطان: هویج علاوه بر همه مواد مفیدی که در خود دارد، حاوی کارتنوئید است و بر اساس تحقیقات انجام شده بدن را در برابر انواع سرطان از جمله پروستات، کولون و معده محافظت می کند. همچنین، مصرف هویج در زنان خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.
کاهش بیماری های قلبی :‌بیماری های قلبی و عروقی از رایج ترین مشکلات سلامتی در سراسر دنیا هستند و بنابراین مهم است که بدن را در مقابل آن ها ایمن کنیم. هویج با کاهش استرس اکسیدانتو و تقویت سیستم دفاعی بدن، به کاهش بیماری های قلبی کمک می کند. همچنین در کاهش کلسترول مصرف هویج مفید است و توانایی بدن را برای هضم چربی افزایش می دهد.
سلامت چشم ها : یکی از شناخته شده ترین خواص هویج، خاصیت آن برای چشم هاست. هویج به دلیل دارا بودن ویتامین A، می تواند به سلامت چشم که بیشتر بیماری های آن به دلیل کمبود این ویتامین است، کمک کند. بیماری های مثا آب مروارید و شب کوری با مصرف هویج بهبود می یابند.
جلوگیری از دیابت: هویج مقادیر زیادی بتاکارون در خود دراد و این ماده تا حد زیادی خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. بر اساس مطالعات انجام شده افرادی که میزان بتاکارون خوبی دریافت می کنند، میزان گلوکز در خون آن ها تا 32 درصد بیشتر از افرادی که بتاکارون کمتری مصرف می کنند، در وضعیت تعادل قرار دارد.
سلامت پوست و مو: هویج دارای مقادیر بالایی از بتاکارون و دیگر ترکیبات تاثیر گذار در سلامت پوست و مو مثل ویتامین C و A و سرشار از مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست. مصرف هویج به طروات و درخشان شدن پوست کمک می کند.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.