به گزارش ایرنا تفتان این آتشفشان خفته و آرام در استانی که سالهاست با رنج فقر و محرومیت ناشی از خشکسالی و کم آبی عجین گشته، قامت بر افراشته و دست به سوی آسمان بلند کرده تا اندکی از رحمت الهی را نصیب کویر تشنه کند و خود، جامه ای از برف سپید پوشیده و به مردمان مهربان و زحمتکش این دیار نوید حیات، آبادانی و امید می دهد.
در نیمه های ماه بهمن دانه های برف چنان با آرامی به سوی زمین می آمدند که گویی می خواهند طبیعت زیبا را که در خواب عمیق زمستانی فرو رفته، با نوازش خویش بیدار و به بهاری سبز و با طراوت امیدوار سازند.
رودخانه و جویبارهای زلال دامنه های تفتان که مدتها بود توان جریان و حرکت نداشتند جاری و چنان آهنگ زیبایی از حیات و زندگی را می نوازند که انسان را وادار می کند ساعتها در کنارشان بنشیند و به زیباترین آهنگ روح نواز حیات گوش فرا دهد و هرگز احساس خستگی و کسالت نکند.
خالق یکتا چنان طبیعت زیبایی را در تفتان به تصویر کشیده که کمتر جایی نظیر آن را به خود دیده است، گویا نقاش طبیعت نهایت هنرمندی خود را بر دامنه تفتان خلق کرده، برف بر شاخسار درختان پر از شکوفه آن هم پیش از آغاز بهار فضایی بس شاعرانه و وصف ناشدنی به نمایش گذاشته است.
به هر جا که می نگری تنها زیبایی و لطف و رحمت خالق هستی را می بینی که به تفتان ارزانی داشته است.
این زیبایی وصف ناپذیر بسیاری از مردم هنر دوست و هنرپرور و دوستدار طبیعت و زیبایی سیستان و بلوچستان را به دامنه های تفتان و تمندان کشانده و روستاهای حاشیه این کوه زیبا همچنان شاهد ورود میهمانان و گردشگران هستند.
کودکان و بزرگترهایشان شادمانه گلوله های برف را به هر سمت پرتاب کرده و صورتهای خود را با برف نوازش می دهند و این بازی کودکانه نشان از محبت و دوستی دارد نه خشونت و تنفر.
امید و نشاط و موج احساس شاد زیستن در مردمان این دیار دمیده شده است.
بسیاری از گردشگران با ساخت آدم برفی گویا در آرزوهای کودکانه شان آدمی از جنس محبت و پاکی و بی آلایشی را آرزو می کنند.
اکنون تفتان جامه سپید پوشیده و به سان عروسی زیبا خود را آراسته و به کویرنشینان امید می دهد که اینجا فقط سرزمین خشک و تفتیده و بی آب نیست، فریاد می زند؛ کشاورز زحمتکش از رحمت خدا نا امید نشو، همت را یار خود ساز و به باغ و مزرعه اندرآی و تلاش برای روزی حلال را آغاز کن، تفتان و نعمتهای ارزانی شده آن چوپانان را به خود فرا می خواند و هیبت می زند که کوچی پر برکت را آغازگر باش و با نی و گله به دشت و دمن سرسبز سفر کن و از نعمات الهی بهره ببر.
روستاهای حاشیه و اطراف این کوه به برکت قامت بر افراشته تفتان همواره از آب و هوایی معتدل و خنک و باران و نعمات خدادادی چون باغها و مزارع سرسبز بهره مندند و روستاییان این منطقه از بانشاط ترین و مهربانترین مردمان دیار خویش هستند.
تفتان و روستاها و روستاییان اطراف آن در طول سال به ویژه ایام نوروز و تعطیلات تابستانی و غیره میزبان هم استانیها و سایر هموطنان خویش هستند و شادی و نشاط شان را با مسافران و گردشگران و کوهنوردان تقسیم می کنند.
قله زیبا و سربفلک کشیده تفتان همه ساله پذیرای گردشگران و کوهنوردانی است که از اقصی نقاط کشور به این منطقه سفر می کنند و محو زیبایی آن می شوند، بهار به ویژه فروردین و اردیبهشت بهترین فصل برای گشت و گذار در این کوه و حاشیه های زیبای آن است، آب و هوای ملایم و پاکیزه همراه با بوی معطر پونه و سایر گیاهان وحشی به زیبایی انسان را مجذوب می کنند.
تفتان دارای پوشش گیاهی با غنای گونه ایی زیاد از جمله بنه، کسور، بادام کوهی، انجیر کوهی، زرشک، آویشن، درمنه، شیرین بیان، کاسنی، پونه، آرچین و غیره است.
علاوه بر قله در اطراف تفتان مناظر و باغات زیبا و چشمه های متعددی است که از جمله آنها چشمه های آب معدنی جم چین و چشمه های آب سرد و گرم از جذابیت خاصی برخوردار است.
کوه تفتان در کنار گردشگری و طبیعت گردی بهشتی نهفته برای گردشگران علمی و زمین شناسی بحساب می آید.
شهرستان خاش با جاذبه های توریستی و منحصر به فرد از جمله قله آتشفشانی نیمه فعال تفتان، گل فشان طبیعی پیرگل، درختان سرو کهنسال دهپابید، رودخانه ها و غارهای زیبا، وجود قلعه های تاریخی ایرندگان، حیدرآباد و کمال آباد و مسجد تاریخی جامع و سایر قابلیت ها و ظرفیت های مناسب تفریحی و فرهنگی در حال آماده سازی برای استقبال از بهار و مسافران نوروزی است.
7310 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.