خداداد اولیایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این دوره های آموزشی به منظور توان افزایی مهارتی در میان ساکنان حاشیه شهرهای استان به متقاضیان ارائه شده است.
وی گفت: در این دوره ها 128نفر مرد و 2 هزار و 485 نفر زن شرکت کردند که این آمار نشانگر استقبال بانوان از آموزش های مهارتی بیشتر از مردان بوده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان افزود: رشته های ارائه شده در این مناطق بر مبنای ظرفیت منطقه، شناخت سلیقه خریدار و امکانات در دسترس ساکنان آن شامل مانتو دوز، خیاط لباس های سنتی بلوچ، تولید کننده خانگی اسانس و عرقیات گیاهی، پرورش جوجه بومی، تعمیرکار آبگرمکن های دیواری، نصب و سیم کشی تجهیزات مدارهای الکتریکی ساختمان، تعویض کار روغن خودروهای سبک و غیره است.
وی گفت: آموزش های مهارت محور با هدف رشد اقتصادی و تولیدات ملی، برقراری عدالت آموزشی، افزایش بهره ‌وری و تولید، کاهش هزینه ‌های تولید، رفاه اجتماعی و امید به زندگی به ساکنان این مناطق ارائه می شود.
اولیایی بیان کرد: حاشیه نشینی از مهمترین معضلات اجتماعی شهرهای استان است که حل آن به همت ساکنان این مناطق برای تغییر در معیشت از طریق فرا گرفتن مهارت ها و خود اشتغالی امکان پذیر است در همین راستا اداره کل فنی و حرفه ای با راه اندازی پایگاه های آموزش سیار و بسیج کردن نیروها و امکانات در حاشیه شهر سعی در توان افزایی ساکنان این مناطق دارد.
وی خاطر نشان کرد: نقش آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای در توانمندسازی اقشار آسیب پذیر انکار ناپذیر است و آموزش ‌های مهارتی در ایجاد فرصت‌ های مناسب شغلی، افزایش تولیدات و سطح درآمد و تقویت بنیه اقتصادی خانوارها و کاهش نرخ بیکاری نقش موثری دارد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان افزود: تعامل و همکاری دستگاه‌ های متولی توانمندسازی اقشار جامعه به‌ ویژه قشر محروم در اشتغالزایی به عنوان یکی از موثرترین راهکارهای کاهش آسیب ‌های اجتماعی در جامعه تنها راه حل معضلات حاشیه‌ نشینی و بیکاری است.
وی یکی از رویکردهای پیشرفت اقتصادی را خودباوری و استفاده بهینه از ظرفیت ‌های بومی منطقه عنوان کرد و گفت: اداره‌کل آموزش فنی و حرفه ‌ای سیستان و بلوچستان در راستای ایجاد عدالت آموزشی و توسعه متوازن در شهرستان ‌های استان آموزش ‌های مهارتی را باهمکاری مساجد در سکونتگاه‌ های غیررسمی جهت بهره ‌مندی از ظرفیت ‌های این مناطق گسترش داده است.
اولیایی همچنین به آموزش های مهارتی در روستاها اشاره کرد و اظهار داشت: در 10 ماه گذشته 536 هزار و 210 نفر ساعت آموزش های مهارتی معادل سه هزار و 280نفر دوره آموزشی در روستاهای استان ارائه شده که از این تعداد یک هزار و 59 نفر مرد و 2 هزار و 221 نفر زن بوده اند.
وی گفت: از مجموع 536 هزار و 210 نفر ساعت آموزش های ارائه شده 145 هزار و 317 نفر ساعت برای مردان و 390 هزار و 893نفر ساعت برای بانوان اجرا شده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان با تاکید بر نقش و فعالیت مراکز آموزش فنی و حرفه ای در شهرستان های استان در ارائه هر چه بهتر آموزش ها به روستاییان افزود: این دوره ها با هدف اشتغال در روستاها، ارتقاء مهارت روستاییان، افزایش بهره وری و جلوگیری از مهاجرت روستاییان برگزار شده است.
9923 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.