عیسی کلانتری دوشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در چابهار اظهار داشت: برای تامین آب کشاورزی، آشامیدنی و صنایع کشور چاره ای جز استفاده از آب دریا نداریم و باید چه اکنون و چه آینده به این منابع بیکران و بسیار فراوان رجوع کنیم.
وی افزود: ایران کشور پر آبی نیست و سالهای سال با بحران بی آبی، خشکسالی و مسائل زیست محیطی، گرد و غبار و ریزگردها مواجه است.
معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: 130 میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر ایران در 40 تا 50 سال گذشته به کمتر از 80 میلیارد و مصرف آب از 50 میلیارد مترمکعب به بالای 95 میلیارد مترمکعب رسیده است.
وی با بیان اینکه باید آب مورد نیاز کشور به هر طریق ممکن تامین شود، خاطرنشان کرد: تعیین مکان مناسب و کارشناسی شده با در نظر گرفتن تمام شرایط و رعایت استانداردها برای برداشت آب و شیرین سازی بسیار مهم است و باید با نهایت دقت لازم در مکان، برداشت آب جدی گرفته شود.
کلانتری تاکید کرد: باید تمامی ضوابط و الزامات محیط زیست برای ساخت آب شیرین کن رعایت شود تا بعدها برای حیات آبزیان و موجودات دریایی مشکلی پیش نیاید.
وی تصریح کرد: در سواحل جنوبی کشور با بیش از 2 هزار کیلومتر گستره ممکن است در 400 تا 500 کیلومتر محدودیت برداشت آب داشته باشیم ولی در بقیه نقاط می توانیم آب را شیرین سازی و به مناطق مختلف منتقل کنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: چابهار و کنارک یکی از نقاط مهم ساحلی هستند که به دلیل اتصال به آبهای اقیانوسی برداشت آب و شیرین سازی آن ممکن است و این کار باید هرچه سریعتر انجام شود.
وی افزود: برای صنایع آب بر نظیر پتروشیمی و فولاد در درون سرزمین اصلی مجوزی صادر نمی شود و باید این طرح ها به طرف سواحل هدایت شوند برای همین چابهار یکی از مناطق در نظر گرفته شده توسعه صنایع آب بر است.
کلانتری بیان کرد: منطقه آزاد چابهار موارد زیست محیطی و تمامی ضوابط آن را رعایت کرده و با حساسیت بالا اقدامات لازم را انجام می دهد.
وی با قدردانی از تلاش های مناسب منطقه آزاد چابهار در رعایت الزامات زیست محیطی، افزود: باید سایر مناطق آزاد نظیر چابهار پیشتاز باشند تا مشکلات زیست محیطی پیش نیاید.
معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه مردم چابهار نباید با مشکلاتی نظیر عسلویه رو به رو شوند و زمانی به خاطر وجود پتروشیمی و رهایی از مشکلات و بیماری ها مجبور به کوچ اجباری شوند، خاطرنشان کرد: رعایت تمامی ضوابط محیط زیستی در شهرک پتروشیمی و ساخت آب شیرین کن ضروری است.
وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مشکلی برای طرح های توسعه ای ندارد و تنها خواسته آن رعایت الزامات و ضوابط زیست محیطی است و باید سهم آیندگان نیز حفظ شود.
به گزارش ایرنا، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و هیات همراه از منطقه آزاد، شهرک پتروشیمی، سایت پرورش گاندو ریکوکش، بندر شهید بهشتی و کلانتری و از ظرفیت ها و پتانسیل های حیات وحش و محیط زیست چابهار بازدید و در نشست هایی مسائل و مشکلات زیست محیطی طرح های بزرگ نظیر پتروشیمی را بررسی کردند.
کلانتری در نخستین نشست شورای محیط زیست منطقه آزاد چابهار نیز شرکت کرد.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.