حسین مسگرانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال گذشته در چهارمین دوره کتاب سال سیستان و بلوچستان از دکتر عبدالغفور جهاندیده به خاطر کتاب فرهنگ بلوچی – فارسی تقدیر ویژه به عمل آمد و این کتاب در نوزدهمین نمایشگاه کتاب استانی رونمایی شد.
وی افزود: در این کتاب قطور که در 2 جلد تالیف شده 60 هزار واژه و اصطلاح بلوچی به همراه ترجمه معادل فارسی آنها آمده که بسیار مورد استقبال قرار گرفته و پس از انجام داوری در تهران به عنوان کتاب برتر سال ایران انتخاب و قرار است در هفته جاری از نویسنده آن در تهران با حضور مدیران ارشد کشوری تقدیر شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: این کتاب دارای 2 هزار و 736 صفحه و حاصل زحمات 20 ساله نویسنده است که برای جمع آوری و تالیف آن تلاش های بسیاری انجام داده و به حق این انتخاب شایسته و بجا بود.
وی بیان کرد: اساس کار این فرهنگ بر مبنای گویش مکرانی است که در میان گویش های بلوچی نوعی معیار به شمار می رود و بیشترین کتاب ها و نشریه ها با این گویش چاپ و منتشر می شوند.
مسگرانی افزود: در این فرهنگ 2 زبانه تمامی واژه ها و عبارت های بلوچی علاوه بر خط بلوچی، به خط لاتین نیز نگاشته شده و واژه هایی که معادل فارسی داشته اند معادل آنها هم ذکر شده است.
وی گفت: این فرهنگ علاوه بر گنجینه ای از واژگان بلوچی گنجینه ای از ضرب المثل های بلوچی نیز در دل خود جای داده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: عبدالغفور جهاندیده عضو هیات علمی دانشگاه علوم دریایی چابهار و دانش آموخته دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه علامه طباطبایی است و حماسه سرایی در بلوچستان، سیری در منظومه های عاشقانه بلوچی، تصحیح و توضیح دیوان اشعار فارسی و بلوچی عبدالله روانبد و شرح منظومه مکران از آثار این نویسنده برجسته استان است.
9923**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.