به گزارش ایرنا توجه به فرهنگ و توسعه فعالیت های فرهنگی از جمله دستاوردهای دولت تدبیر و امید در سیستان و بلوچستانی است که تا قبل از سال 92 هیچ سالن سینمایی نداشت و فقر فضاهای فرهنگی، سایه بلندی بر فرهنگ کهن این منطقه انداخته بود.
سایه ای که بیش از مردم، هنر دوستان و هنرمندان استان را زمین گیر کرده بود، اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و توجه به مسائل فرهنگی، نخستین سالن سینمای استاندارد سیستان و بلوچستان با تلاش و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعیت هلال احمر استان راه اندازی شد.
با تأسیس این سینما فعالیت های فرهنگی و سینمایی زاهدان پس از تعطیلی چند ساله دو سینمای قدیمی این شهر جان تازه ای گرفت و مردم شهر صاحب یک سینمای استاندارد شدند.
تاسیس این سالن چندی قبل از برگزاری جشنواره سی و ششم فیلم فجر انجام شد و با فرار رسیدن بهمن، مردم این شهر توانستند برای نخستین بار بزرگترین رویداد سینمایی کشور را در سالن استاندارد و حرفه ای تجربه کنند.
نتیجه برگزاری جشنواره فیلم فجر در یک سینمای استاندارد افزایش مخاطب و فروش خوب فیلمها بود به طوریکه به گفته مسئولان فرهنگی سیستان و بلوچستان تعداد تماشاگران جشنواره فجر زاهدان به بیش از 13 هزار نفر رسید.
این تجربه امسال نیز تکرار شد تا برای نخستین بار در چهل سال گذشته مردم زاهدان در چهار سال متوالی ببینده فیلم‌های فجر شوند. اتفاقی که نتیجه سیاست گذاری های مناسب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 1394 است. البته سه جشنواره قبل از آن در سالهای 88، 90 و 92 در زاهدان برگزار شده بود که پس از وقفه ای 2 ساله مجددا با تلاش های صورت گرفته از نو شروع شد و اینک هفتمین سال را پشت سر می گذارد.
به عقیده بسیاری از فعالان فرهنگی تاسیس سینما هلال زاهدان تاثیر زیادی در جذب مخاطب و افزایش استقبال مردم از سینما در زاهدان داشته است، شرایطی که پیش از آن کمتر دیده شده است.
این موضوع را می‌توان در زابل و چابهار نیز مشاهده کرد، شهرهایی که برای نخستین بار در چند سال اخیر، با اجرای سیاست های توسعه فضاهای فرهنگی دولت تدبیر و امید صاحب سینما شدند و مردم این شهرها تاکنون استقبال مناسبی از اکران فیلم ها داشتند.
در دهه فجر امسال نیز به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و بر اساس اعلام سازمان سینمایی 14 فیلم از جمع فیلم‌های جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای اکران از 12 تا 18 بهمن‌ماه در سالن های سینمایی هلال و اشراق زاهدان برای مخاطبان سیستان و بلوچستانی در نظر گرفته شده است که با وجود تعداد زیادی از مردم هنردوست زاهدانی در مراسم افتتاحیه شب گذشته پیش بینی می شود مانند سال گذشته استقبال خوبی از هفتمین جشنواره فیلم فجر استان انجام شود.
در این میان تلاش هنرمندان و مدیران و مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نقش بسیار مهمی در رونق سینما در این استان داشته بطوریکه هم اینک شماری از هنرمندان برجسته هنر سینما از جمله خانم فرشته سرابندی، محمد رضا هدایتی، حسین ریگی و یاسین خوشامدزهی از افتخارات هنر سینما سیستان و بلوچستان هستند.
9908 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.