به گزارش ایرنا در سال 1359 سازمانی از ادغام سه واحد آموزشی «اداره کل تعلیمات حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی، صندوق کارآموزی و کانون کارآموزی» با نام سازمان آموزش فنی و نیروی انسانی تشکیل شد که در سال 60 به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تغییر نام یافت و هم اینک وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
این سازمان علاوه بر ستاد مرکزی، دارای 31 اداره کل، بیش از 600 مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و بیش از 17 هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد در سطح کشور و همچنین مرکز آموزش تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای است.
ماموریت اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای آموزش، پژوهش، تولید استانداردهای آموزشی و ارزشیابی مهارت نیروی کار کشور است که فرآیند آموزش در قالب دوره های یک تا 18 ماهه به صورت کوتاه مدت و پودمان های تکمیلی بین سطوح تحصیلی از طریق آموزش در مراکز ثابت بخش دولتی، تیم های سیار شهری و روستایی، مراکز جوار صنایع و صنوف، مراکز جوار دانشگاه، مراکز جوار زندان، مراکز جوار پادگان ها، آموزش در مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای و همچنین آموزش در بخش غیر دولتی توسط آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد انجام می شود.
این سازمان در زمینه تامین و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات و ارتقای فرهنگ مهارت های فنی جامعه نقش مهمی دارد.
دولت نسبت به مهارت آموزی نگاهی ویژه دارد به طوری که گسترش مهارت آموزی در بین جوانان و افراد جویای کار از مهمترین برنامه های دولتمردان محسوب می شود.

** مهارت آموزی بستر ساز توسعه اقتصادی و رفع معضل اشتغال است
اشتغال فراگیر و کاهش میزان بیکاری تنها در گرو توسعه آموزش های فنی و مهارتی است و توسعه و عمومی کردن این آموزش ها امکان بهینه سازی منابع، کاهش هزینه تولید، جلوگیری از هدر رفت نیروی انسانی و ارتقای کیفی کار را فراهم می کند.
مهارت‌ آموزی نقش مهمی در بهبود فضای کسب‌ و کار، افزایش اشتغال مولد و استفاده‌ مطلوب از فرصت‌ ها دارد و در چارچوب مهارت‌ های تخصصی و فنی می‌ توان نیازهای مختلف اقتصادی و اجتماعی را رفع کرد.
بیکاری فزاینده دانش آموختگان دانشگاه ها گویای این مهم است و مادامی که افراد مهارتی فرا نگرفته باشند نمی توانند شغلی پیدا کنند.
سیستان و بلوچستان ظرفیت های نهفته بسیاری دارد که گسترش مهارت آموزی در این استان منجر به استعدادیابی و کشف ظرفیت ها و سوق دادن آنها به سمت تولید و توسعه منطقه می شود.
شماری از کارآموزان مراکز فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از توسعه مراکز سازمان آموزش فنی و حرفه ای قدردانی کرده و بر توسعه رشته ها و گروه های حرفه آموزی تاکید کردند.
حسین محمودی که اکنون دارای کارگاه تولید درب و پنجره است گفت: اگر مراکز علمی استان هایی مانند سیستان و بلوچستان از سالهای گذشته به تاسیس رشته های فنی و حرفه ای اقدام می کردند امروز شمار جوانان جویای کار و بیکار این همه افزایش پیدا نمی کرد.
وی افزود: من خودم در مرکز آموزش فنی و حرفه ای آموزش دیده و بلافاصله پس از پایان دوره در کارگاه درب و پنجره سازی مشغول بکار شدم و پس از مدت کوتاهی اقدام به ایجاد کارگاه کردم و چند نفر دیگر نیز در این کارگاه مشغول بکار هستند.
رستم کوچکزهی یکی از جوانان حرفه آموز نیز گفت: دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه دولتی هستم از آنجایی که شغل دولتی پیدا نکردم و نیاز به تامین امرار معاش داشتم بهترین کار را در حرفه آموزی دیدم و تصمیم دارم پس از پایان دوره آموزشی با دایر کردن واحد تولیدی ضمن ایجاد اشتغال برای خودم تعدادی دیگر از افراد جویای کار را نیز مشغول بکار کنم.
وی تصریح کرد: به جوانان توصیه می کنم بجای تلاش برای پشت میز نشینی که آنهم به احتمال زیاد موفق استخدام نخواهند شد، بهتر است با مراجعه به مراکز آموزش فنی و حرفه ای به فراگیری حرفه رو آورند تا نیاز استان را برآورده سازند.
کوچکزهی ادامه داد: با توجه به اجرای طرح های مختلف زیربنایی در استان مانند طرح انتقال گاز، راه آهن، فعالیت های بندری و صدها طرح کوچک و بزرگ
تمامی این طرح ها نیاز به فعالیت ها و کسب و کار جنبی دارند که جوانان می توانند از هم اکنون با حرفه آموزی لازم این نیازها را در آینده تامین کنند.

** ایجاد جامعه مهارت گرا مهمترین اصل در حل مشکلات بیکاری و فقر است
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح فعالیت های این سازمان در طول سالهای انقلاب اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی در این استان تنها یک مرکز ثابت فعال فنی و حرفه ای وجود داشت که به برکت نظام جمهوری اسلامی هم اینک 24 مرکز فنی و حرفه ای زیر پوشش این اداره کل فعالیت می کنند.
خداداد اولیائی گفت: قبل از انقلاب 18 کارگاه ثابت در سیستان و بلوچستان وجود داشت که اینک به 166 کارگاه افزایش یافته است.
وی افزود: قبل از انقلاب هیچگونه آموزشگاه آزاد خصوصی در سیستان و بلوچستان دایر نبوده در حالی که به برکت پیروزی انقلاب در حال حاضر 198 آموزشگاه بخش خصوصی در این استان فعال هستند.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان بیان کرد: حرفه های آموزشی پیش از انقلاب تنها 30 حرفه بوده که در سال 97 به 400 حرفه در استان افزایش یافته است.
وی مربیان فعال پیش از انقلاب را 25 نفر عنوان کرد و گفت: هم اینک 170 مربی فعال در مراکز این سازمان در حال ارائه آموزش های لازم به حرفه آموزان سیستان و بلوچستان هستند.
اولیائی افزود: ظرفیت آموزشی قبل از انقلاب 500 هزار نفر ساعت بود در حالی که اکنون چهار میلیون و 500 هزار نفر ساعت است.
وی گروه هدف قبل از انقلاب را کارجویان و آسیب دیدگان عنوان کرد و گفت: به منظور توسعه فعالیت های فنی و حرفه ای و ارائه آموزشهای لازم به علاقه مندان هم اکنون گروه های هدف این سازمان را کارجویان، آسیب دیدگان، روستاییان و عشایر، شاغلین صنایع و صنوف، دانشجویان، فارغ التحصیلان، سربازان، زندانیان، حاشیه نشینان شهری و معتادان بهبودیافته تشکیل می دهند.
وی اظهار داشت: قبل از انقلاب تنها یک خوابگاه شبانه روزی در سیستان و بلوچستان دایر بوده که اکنون 9 خوابگاه فعال در استان وجود دارد.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان باوجود ظرفیت ها و توانمندیهای فراوان و تلاش های گسترده نظام جمهوری اسلامی هنوز به توسعه و پیشرفت لازم نرسیده و در دوره ای که مسئولان نظام به ویژه رهبر معظم انقلاب و دولتمردان نگاه ویژه ای به شکوفایی این ظرفیت ها و توسعه این استان دارند ایجاب می کند جوانان و تمامی نیروهای جویای کار بومی و غیر بومی با استفاده از این فرصت بدست آمده و حرفه آموزی های مورد نیاز منطقه بازار کسب و کار را رونق بخشند و در کنار سرمایه گذاریهای بخش خصوصی سهم بزرگی از توسعه و پیشرفت استان را به خود اختصاص دهند.
9923 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.