در این مطلب آمده است: خشکسالی های دو دهه اخیر، محرومیت های شدید اقتصادی در سیستان و بلوچستان و آمار زیاد بیکاری سبب شده است قاچاق در استان افزایش پیدا کند، از طرفی زمینه های مساعد برای اشتغال سالم ساکنان مناطق مرزی نیز فراهم نشد و در برخی مناطق، تبادلات مرزی با قوانین دست و پاگیر برخی نهادها مواجه و مجموع این مشکلات سبب شد بسیاری به مشاغل کاذب و عده ای هم به قاچاق روی آورند. در این میان سودآوری بالای قاچاق کالا اعم از سوخت و دام زنده مهم ترین دلیل گرایش این قبیل افراد به این سمت و سو است که البته با وجود اقداماتی برای مقابله با آن به نظر می رسد کافی نبوده است و نیست.
گفته های مردمی
یکی از شهروندان زاهدان به خبرنگار ما می گوید: همیشه وصله قاچاق به استان زده می شود و متاسفانه نگاه ها به این خطه واقعی نیست، در حالی که شاید بسیاری از افرادی که در قاچاق دست دارند، از این استان نباشند و از طرفی هم خیلی ها از روی ناچاری به این مشاغل رو آوردند. «اربابی» می افزاید: گاهی مشکلاتی در مرکز کشور توسط سودجویان رقم می خورد و به یک باره قیمت ارز و قیمت کالاهای اساسی هم افزایش می یابد و گاه این موضوع را هم به قاچاق ربط می دهند! «نارویی» از دیگر شهروندان نصرت آبادی ساکن زاهدان می گوید: با وجود خدمات نظام و دولتمردان به این منطقه اما هنوز چاله های زیادی در استان وجود دارد که پر نشده و برای رفع آن نیز چاره اندیشی نشده است، به عنوان نمونه برای ایجاد صنایع و واحدهای تولیدی به منظور اشتغال زایی جوانان اقدام جدی انجام نشده است و به ناچار برخی برای تامین مایحتاج زندگی به سمت قاچاق سوخت یا دام می روند و در این میان حتی ممکن است جان خود را نیز از دست بدهند. وی اضافه می کند: البته قاچاق سوخت و دام فقط منحصر به این منطقه نیست، در حالی که در بسیاری از استان ها قاچاق و بارگیری کالاهای ممنوع انجام و برای سود بیشتر از مرز ها خارج می شود اما اغلب به نام مردم این استان ثبت می شود. «ارباب زهی» از ساکنان منطقه هیرمند هم می گوید: سال ها مردم دچار خشکسالی و مشکلات دیگر هستند و برای تامین معاش به دیگر مناطق کشور و استان کوچ می کنند و در این میان برخی نیز به قاچاق رو می آورند که البته قابل توجیه و دفاع نیست اما باید قبول کرد که فرصت اشتغال در منطقه بسیار کم است، از طرفی شغل بیشتر مردم کشاورزی و دامداری بود که آن هم از بین رفته است.
معضل ورود دام زنده
دبیر کمیسیون برنامه ریزی و هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در این باره می گوید: در قسمت دام زنده ورودی، بیشتر از خروجی است، خارج شدن دام از مرزها بیشتر به سمت مرزهای غربی و جنوبی است و عمده قاچاقی هم که در حوزه دام در استان می شود، بیشتر خروجی دام به عمق کشور و بیشتر از نوع شتر است. «محمد محبی»می افزاید: نوسانات نرخ ارز یکی از دلایل اصلی رویکرد قاچاق است، به ویژه کالاهایی که دولت به آن یارانه اختصاص می دهد و عمده ترین آن سوخت است که از اردیبهشت ماه با افزایش رو به جلوی ارز به یک باره، بنزین هم که در سبد کالاهای قاچاق قرار نداشت، وارد این چرخه شد. وی ادامه می دهد: در 9 ماه امسال فقط در حوزه کشفیات قاچاق سوخت به ویژه بنزین، نفت و گازوئیل،11 میلیون و660 هزار و 576 لیتر و در قسمت دام به ویژه دام سنگین دو هزارو 357 راس توسط مرزبانان استان کشف و ضبط شد. وی اضافه می کند: با توجه به کاهش قیمت روپیه در پاکستان به تازگی قاچاق شتر به استان را شاهد بودیم که برای قاچاقچیان سود خوبی به همراه دارد اما نکته قابل تامل این است که برای ارائه تسهیلات به وارد کنندگان دام و کاهش زمان قرنطینه و ارز مبادله ای باید اقدامات زیادی انجام شود که قدم هایی برداشته شده و به عنوان نمونه، مدت قرنطینه از 24 روز به پنج روز کاهش یافته است. این امر به منظور تشویق سرمایه گذاران و وارد کنندگان دام انجام شده است تا قاچاق کاهش یابد. وی تصریح می کند: با توجه به شرایط خشکسالی در استان و نبود علوفه دام فقط برای تامین گوشت مورد نیاز مردم کشور اقدام به ورود دام زنده، کشتار، بسته بندی و توزیع آن می شود. محبی ادامه می دهد: برای مبارزه با قاچاق، انسجام دستگاه های متولی در این هدف گیری از مهم ترین موضوع هاست که در مبارزه با قاچاق کالا و ارز سبب افزایش تولید ملی و قابلیت مصرف آن در کشور می شود و مردم نیز باید با حمایت و خرید کالاهای تولیدی داخل به این امر کمک کنند، زیرا ورود قاچاقی کالا از خارج به داخل در عمل سبب ضربه زدن به تولیدات داخلی و بیکاری افراد و در نتیجه روی آوردن افراد به قاچاق می شود. وی اضافه می کند: بزرگ ترین مشکل، بی توجهی به قاچاق سوخت و کالا در دیگر استان هاست، در حالی که سیستان و بلوچستان به تنهایی پیشگام در عرصه مبارزه با قاچاق بوده است و از سیستم های پیشرفته برای پیشگیری از ورود قاچاق به استان بهره می برد به طوری که در هیچ جای کشور استفاده نشده است.
شناسایی 270 نفتکش
دبیر کمیسیون برنامه ریزی و هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان، می گوید: انسجام دستگاه های متولی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان طی سال های اخیر سبب شده است امسال طی 9 ماه، کشفیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 61 درصد رشد داشته باشد که این موضوع نشانگر عزم مسئولان و دستگاه های متولی در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. وی بیان می کند: فقط در حوزه کشفیات سوخت از ابتدای امسال 270 نفتکش قاچاق شناسایی و توقیف شد و بیشتر پیگیری ها در قسمت قاچاق است، بیشترین پرونده های تشکیل شده در قسمت قاچاق سوخت به این قسمت ارتباط دارد. وی اظهار می کند: اقدامات خوبی برای مبارزه با قاچاق سوخت انجام شده است که از آن جمله می توان به اجرای طرح های کدینگ، جی پی اس، نظارت بر کارت های هوشمند سوخت، پایش بارنامه ها و صورت وضعیت هایی که از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای انجام می شود، اشاره کرد و سیستان و بلوچستان در بیشتر این طرح ها به عنوان طراح شناخته می شود. وی می افزاید: برای جلوگیری از قاچاق کالا و ارز باید حساسیت های آن به دیگر استان ها از جمله استان های همجوار و مرکزی هم منتقل شود و نکته اصلی این که با برآورد میدانی که انجام دادیم، بیش از 85 درصد قاچاق انجام شده از مرز های استان در حوزه سوخت مربوط به این استان نبود و سیستان و بلوچستان فقط مسیر عبور بود و قربانی این قاچاق لقب گرفت، در حالی که خاستگاه قاچاق سوختی که انجام می شود بیشتر شیراز، اصفهان، کرمان و حتی تهران است که باید دقت نظر بیشتری بر آن شود. وی تصریح می کند: با توجه به گستردگی مرزها و تکالیفی که بر دستگاه های متولی در حوزه مرز است امکان برخورد با قاچاق سوخت وجود ندارد و باید این معضل را از مبدا رفع کرد. وی ادامه می دهد: مسئولان ارشد وزارت نفت به همین منظور در استان حضور پیدا کردند و مطالبات در جلسه ای با آن ها بررسی شد و پیگیری آن ها در این حوزه قابل ستایش است، فعال شدن کارت سوخت هوشمند که پیشنهاد استان بود در حال اجرایی شدن است و قسمت عمده کار عملیاتی شده است که این موضوع خود به حذف و جلوگیری از ورود کارت های مهاجر به این استان کمک می کند. به گفته وی، یکی از دلایل طولانی شدن صف های بنزین و گازوئیل در استان، ورود کارت های سوخت مهاجر است که از دیگر نقاط کشور وارد می شود.
معضل لوازم آرایشی قاچاق
محبی اضافه می کند: یکی از معضلات دیگر، قاچاق کالای بهداشتی و آرایشی تقلبی از پاکستان به کشور است که به دلیل ارزان بودن توسط مردم خریداری می شود و آثار زیانباری به دلیل فاسد بودن و اطلاع نداشتن مردم از این مورد به دنبال دارد. به گفته وی بر اساس آمارهای ارائه شده، ایران دومین مصرف کننده کالای آرایشی و بهداشتی بعد از عربستان سعودی است، سن استفاده کنندگان از کالای آرایشی و بهداشتی هم در کشور بسیار پایین آمده و به 10 تا 11 سال رسیده است در حالی که در کشورهای دیگر، افراد بالای 40 سال از آن استفاده می کنند.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.