به گزارش ایرنا محسن حیدری روز شنبه در دیدار با فرماندار مهرستان اظهار داشت: این هشتمین اداره هواشناسی اصلی سیستان و بلوچستان است که مأموریت بین المللی دارد، یعنی علاوه بر اینکه اطلاعات آن در داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد، کشورهای همسایه نیز از داده های آن بهره می برند.
وی با بیان اینکه با افتتاح هواشناسی مهرستان تعداد ادارات هواشناسی اصلی و فرعی استان به 12 مورد افزایش می یابد، افزود: هم اکنون سیستان و بلوچستان به لحاظ تعداد و توزیع ایستگاه های هواشناسی در استان با کمبودهایی مواجه است که برای جبران آن در حال احداث سه ایستگاه جدید هواشناسی در زرآباد کنارک، پسابندر چابهار و دلگان هستیم.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: علاوه بر این، پنج ایستگاه خودکار هواشناسی در برنامه ریزی های امسال هواشناسی استان قرار گرفته که در صورت تأمین اعتبار راه اندازی می شود.
حیدری با بیان اینکه تقویت شبکه پایش هواشناسی ضمن بهبود محصولات هواشناسی سبب آشکارسازی ویژگی های اقلیمی تمام مناطق استان می شود، گفت: هنوز اقلیم برخی نواحی استان برای ما آشکار نشده است که این موضوع نقطه ضعفی برای اجرای طرح های توسعه در این مناطق بشمار می رود اما با توجه به اهمیت موضوع، برنامه بلندمدتی برای توسعه شبکه پایش هواشناسی تعریف شده که اجرای آن این خلأها را جبران کند.
وی ادامه داد: ایستگاه های هواشناسی و دسترسی به داده های اقلیمی نقش غیر قابل انکاری در فرایندهای توسعه دارد، افزود: برای موفقیت در اجرا و بهره برداری مناسب از طرح های توسعه راهی جز استفاده از اطلاعات هواشناسی و اقلیمی وجود ندارد. چراکه اگر ویژگی های اقلیمی در اجرای پروژه ها لحاظ نشود، ممکن است که طرح به مخاطره بیفتد.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: برای نمونه اگر بدون اطلاعات هواشناسی و گلباد منطقه و همچنین بدون مطالعه شرایط اقلیمی آن، فرودگاهی تأسیس شود امکان دارد بخشی از پروازهای آن منطقه به دلیل مخاطرات آب و هوایی و پدیده های مخرب جوی زیاد لغو شود.
حیدری تأکید کرد: دانش هواشناسی به منظور ورود برای موفقیت چند بعدی در برنامه ریزی های کلان و کوچک و همچنین فعالیت های روزمره زندگی مردم است تا بهترین شرایط با کم مخاطره ترین وضعیت برای جامعه فراهم شود.
به گزارش ایرنا اداره هواشناسی مهرستان از سال گذشته فعالیت خود را به طور آزمایشی آغاز کرد و هم اینک در آستانه افتتاح و فعالیت رسمی قرار دارد.
مهرستان با 70 هزار و 579 نفر جمعیت از جمله شهرستان‌های تابعه استان سیستان و بلوچستان است که در دی ماه 1387 به عنوان شهرستانی جدیدالتأسیس به تقسیمات کشوری افزوده شد. این شهرستان مرزی در 420 کیلومتری جنوب شرق زاهدان و 98 کیلومتری سراوان و در همسایگی کشور پاکستان قرار دارد و از طریق شهرستان سرباز به بندر چابهار متصل می شود.
9908 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.