علی ملاشاهی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: علاوه بر این میانگین بارش های سیستان و بلوچستان نسبت به زمان مشابه در بلند مدت نیز بیش از 88 درصد کاهش یافته و با کسری جدی بارش مواجه است.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان بدترین وضعیت دریافت بارش را در بین 31 استان کشور دارد، گفت: همچنان 100 درصد مساحت این استان تحت تاثیر درجات مختلف خشکسالی قرار دارد که شیب آن به سمت افزایش مساحت تحت تاثیر خشکسالی «بسیار شدید» در حرکت است.
رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به تغییر اقلیم و گرمایش جهانی، افزود: همچنان واچرخند جنب حاره ای بر روی فلات ایران حاکمیتی نسبی دارد و پیش بینی می شود در سه ماه آینده دمای این استان نسبت به بلندمدت روند افزایشی داشته باشد.
وی ادامه داد: حاکمیت نسبی واچرخند جنب حاره در نواحی جنوبی کشور نه تنها موجب افزایش پایداری نسبی هوا و کاهش فعالیت سامانه های بارشی بر روی فلات ایران می شود بلکه افزایش دمای هوا را نیز در پی دارد.
ملاشاهی تصریح کرد: بر اساس نقشه های پیش بینی فصلی و شرایط پدیده های دور پیوندی علی رغم اینکه در بهمن ماه بارش های هرچند اندک در سیستان و بلوچستان پیش بینی می شود اما روند بلند مدت بارش در کشور و استان کاهشی است.
وی با اشاره به ادامه شرایط کاهش بارندگی در سیستان و بلوچستان توصیه کرد: برای چنین شرایطی تدوین و اجرای برنامه ملی جهت تامین پایدار آب و اتخاذ روش های سازگاری با کم آبی بویژه در جنوب شرق کشور لازم است.
9908**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.