به گزارش ایرنا زمانی گفته می شد سیستان و بلوچستان استان ظرفیت های پنهان و محرومیت های آشکار است که به دلیل دوری از مرکز و کمبود امکانات توانمندی های آن دیده نشده و مشکلات بلایای طبیعی مانند خشکسالی های 20 ساله بر محرومیت این استان افزوده است.
هم اینک نیز اگر چه خشکسالی و کم آبی و دیگر محرومیت ها همچنان در این استان مرزی وجود دارد اما گویا دیگر ظرفیت ها و قابلیت های سیستان و بلوچستان پنهان نیست و این روزها به چشم امید دولت به عنوان پیشانی یا گلوگاه توسعه تبدیل شده است. از طرفی معافیت بندر چابهار از تحریم های جدید اقتصادی نیز در شرایط فعلی ظرفیت های سیستان و بلوچستان را دو چندان کرده است.
سفرهای مکرر مقامات عالی کشور از ابتدای سالجاری تاکنون به سیستان و بلوچستان نشان دهنده عزم جدی دولت و نظام برای زدودن محرومیت تاریخی از این استان پهناور و مستعد است.
توجه به سیستان و بلوچستان و برداشتن گام های عملی در راستای نشان دادن این توجه یکی از دستاوردهای تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران است که سبب شده دولت با دوری از اقتصاد نفت محور به دیگر ظرفیت های اقتصادی کشور روی آورد و از این طریق محرومیتی را که باید سال ها پیش از بین می رفت در سایه این توجه کاهش دهد.

** 216 سفر مقامات عالی کشور به سیستان و بلوچستان
بنا بر آمار استانداری سیستان و بلوچستان از ابتدای سالجاری تا کنون 216 سفر توسط مقامات عالی کشور به این استان انجام شده است که حضور 6 تن از معاونان رئیس جمهوری و 10 وزیر در سیستان و بلوچستان از جمله این سفرهاست. همچنین در بیش از 30 سفر معاونان وزرا برای پیگیری امور مربوطه و یا بازدید از مناطق مختلف به این استان آمدند که معاونان وزارتخانه های نیرو و راه و شهرسازی بیشترین آمار این سفرها را به خود اختصاص داده اند. علاوه بر مقامات دولتی، چند تن از مقامات ارشد نظامی کشور و برخی روسای کمیسیون های مجلس شورای اسلامی نیز در این مدت به سیستان و بلوچستان سفر کرده اند.
نمونه بارز توجه دولت به سیستان و بلوچستان در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهوری به همراه چند تن از وزرا و دیگر مقامات عالی کشور در یازدهم دی ماه سالجاری رقم خورد که خبرهای خوشی از مبارزه با خشکسالی و پیگیری برای گرفتن حق آبه هیرمند تا نویدهایی برای توسعه صنعتی این استان را برای مردم به ارمغان آورد.

**فاصله گرفتن از سفرهای نمادین استانی
همراهی وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، نیرو، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل فرودگاههای کشور و رئیس بنیاد مستعضفان، مشاور رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و مدیرکل تامین مسکن این نهاد حمایتی با معاون اول رئیس جمهور در این سفر نشان دهنده نگاهی همه جانبه در زمینه توسعه سیستان و بلوچستان است.
وزیرانی که برخی از آنها برای دومین یا حتی سومین بار در سالجاری به این استان سفر کرده و هر یک ریز و درشت مشکلات و فرصت های این سرزمین را از نظر گذرانده اند.
از دیگر نکات جالب توجه این سفر این بود که به جای سفر به مرکز سیستان و بلوچستان این بار دولتی ها سفر خود را از شهر ایرانشهر آغاز کردند و با رفتن به شهری دور از مرکز مانند قصرقند این سفر را از حالت سفرهای نمادین استانی خارج کردند. علاوه بر این در مجموع سفرهای مقامات عالی کشور به سیستان و بلوچستان از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از 30 سفر به مقصد شهرستان های مختلف این استان انجام شده که نویدبخش عزم دولت برای توسعه ای متوازن و همه جانبه از شمال تا جنوب سیستان و بلوچستان است.
دو سفر مستقل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمال و جنوب استان سیستان و بلوچستان و یک سفر به همراه معاون اول رئیس جمهوری و نشست صمیمانه با هنرمندان و مدیران نشان از توجه ویژه دولت به مسائل فرهنگی و هنری این استان دارد.

** دستاورد سفر معاون اول رئیس جمهوری و هیات همراه
افتتاح ترمینال جدید مسافربری فرودگاه ایرانشهر، افتتاح 800 واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) در قصرقند، امضای تفاهمنامه همکاری طرح پیشرفت و آبادانی شهرستان قصرقند در راستای اقتصاد مقاومتی، محرومیت زدایی و ایجاد معیشت پایدار میان بنیاد مستضعفان و استانداری سیستان و بلوچستان و آشنایی با توانمندی های بومی این شهرستان در صنعت گردشگری از جمله دستاوردهای سفر جهانگیری و هیات همراه به این استان بود.
این سفر همچنین وعده های خوبی را برای مردم سیستان و بلوچستان به همراه داشت که از جمله مهمترین آنها می توان به اجرایی شدن طرح توسعه سواحل مکران، حرکت جهادی در توسعه بزرگراههای استان، گسترش فعالیت کارخانه بافت بلوچ، پیگیری برای راه اندازی کارخانه لاستیک در سیستان، افزایش 2 برابری ظرفیت نیروگاهی سیستان و بلوچستان تا پایان سالجاری و ایجاد هزار واحد مسکونی ویژه مددجویان کمیته امداد اشاره کرد.
همچنین از آنجایی که بزرگترین مشکل مردم سیستان و بلوچستان کمبود منابع آبی است از جمله وعده های شاخص این سفر پیگیری جدی برای تحقق حق آبه هیرمند، صدور مجور برای شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان، اختصاص 625 میلیارد ریال برای طرح های اضطراری آب شرب و افزایش تعداد تانکر و سهمیه آب آشامیدنی در روستاهای استان بود.
حال که سیستان و بلوچستان در کانون توجه و تدبیر دولتمردان قرار گرفته روزنه های امید بیش از پیش در دل مردمان دیار نخل و آفتاب خودنمایی می کند و این مردم سفر هر یک از مقامات کشوری را گامی جدید در جهت توسعه و پیشرفت این سرزمین می پندارند و امید به آینده زمینه ساز نشاط و شادابی در جامعه شهری و روستایی این استان شده است.
انتصاب استانداری سخت کوش و آگاه به مسائل مختلف استان که به نوعی می توان وی را از نیروهای بومی استان محسوب کرد نشانی دیگر از توجه و تدبیر دولت دوازدهم به توسعه و پیشرفت سیستان و بلوچستان است.
امید است مسئولان سیستان و بلوچستان اعم از استاندار، فرمانداران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران کل این توجه دولت را غنیمت شمرده و در سایه آن قدم های بزرگی برای رفع محرومیت و توسعه روزافزون پهناورترین استان کشور بردارند و پیگیری جدی مصوبات این گونه سفرها را در اولویت کاری خود قرار داده و بیش از پیش برای خدمت به مردم صبور این خطه از کشور فعالیت کنند.
این فعالیت ها، تدابیر و توجهات دولت و مسئولان استانی زمانی به نتیجه دلخواه می رسد که همراهی و همگامی مردم و حضور نقش آفرین سرمایه گذاران بخش خصوصی را در کنار خود داشته باشند و به یقین مردم مرزدار و وفادار سیستان و بلوچستان که در طول تاریخ چهل ساله انقلاب با حضور در صحنه های مختلف حمایت و پشتیبانی شان را از نظام اسلامی و دولت به اثبات رسانده اند، در راستای پیشرفت و توسعه این دیار کهن از هیچ تلاشی فروگذار نبوده و یاریگر مسئولان در تحقق برنامه های توسعه ای هستند.
9908 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.