مهرداد میرزایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیرو مصوبه کمیته صید شیلات ایران مجوز صید با قلاب برای 16 فروند شناور صادر شده تا افراد بومی منطقه بتوانند برای ترویج و توسعه این روش صید ورود کنند.
وی افزود: با حضور این نوع شناورها و قابلیت صید پیشرفته شاهد افزایش کیفیت و کمیت صید استحصالی از اقیانوس هند خواهیم بود.
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت:همچنین با همکاری سازمان شیلات ایران 250 مجوز صید با قلاب برای قایق ها صادر شده که در حال انجام است.
وی به سرمایه گذاری در زمینه آماده سازی و ساخت 16 فروند لنج جدید اشاره کرد و افزود:برای این شناورها 32 میلیارد تومان سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی توسط افراد بومی منطقه انجام شده که می توان گفت با راهنمایی و هدایت شیلات سرمایه های سرگردان و راکد مردم بومی در حوزه صید و صیادی گسیل پیدا کرده و بدون یک ریال تسهیلات بانکی این اقدام مهم انجام شده است.
میرزایی تصریح کرد:در شرایط کنونی ایجاد هر شغل بیش از 200 میلیون تومان اعتبار دولتی از طریق تسهیلات بانکی و هماهنگی با ارگان های مختلف را می طلبد و خیلی هم زمان بر است اما با 32 میلیارد تومان حدود هزار شغل جدید در حوزه شیلات ایجاد شده است.
وی از جمله مزیت ها و اهداف مهم صدور مجوز صید با قلاب توسط لنج ها(لانگ لاین) را انتخاب صید دلخواه، بازارپسندی، سودآوری، بالابردن کیفیت صید و حفظ ذخایر آبزیان عنوان کرد.
قائم مقام اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: این اقدام می تواند به افزایش کیفیت ماهیان استحصالی کمک کند و سبب توسعه روش های نوین صید شود.
وی بیان کرد: صید با قلاب از سیاست ها و روش های مورد حمایت و استقبال سازمان شیلات ایران است که در این روش صید ماهی به صورت انتخابی انجام شده و پس از انجام خون گیری و سردسازی در شناور با بالاترین کیفیت به ساحل انتقال داده می شوند.
وی افزود: هم اینک 100 تن ماهی به روش لانگ لاین در چابهار و کنارک صید می شود که این عامل زمینه ساز مصرف تازه خوری ماهی در بسیاری از کشورها شده و این نوع ماهی با قیمت بالایی خریداری و عرضه می شود.
میرزایی اظهار داشت: با برنامه ریزی انجام شده در چند سال اخیر توسط سازمان شیلات ایران و برگزاری کارگاه های آموزشی صید با قلاب با بهره گیری از تجارب معتمدان، مروجان جامعه صیادی و بازدید منظم کارشناسان اداره کل شیلات گام های مهمی برای ترویج این روش صید برداشته شده است.
وی بیان کرد: استفاده از تجارب مروجان صیادی کشورهای صاحب تکنولوژی صید لانگ لاین(صید با قلاب) بویژه ژاپن، اندونزی و کره جنوبی از برنامه های اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان است و تاکنون گام های مهم و اساسی در زمینه ترویج این روش در این استان برداشته شده است.
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان از تمامی کارخانجات فرآوری، سرمایه گذاران بخش خصوصی و سایر افراد و شرکت هایی که تمایل به خرید و عمل آوری این گونه از ماهیان دارند خواست که برای سرمایه گذاری در این بخش به معاونت صید و بنادرماهیگیری این اداره کل مراجعه کنند.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.