به گزارش ایرنا شاید هیچ شهروند زاهدانی تصور نمی کرد که در روز ملی هوای پاک متولی حفاظت از محیط زیست و سلامت با دستکاری شاخص کیفیت هوا و وارونه سازی واقعیت، کیفیت هوای زاهدان را در روزهایی که طوفان و ریزگرد امان مردم را بریده است، سالم و قابل قبول اعلام کند.
بر اساس اعلام هواشناسی روز گذشته غلظت ذرات معلق در هوای زاهدان به 2198 میکرو گرم بر متر مکعب معادل 14 برابر حد مجاز رسید اما سامانه پایش کیفی محیط زیست غلظت ذرات معلق با اندازه 10 میکرون و کمتر از آن در هوای زاهدان را در این روز 92 میکرو گرم بر مترمکعب و در شرایط سالم اعلام کرد.
روز پنجشنبه نیز که غلظت ذرات غبار از سوی هواشناسی در زاهدان و زابل چندین برابر حد مجاز اعلام شده بود، حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان کیفیت هوای هر دو شهر را سالم و قابل قبول اعلام کرد.
این نخستین باری نیست که پایگاه اطلاع رسانی حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با وارونه سازی شاخص های کیفیت هوا به عنوان متولی حفاظت از محیط زیست، سلامت شهروندان را به مخاطره می اندازد بلکه اواخر بهمن ماه سال گذشته و در شرایطی که از سوی مسئولان میزان غلظت ذرات معلق در هوای زاهدان 90 برابر حد مجاز گزارش شد، محیط زیست میزان غلظت ذرات غبار در دو روز بحرانی زاهدان را 64 و 53 واحد و در شرایط سالم اعلام کرد.
اما امروز که روز ملی هوای پاک است، حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان دوباره چشم خود را بر روی گردوغبار شدیدی که زاهدان را در خود محو کرده، بسته و برای سومین روز متوالی هوای آلوده این شهر را با شاخص 71 میکروگرم بر مترمکعب 'قابل قبول' اعلام کرده است، شرایطی که به صورت مستقیم سلامت و اعتماد مردم را نشانه رفته است.
این در حالیست که امروز ایستگاه پایش کیفی هوا در چابهار نصب و راه اندازی شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: ایستگاه پایش کیفی هوا به مناسبت روز هوای پاک در چابهار نصب و راه اندازی شد.
وحید پورمردان اظهار داشت: با توجه به خشکسالی های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان و در پی آن افزایش میزان گرد و غبار و صنعتی بودن چابهار ایستگاه پایش کیفی هوا به منظور پایش میزان آلاینده های موجود در محیط زیست و هوای این شهرستان با قابلیت اندازه گیری ذرات کمتر از 10 میکرون نصب و راه اندازی شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با نصب ایستگاه مورد نظر آمار دقیقی از میزان ذرات معلق و میانگین شاخص کیفیت هوا در حوزه چابهار جهت مطابقت با استانداردهای کیفیت هوا در دسترس خواهد بود.
وی بیان کرد: این سامانه توانایی بالایی در خواندن اطلاعات مربوط به آنالایزرها دارد و تمام محاسبات مربوط به شاخص آلودگی هوا را انجام و میزان غلظت آلاینده ها را مشخص می کند.
پورمردان خاطر نشان کرد: به منظور تعیین و تشخیص وضعیت اضطراری در مواقع بحرانی آلودگی هوا باید میزان پارامترهای آلاینده هوا به صورت مستمر و دائمی در طول 24 ساعت شبانه روز سنجش و اندازه گیری شود.
برخی از شهروندان زاهدانی معتقدند که چنانچه ایستگاه پایش کیفی هوا چابهار که امروز توسط حفاظت محیط زیست نصب و راه اندازی شده است همانند ایستگاه زاهدان این اداره کل پایش کیفی هوا را ثبت و اعلام کند یقینا امیدی به آن نخواهد بود.
9908 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.