وحید پورمردان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست سراوان موفق شدند از این زیستگاه که در کوههای رندیک و در غاری به نام غار هفتاری (همان کفتاری به گویش محلی) واقع شده از چند قلاده کفتار راه راه که در این غار زیست می کردند تصویربرداری کنند.
وی گفت: کفتار راه راه به عنوان یکی از گونه های کفتارسانان ایران معمولا به طور گروهی در غارها زیست می کنند و بیشتر شب شکار است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: این حیوان دارای آرواره های بسیار قوی است که می توانند به راحتی سخت ترین استخوان ها را خرد و از آنجایی که سیستم هاضمه بسیار قوی دارند هضم کند.
وی افزود: این نوع کفتارها به طور مادرسالاری زندگی می کنند و نر و ماده این گونه در پرورش توله ها سهیم هستند.
پورمردان با بیان اینکه کفتار راه راه بیشتر گوشتخوار است،گفت: این حیوان، سری بزرگ و دستهایی بلند دارد که از پاهایش بلندتر است و ارتفاع بین 60 تا 80 سانتی متر و وزن آن به 45کیلوگرم نیز می رسد.
وی افزود: کفتار نقش کلیدی در کنترل آلودگی و پاکسازی محیط زیست دارد و فقدان آن در طبیعت می تواند توازن و تعادل اکولوژیکی اکوسیستم را برهم زند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: رویت این گونه در هر منطقه ای می تواند نوید دهنده آینده روشن برای تمامی گونه های جانوری موجود در آن منطقه و حتی اکوسیستم موجود در آنجا به شمار رود زیرا در واقع حضور این گونه مُعرف بهبود روابط طعمه و طعمه خواری در اکوسیستم و به تعبیری برقراری نسبی توازن اکولوژیک در منطقه است.
به گزارش ایرنا سراوان از توابع سیستان و بلوچستان در 347 کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز این استان و در همسایگی کشور پاکستان واقع شده است.
9923**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.