به گزارش ایرنا، احمد علی موهبتی روز جمعه در چهارمین نشست کمیته استانی مجمع استانداران ادوار سیستان و بلوچستان که با حضور استانداران دوره های گذشته این استان در فرمانداری چابهار برگزار شد، افزود: بودجه تخصیص یافته در زمینه تامین زیرساخت ها، رفع مشکلات عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، حاشیه نشینی و آبرسانی کافی نیست.
وی افزود: به دلیل نوع نگاهی که در توزیع بودجه های کشور وجود دارد تاکنون پیشرفتی به میانگین کشوری حاصل نشده و سیستان و بلوچستان همچنان محروم ترین نقطه ایران است.
استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در تقسیم بودجه کشوری از ۴۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه کل کشور فقط کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان معادل یک و هفت دهم بودجه به استان سیستان وبلوچستان اختصاص یافته است که مطمئنا با این بودجه نمی توانیم شاخص‌های این استان را به میانگین کشوری برسانیم.
وی گفت: این استان 11 ونیم درصد از گستره کشور را داراست و هزار و 600 کیلومتر مرز آبی و خاکی و 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت و مشکلات فراوان در تمام بخش ها دارد.
موهبتی ادامه داد: بودجه در نظر گرفته شده برای سیستان و بلوچستان نمی تواند کمک کند تا شاخصه های توسعه به میانگین کشوری برسد و با این روند، محرومیت استان تا سالها ادامه خواهد داشت.
وی افزود: میانگین آبرسانی در کشور ۵۰ لیتر در ثانیه اما در سیستان و بلوچستان هشت لیتر در ثانیه است و سرانه فضای آموزشی به شدت پایین و در برخی نقاط به یک مترمربع به ازای هر دانش آموز می رسد.
استاندار سیستان وبلوچستان از برخی نگاههای امنیتی در حوزه سرمایه گذاری انتقاد کرد و افزود: برخی نمی گذارند در این استان افراد بومی در زمینه های مختلف سرمایه گذاری کنند و در گذشته جلوی اینگونه افراد را به بهانه های مختلف گرفته اند.
استاندار سیستان وبلوچستان انتقال آب دریای عمان به تمام شهرها و روستاهای سیستان وبلوچستان، حل مشکلات زیرساخت های آب و برق حاشیه نشینان چابهار، 2 بانده کردن جاده ها و حل مشکلات آموزشی را خواستار شد و افزود: چندین استان از بودجه های محرومیت زدایی برخوردارند ولی سیستان و بلوچستان از این کمک رسانی بی بهره شده که باید دولت اهتمامی ویژه در این خصوص داشته باشد.
موهبتی گفت: همه استانداران گذشته اندیشه توسعه همه جانبه استان و کشور را داشته اند و تجربیات ارزشمند و نقطه نظرات آنان چراغ راه روشنی برای توسعه استان خواهد بود.
وی ادامه داد: نظرات ارشادی، حمایتی و هدایتی استانداران ادوار می تواند منجر به تصمیمات خوبی برای استان شود و این جلسات هم اندیشی منشا خیر و برکت برای استان و پشتوانه مهمی برای مسئولان است.
وی با بیان اینکه متاسفانه در برخی شاخص ها از جمله فرهنگ و هنر فاصله عمیقی با شاخص‌های کشوری وجود دارد، ادامه داد: سرانه بودجه فرهنگی و هنری استان پهناور سیستان و بلوچستان یک دهم میانگین کشوری است و در سایر شاخص ها از جمله آب آشامیدنی، بهداشت، آموزش و راه نیز در عین حال که تاکنون کارهای مهمی انجام شده است، اما هنوز هم فاصله بسیار زیادی با شاخص های کشوری داریم.
وی گفت: تراکم جمعیت در استان سیستان و بلوچستان در هر کیلومتر ۱۵ نفر و معادل یک چهارم تراکم کشوری است که هزینه خدمات هم به همین ترتیب افزایش پیدا می‌ کند و نشان می دهد که نیازمند توجه بیشتر و نگاه ویژه مسئولان کشوری است.
به گزارش ایرنا؛ استانداران ادوار مختلف سیستان و بلوچستان در این نشست تجربیات خود را در زمان مدیریتی تشریح کردند و بر توسعه و آبادانی، کاهش فقر، توجه به زیرساختها، اشتغال و پیگیری مشکلات تاکید و آمادگی خود را برای ارائه پیشنهادات و تجربیات تخصصی در زمینه پیشبرد برنامه های توسعه اعلام کردند.
نشست استانداران ادوار مختلف این استان به منظور بحث و تبادل نظر در زمینه توسعه و آبادانی سیستان و بلوچستان از روز پنجشنبه در چابهار و کنارک برگزار شد و قرار است برنامه هایی که استانداران سابق برای اجرا در نظر داشته اند مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا استاندار جدید آنها را پیگیری و اجرایی کند.
استانداران ادوار مختلف سیستان و بلوچستان با حضور در چابهار از ظرفیتهای اقتصادی، تجاری، شیلاتی و گردشگری این شهرستان بندری بازدید و در نشست هایی مسائل و مشکلات استان را بررسی کردند.
استانداران ادوار از شهرک پتروشیمی، کارخانه فولاد، بندرصیادی کنارک، منطقه آزاد، بندرشهیدبهشتی و توانمندیهای گردشگری، تجاری و ترانزیتی بازدید کردند.
3043 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.