مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در گفت وگو با تیم خبری اعزامی ایرنا، گفت: چابهار از طریق اقیانوس هند با 2. 5میلیارد نفر از جمعیت دنیا همسایه است. اگر تنها یک درصد از این افراد سالانه برای گردش به این استان بیایند از سندچشم انداز هم جلو خواهیم زد.
متن گفت و گوی ایرنا با ایشان در پی می آید.

ایرنا: از اداره میراث فرهنگی استان بفرمایید؟
جلال زایی: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان بلوچستان در سه مقوله گردشگری، صنایع دستی و میراث معنوی و میراث ابنیه حرف برای گفتن دارد. ما عامل بازدارنده بسیار مهم در این استان نداشتن زیرساخت های کامل و حتی نیمه کاملی است که توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی ایجاد شده باشد.
همین باعث شده صنعت گردشگری این استان نتواند خود را نشان دهد. همه ساله تعدادی گردشگر خارجی به ویژه از آلمان، اتریش، ایتالیا و سوئد وارد این استان می شوند. با توجه به زیبایی های طبیعی و بکر این استان اگر زیرساخت ها فراهم بود این ها بزرگترین مبلغان ورود گردشگر به این جا می شدند.
ما در صددیم تور چهار روزه ای برای آژانس های مسافرتی در استان برگزار کنیم تا از نزدیک با جاذبه های گردشگری استان آشنا شوند. همین توراپراتورها می توانند مبلغ های بسیار خوبی برای سفر گردشگران به سیستان و بلوچستان شوند.
همین طور برنامه ای داریم که در عید نوروز 98 تورهای ارزان قیمتی از سایر نقاط کشور به مقصد این استان برگزار شود.
رایزنی هایی صورت گرفته تا با پرداخت یارانه سفر بتوانیم قیمت بلبت هواپیما، هتل و رستوران را کاهش دهیم تا بتوانیم گردشگر بیشتری جذب کنیم. البته این کار یکی دو ماهی است به انحا مختلف اجرا شده و تاثیر مثبتی در جذب گردشگر داشته است.

ایرنا: چرا این استان موفق به جذب سرمایه های خارجی برای توسعه گردشگری نشده است؟
جلال زایی: من مدتی که رییس دانشگاه ایران در عمان بودم این موضوع را مورد بررسی قرار دادم. البته الان هم که در استان تدریس می کنم موضوع مورد علاقه ام موانع توسعه استان است.
سوءمدیریت، کاغذبازی، نبود حاشیه امنیت لازم برای سرمایه گذاران از موارد اصلی فرار سرمایه گذاران از این جاست.
خوشبختانه استاندار فعلی آقای موهبتی که از نزدیک با مسائل این جا آشناست اولویت اصلی خود را جذب سرمایه برای توسعه استان قرار داده است.
قریب 20 درصد جمعیت کشور عمان بلوچ های ایرانی هستند. تمکن مالی خوبی هم دارند. وزیر اقتصاد و مالیه و رییس گارد سلطنتی سلطان قابوس از بلوچ های استان ما هستند. این ها دارای تمکن مالی بسیار خوبی هستند.
ولی چون ما نتوانسته ایم برای این ها امنیت سرمایه گذاری را فراهم کنیم به عمان رفته اند. همین مساله باعث شده عده زیادی از سرمایه داران استان ما، سرمایه هایشان را به تهران واصفهان و مشهد و شیراز ببرند. الان استان از سرمایه گذار بومی خالی شده است. طبیعی است سرمایه گذار خارجی هم که چنین وضعیتی را می بیند میلی به آوردن سرمایه خود در سیستان و بلوچستان نداشته باشد.
البته با نگاه ویژه آقای مونسان معاون محترم رییس جمهوری تلاش هایی در جریان است که ذهنیت ها نسبت به این استان اصلاح شود. در این راستا ایرانشهر را به عنوان شهر ملی سوزن دوزی معرفی کردیم. شهر جالق را به عنوان باغ شهر ملی ایران معرفی کردیم.
استان امروز سه اثر جهانی بسیار معروف را دارد. شهر سوخته به عنوان یکی از آثار جهانی است. دیگری سفال کلپورگان و روستای دهکده کلپورگان در سروان است و سومین اثر جهانی ما بیابان لوت است که در بخشی از آن در استان ماست. با کمک دستگاه ها و نگاه ویژه استاندار به دنبال ثبت چهارمین اثر هستیم و آن آسیاب بادهای (آسباد) سیستان است. آسیاب های بادی که قدمتی بش از هفت هزار سال دارند در منطقه شهرسوخته و حوضدار در سیستان واقع شده اند. امروز در کشور هلند آسباد ایرانی و سیستانی که کپی برداری از روی نسخه ایرانی است فعالیت می کنند.
ما همایشی تحت عنوان همایش فرصت های سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان را در دستور کار داریم که در امیدواریم تا آخر سال برگزار شود. همایش ساحل نشینان را هم برگزار می کنیم و در کنار آن همایش سرمایه گذران را هم خواهیم داشت. این همایش ها یک بسته بسیار خوبی است که فرصت های سرمایه گذاری استان را معرفی خواهد کرد.
اما باید تسهیلاتی هم به سرمایه گذارها بدهیم. این تسهیلات باید مختص سیستان و بلوچستان باشد تا سرمایه دارها علاقمند به سرمایه گذاری در این جا شوند.
مثلا صنایع دستی استان از جمله سوزن دوزی که کارهای برخی از خانم های این استان در این زمینه نشان اصالت از یونسکو دریافت کرده فرصت خوبی برای سرمایه گذاری است. اما کدام سرمایه گذاری تاکنون روی این صنعت سرمایه گذاری کرده است؟
سیستان و بلوچستان نسبت به سال گذشته با 11 درصد رشد گردشگر روبرو بوده است و این رقم کمی نیست. شعار ما برای جذب گردشگر سفر به سرزمین ناشناخته ها بود. سعی داریم این استان را به عنوان استان پایلوت گردشگری معرفی کنیم.

ایرنا: اگر صنعت گردشگری استان رونق بگیرد مشکل بیکاری سیستان و بلوچستان تا چه حد حل می شود؟
جلال زایی: نمی توانم بگویم چند شغل ایجاد می شود ولی می توانم ادعا کنم که 20 تا 25 درصد مشکلات اقتصادی استان برطرف خواهد شد. پیشانی اقتصاد جمهوری اسلامی چابهار است. به گفته رییس جمهوری دروازه اقتصادی دولت، چابهار است. این پیشانی اقتصادی می تواند پیشانی گردشگری هم باشد. ما از طریق چابهار با کشورهای حاشیه اقیانوس هند با یک سوم مردم دنیا هم مرز هستیم . جمعیت دنیا اگر 7 و نیم میلیارد باشد با یک سوم آنها از طریق چابهار هم مرز هستیم و می تواند ورودی گردشگران حاشیه اقیانوس هند باشیم. اگر بتوانیم یک درصد از این دو و نیم میلیارد نفر یعنی 25 میلیون نفر گردشگر خارجی را به این استان بیاوریم، یعنی 5 میلیون بیشتر از آن چه سالانه قرار است کشور در سند 1404 گردشگر خارجی جذب کند را فقط جذب این استان کرده ایم.
در این راستا با کمک و نگاه ویژه آقای دکتر مونسان و آقای استاندار به فضل الهی درصدد هستیم در سال 1398 برای اولین بار اجلاس وزرای گردشگری حاشیه اقیانوس هند را در ایران برگزار کنیم.
پژوهشم3081**1552 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.