مجید ارجونی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان ترانزیت کالا در 9 ماهه نخست امسال از طریق راه آهن جنوب شرق 11 هزار و 810 تن بوده که نسبت به هفت هزار و 442 تن سال گذشته رشد 59 در صدی داشته است.
وی ادامه داد: در 9 ماهه نخست امسال 32 هزار و 959 تن کالا از طریق این خط ریلی به پاکستان صادر شد که نسبت به 23 هزار و 496 تن سال قبل رشد 40 درصدی را نشان می دهد.
مدیر کل راه آهن جنوب شرق (مستقر در زاهدان)گفت: سیمان، قیر، گوگرد، گل سرخ و فوتس اویل عمده کالاهای صادراتی از طریق این خط ریلی به پاکستان است.
به گزارش ایرنا فوتس اویل به عنوان محصول جانبی فرآیند تولید پارافین جامد است که در این محصول مقدار زیادی روغن و اسیدهای چرب وجود دارد.
وی ادامه داد: همچنین عمده کالاهای وارداتی در این مسیر چتایی و برنج خوراکی و عمده کالاهای ترانزیتی شامل گوگرد، قیر و آهن آلات متسعمل است.
ارجونی خاطر نشان کرد: 130رام قطار در 9 ماهه نخست سالجاری در این خط ریلی تردد داشته که نسبت به 92 رام قطار سال قبل، رشد 41 درصدی را نشان می دهد.
وی بیان کرد: در 9 ماهه نخست سالجاری 9هزار و 207 تن کالا در راه آهن جنوب شرق به مقاصد داخلی بارگیری شده که نسبت به چهار هزار و 843 تن مشابه سال گذشته رشد90 درصدی داشته است.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق افزود: میزان تخلیه بار داخلی در مدت 9 ماهه نخست سالجاری در راه اهن زاهدان 302 هزار و 395 تن بوده که نسبت به 173 هزار و 730 تن مشابه سال گذشته 74 درصد رشد داشته است.
وی تصریح کرد: عمده کالاهای تخلیه شده در راه آهن جنوب شرق گندم، گازوئیل و گاز مایع بوده است.
ارجونی اضافه کرد: سیمان، گوگرد، فوتس اویل و قیر عمده کالاهای بارگیری شده در راه آهن جوب شرق است.
به گزارش ایرنا راه‌آهن زاهدان - کویته پاکستان در سال 1298 هجری شمسی به‌منظور حمل‌ و نقل ادوات جنگی و نظامی توسط روس‌ها ساخته شده که قرار بود تا سرخس استان خراسان رضوی ادامه پیدا کند که با پایان جنگ جهانی دوم ادامه ساخت آن متوقف شد.
فاصله ریلی راه‌آهن زاهدان - میرجاوه 94 کیلومتر و تا کویته پاکستان 650 کیلومتر است.
نخستین حرکت قطار باری سازمان اکو در مرداد سال ۱۳۸۸ (۱۴ اگوست ۲۰۰۹) در آیینی باحضور «یوسف رضا گیلانی» نخست ‌وزیر وقت پاکستان و «غلام احمد بلور» وزیر اسبق راه‌آهن این کشور از ایستگاه «مارگالا» شهر اسلام آباد به مقصد تهران و از آنجا به طرف استانبول انجام شد.
راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب کرد که در سالهای 1297 و 1298 (1918-1919 میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول 600 کیلومتر از کویته به سمت زاهدان در مدت کمتر از 2 سال ساخته شد.
اکنون راه آهن جنوب شرق با داشتن 2 نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به کشور پاکستان و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شرق به غرب که سبب اتصال کشورهای پاکستان و شبه قاره هند به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای که مورد تایید سازمان اکو و اسکاپ نیز است.
موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده که از سالیان دور کالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور کنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد - بافق - بندرعباس و زاهدان - بم - کرمان و در آینده نزدیک مشهد - زاهدان - چابهار زمینه ایجاد کریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال کشورهای آسیای مرکزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و کشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است.
در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور بدلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شکوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد به طول هزار و 330 کیلومتر را آغاز کرده است.
9914**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.